Стотици чакат в Агенцията по вписванията с фирмени отчети. Срокът да ги подадат е 30 юни
Опашки от по 50 души пред Агенцията по вписванията в София и по над 100 пред банковите гишета, където се плаща държавна такса за подаването на годишните финансови отчети на фирмите, се извиха във вторник. Заради голямото чакане още на 23 юни правосъдният министър Цецка Цачева отиде в агенцията и забрани хората да се държат пред сградата. Въпреки че от 22 юни са спрени всички отпуски на служителите, а агенцията е с удължено работно време - от 8 до 19 ч, струпвания пак се появиха.
Причината за големия наплив от хора е, че
на 30 юни изтича
срокът за
подаване на
годишните
финансови отчети
(ГФО) на фирмите за 2016 г. Държавната такса от 40 лв. при подаването на документите може да се плати и на гише в агенцията с ПОС терминал. Много хора обаче не знаят за услугата, затова се редят на опашки пред близката банка партньор на ведомството. Там работят само 2 гишета и се минава за около час, час и нещо.
Някои хора пък умишлено избягват плащането с карта. “Знаех, че мога да платя с ПОС терминал, но предпочитам банката, защото всичко се случва”, казва бизнесменът Влади Мичев.
“Ето сега с един колега се засякохме,
картата му
изтекла и трябва
да се нареди
първо в
банката, после
пак да чака тук,
в агенцията”, обяснява мъжът. Признава, че е трябвало да отиде по-рано и да си подаде отчета, но тази година не успял да сколаса. Чакането пред банката, а после и в агенцията по вписвания му отнело 2 часа.
Мичев е наясно със системата за електронно подаване. Счетоводителката му обаче му казала, че трябва да занесе лично отчета си, а и системата му се струвала сложна.
“Не е вярно, че човек трябва да носи отчета си лично, ако го е подал по електронен път”, обясни Пирин Соколов, шеф на регионалната дирекция на агенцията в София. Той уточни, че ако човек се възползва от електронната система, държавната му такса няма да е 40 лв., а ще е двойно по-малка.
Заради счетоводителката си и столичанинът Христо Терзиев се е наредил на опашката. Жената го подсещала периодично да си подаде отчета, но когато я попитал може ли онлайн, тя отвърнала, че няма такава възможност. Все пак спестила на Терзиев чакането пред банката, като му казала, че може да плати на ПОС терминала.
Използването му забавя с минута-две движението на опашката вътре в агенцията.
“Когато хората дойдат на гишето, ние вземаме ГФО, както и прилежащите към него документи, и ги сканираме. При използването на ПОС за плащане трябва да се прави и проверка на банковата карта, защото човек не може да плаща с чужда пластика”, обясни Соколов.
Заради голямото натоварване през юни агенцията е отворила и 12-те си гишета за клиентите, служителите ползват едва по 10 минути почивки средно на 2 часа.
За да се обслужват по-бързо хората, се минава и на т. нар. бърз прием. При него се сканира само декларацията от ГФО без прилежащите документи. Когато на гишето няма клиенти, служителката се заема и с останалите бланки. Стратегията се прилага от 8 юни.
Най-голямото забавяне на опашките идва от представители на счетоводните къщи, каза още Соколов. По думите му те обслужвали по 20-ина фирми.
“Вместо да дойдат и да подадат отчетите на компаниите, които са си платили, от счетоводните къщи чакат всичките им клиенти и идват тук с по 20 отчета. Това забавя значително опашката и е неприятно за хората, които носят по един-два”, обяснява регионалният шеф на агенцията.
Според него през юни само в София на ден минават по около 600 души и винаги по това време се стига до струпване на хора. За да улеснят бизнеса с таксите, от агенцията говорили с обслужващата ги банка да напасне работното си време с тяхното - от 8 до 19 ч от понеделник до петък.
Така в началото на седмицата шеф на фирма за дизайн отишъл да си подаде отчета в 18,30 ч. Оказало се, че не е платил таксата, а не носи дебитна карта. Пратили го в близката банка и в 18,58 ч човекът успял да подаде декларацията си.
Според статистиката на Агенцията по вписванията от началото на годината до 26 юни са подадени
315 628
финансови
отчета. 224 616
от тях са
дадени през юни
От началото на месеца до този понеделник 52 499 души са чакали на гишетата в София и страната. 172 117 души са използвали електронната система. Заради претоварвания обаче се случвало хора да бъдат изхвърлени от нея.
“Самата електронна система има капацитет на входиране. Когато в последните дни всички тръгват да подават отчетите, се получава като проливния дъжд. Канализацията го поема до един момент, но когато дойде бурята, тя прелива”, обяснява Пирин Соколов.
Граждани обаче казват, че електронната система е усложнена за ползване и затова предпочитат да отидат на крака. Някои разказаха за проблемите с нея на министър Цачева в петък.
“От тях научих, че им се струва, че програмата е тромава, счетоводителите им трудно се справят с нея и това е посока, по-която ще работим и ще мислим”, каза след срещата министърката.
Денят, в който тя отиде в агенцията, е бил сред най-натоварените, показва статистиката на ведомството. Тогава 5246 души минали през гишетата, едва 38 не се възползвали от бързата процедура и им сканирали всички документи.
В понеделник обаче агенцията се напълнила. На ръка били подадени 5420 отчета, но само за 5 имало време да се сканират всички документи. Останалите ще бъдат обработени по-късно.
Рекорден за постъпването на онлайн заявленията е бил 22 юни (четвъртък). Тогава в системата са постъпили 17 253 отчета.
От агенцията се опитват да помогнат на чакащите и в жегите те са им осигурили диспенсър за вода.
“Чакаме, няма какво да се направи, забавили сме се”, каза майка, която чакаше на опашката във вторник с 2-те си деца. Жената не се възползвала от електронната система, защото нямала електронен подпис. Но догодина смята да си извади. Когато бебето в количката ѝ се разплака, няколко души предложиха жената да го изведе на въздух и ѝ обещаха да запазят мястото ѝ. Толерантност има и при ходенето за вода.
От агенцията призовават хората да подават документите си по-рано. Обещават обаче, че няма да върнат нито един човек, дори да се наложи да работят и след края на работния ден.