Aко само допреди няколко години бях казал на някого, че масово хората обръщат главите си по модел на Hyundai, щях да получа иронични усмивки. Ако пък бях твърдял, че корейската компания ще има изцяло електрически автомобил с нормални размери на голф класа преди всички (почти) други производители, който струва 65 000 лева и може да мине разстоянието от София до Стара Загора, без да зареждате батериите, щяхте да ме помислите за луд.
Ами Hyundai има вече такава кола. Казва се Ioniq и освен в изцяло електрически вариант се предлага от началото на годината и като хибрид, а след броени дни се чака и плъг-ин хибридната модификация (т.е. тази, която може да зареждате електрическия мотор и от обикновен битов контакт).
Външно Hyundai Ioniq изглежда футуристично и хората не забиват поглед в него, защото има рев от двигателя, защото такъв липсва - колата е красива и изглежда като извадена от бъдещето. Въпреки че, преди да взема колата, един от дилърите ми обясняваше, че до 30 км/ч имало жужене, което би трябвало да пази пешеходците. Не чух да има предопредителен шум и трябва да свикнете с факта, че пешеходците определено не ви чуват и трябва да ги пазите още повече.
Относно пробега съм длъжен да уточня, че за да успеете да минете разстоянието от София до Стара Загора,
трябва да карате
по подбалканския
път, а не по
магистралата,
защото по аутобана ще се увлечете по по-високи скорости и батерията може и да не стигне. Реално при спокойно каране може да изминете около 220-240 км с едно зареждане на акумулаторите, това е и причината все още на електрическите коли да се гледа като екзотика.
Смея да твърдя, че ако пробегът е два пъти по-дълъг и цената падне само с 20-ина процента (а това ще стане до година-две, повярвайте ми), автомобилният пазар ще се промени драстично.
Престоят зад волана на електрическия Hyundai Ioniq е едно вълнуващо изживяване не само че няма двигател с вътрешно горене, а заради и самите възможности на колата. Въпреки че има някакви рестрикции, с електрическия мотор колата дърпа от място “като тролей” и много привърженици на “резачките” биха завидяли на ускорението на този хюндай. Нещата стават "извън контрол" при преминаване на режим спорт, но тук цифрите за оставащия пробег намаляват с бързината на светлината.
Hyundai Ioniq има предимства пред останалите електрически модели не само с луксозния и обширен салон препълен с екстри, но и със специалната си система за репикатулация на енергията. На волана има лопатки, но с тях не се превключват скоростите като при стандартните возила с автоматична скоростна кутия. С тях се сменят 4 степени, които влияят на самозареждането (пестенето) на електрическия мотор. По този начин се избягва неприятното чувство за внезапно спиране на електрическите коли, като махнете крака от педала на газта.
При “нулевата” степен няма никакво придърпване и колата продължава напред по инерция. Този режим е най-подходящ при каране в града, но при него не пестите енергия от батерията. Четвъртата “скорост”
е най-добре да се
използва при
по-дълги преходи, където не се налага честото спиране.
Hyundai Ioniq Electric разчита на литиево-йонна полимерна акумулаторна батерия с капацитет от 28 квтч за максимален обхват над 250 километра (по каталог и идеални атмосферни условия). Реално, както споменах, електрическата кола минава без проблем от 150 до 200 км при използване на климатик. Между другото има един бутон вдясно от волана, в който може да се включва климатикът само към шофьора.
Моментално достъпният максимален въртящ момент от 295 Nm се осигурява от електрически двигател с максимална мощност от 120 к.с. чрез едноскоростна редукторна предавателна кутия, като ускорява автомобила до максималните 165 км/ч.
В края на теста необичайно разходът не бе в литри, а в киловати, а именно - 12 квтч на 100 км.
Всеки може да пресметне колко ще му струва изминаването на въпросните 100 км само на ток. То може и да не струва и 1 стотинка, защото изникващите пред хипермаркетите в големите градове бързи зарядни станции в страната стават все повече и още са безплатни. Освен това от тях пълните 90 процента от батериите само за 20-30 минути. Иначе може да зареждате акумулаторите от обикновен контакт, като на 100 процента това става за 8 часа. Ако го правите на нощна тарифа,
ще ви струва
около 60 стотинки
на 100 км пробег,
а ако е през деня - двойно повече. Като прибавим и факта, че електрическата кола може да я паркирате, без да плащате в синята и зелената зона в центъра, стига да има стикер от общината, който е безплатен, и че не плащате данък на електричката, за мнозина Hyundai Ioniq може да се окаже и изгодна инвестиция. Няма да споменавам, че и разходите по ремонти заради липсата на ДВГ и сложни детайли ще е нищожна спрямо нормалните дизелови и бензинови возила.
Трябва да се отбележи и богатото серийно оборудване в автомобила, което включва функции за свързаност, като например Android Auto и Apple Car Play. Hyundai Ioniq идва със 7-годишен безплатен абонамент за TomTom LIVE services. Новост е и безжичното зареждане на смартфон в нишата за дребни предмети под централната конзола.
Пълният пакет за безопасност включва автономна система за аварийно спиране, за подпомагане на поддържането на лентата, за откриване на слепи петна, за предупреждение за кръстосан трафик отзад, за интелигентен круиз контрол и общо 7 въздушни възглавници.
Електрическата кола разполага и с усъвършенстван интелигентен круиз контрол, който поддържа и функция за автоматично спиране.