Тунелът под Шипка е приоритет. Той ще бъде направен след завършването на околовръстния път и може би ще е първият проект, който ще пуснем като пилотен под формата на концесия или публично частно партньорство, каза министър Николай Ненков на въпрос на габровски журналист по време на дискусията "Магистрала Хемус - развитие на Българския Север" във Велико Търново. Той увери, че пътят и тунелът ще бъдат завършени, било с европейско финансиране или с друг ресурс. Нанков обясни това на дискусията за магистрала Хемус, организирана от 24 часа във Велито Търново заедно с "Лукойл", Трейс Груп" и "Хидрострой".
Депутатът от БСП Весела Лечева благодари на "24 часа" за дискусията по най-важния за Севера инфраструктурен проект. "Смело мога да кажа, че е полезно доказателство, че най-после магистрала "Хемус" ще започне след поредните няколко години строеж.Той обаче е закъснял. Много правителства говореха, че пътят е приоритет, но напредък практически нямаше. Сега всички ние ще подпомагаме този проект и ще контролираме този процес, защото влие изключително много върху икономическото развитие. Търново и северна България бяха незаслужено заобикаляни от големите проекти", каза Весела Лечева.
Кметът на Шумен Любомир Христов илюстрира с пример нуждата от съединяването на трасето на "Хемус" . "От Шумен до Варна за 40 минути, а до Търново 2ч. и 20 минути Разликата в километри е само 40 ", каза кметът.
Управници от малки и големи населени места от Севера, задаваха въпроси за реконструкция и ремонти на Ришкия и Върбишкия проход, трепокласни трасета и за това как могат да се спрат обжалванията на обществените поръчки.
"Трябва да направим малко по-лек режима за обжалването. Обмисляме дали да не се внася по-голяма гаранция, но това дава възможностна фирмите да упражнят своите права", отвърна министърът.
Николай Нанков обясни и че за ремонтите и рехабилитацията на второкласната и третокласната пътна мрежа особено важно е въвеждането на толсистемата.
"Ако европейските фондове не са панацея, то толтаксите са панацея за инфраструктурата. Със сегашния модел на винетно облагане само ще си говорим. С въвеждането на толсистемата още в края на 2018 г. ще започнем да генерираме ресурс от транзитния тежкотоварен трафик", каза министърът. Той направи сравнение, че преминаването у нас сега е най-евтино - 21 лв да минеш от Дунав мост до Свиленград.
"Това с толтаксите ще бъде избегнато. Ще имаме над 500 000 лв. приходи още първата година. Това може да стане в краткосрочен времеви аспект, а не да си говорим 20 години.
Темата с толтаксите е водещ приортет и няма да разчитаме на европейско финансиране, а ще станем самоиздържащ се сектор", каза Николай Нанков.
Кметът на Силистра Юлиян Найденов припомни идеята за мост над Дунав край Силистра и попита кога ще се случи това.
По поречието на река Дунав в българо-румънската част имаме само два моста - при Видин и Русе, каза Найденов и припомни идеята за изграждане на мост край Силистра, тъй като поречието от 403 км не се ползва по възможно най-добрия начин.
В Германия, Унгария, Австрия река Дунав е изключително плавателна. Нашата част на Дунава не се използва и не се развива както трябва да бъде. Най-краткият път до бившите Съветски републики до Изтока е Силистра-Кълъраш и спестява над 100 км, коментира кметът.
Според него мостът е от голямо значение, още повече в контекста на магистрала "Хемус".
"Не забравяйте, че най-североизточната част на България, е град Силистра. Миналата година статистика показа, че Силистра, Разград, Търговище са най-изоставащи. Тогава помолихме да гарантирате, че ще бъдат подпомогнати. Да, сега казвате, че това ще се случи, вярвам, че това ще донесе равновесие в отделните региони в страната", каза Найденов.
Регионалният министър подчерта, че най-важно е мостът да бъде свързан с останалата част от пътната мрежа. Ако има трети мост над Дунав, той със сигурност ще е край Русе или Силистра, каза Нанков.
"Когато аз бях зам.-министър през 2011 г. поставихме въпроса за комитета за наблюдение на програмта за България - Румъния. Ако трябва да сме честни, по-философски,по-глобалния въпрос е дали изграденият вече мост Видин-Калафат изгражда своята основна роля"
Мостът край Видин е част от трансевропейски коридор номер 4. Съоръжението обаче не се използва пълноценно, смята Нанков.
Според него вместо целият трафик да минава от там, 60% от транзитното движение е по коридор 10.
Инфраструктурата е основен проблем и би следвала да е основен приоритет, заяви Валентин Ламбев от БСП.
Това, което може да споделя като извод е, че има консенсус, независимо от политически различия. Можем да се обединим от националния приоритет, каза той.
Министърът изрази позитивната си реакция, че има постигнат консенсус.
Зарадвах се като чух, че представител на БСП да говори за инфраструктурата и развитието й като основен приоритет за развитие и не само на Северна България. Това означава, че в момента имаме политически консенсус, каза Нанков.
Емил Гатев от "Идеал Стандарт Видима" в Севлиево пък постави въпроса дали градът, който и в момента е промишлен център ще бъде свързан с магистрала "Хемус". Всеки ден от нашия завод излизат 50 тира, по толкова са и от другите предприятия, обясни той.
Ще има връзка на Севлиево с магистралата, но първо трябва да видим какво ще е трасето на магистралата, когато излезе ОВОС-а, каза в отговор министър Нанков.
Велико Търново няма да стане икономически център, ако не бъде свързано с летището и гарата в Горна Оряховица, обясниха от залата на министъра. За целта трябвало да се направи тунел 1,6 км тунел под Арбанаси.
За Ловешка област проектът "Хемус" е жизнено важен, това ще спаси областта, каза пък областният управител на Ловеч Георги Терзийски.
Проф. Иван Тютюнджиев, декан на историческия факултет на ВТУ описа пък трите пътя от античността, които минават
Всички без разлика от пристрастия ппокарват единна програва. Пътят е част от тази програма и тя да е свързана с артериите от античността, които минават през региона. Това са Виа Игнация, Виа Диагоналис и Северният път, изброи той.