Минчо Минчев: Нужни са качествени продукти и екип, както и постоянство
Ресторант "Орфеида" се намира в луксозния петзведен комплекс Парк-Хотел "Стара Загора". Залата му е амфитеатрално разположена на три нива с панорамен изглед към красивото езеро "Загорка". Уникалните витражи, които затварят най-горното ниво на ресторанта, представят символи и знаци, типични за древната тракийска култура. До входа е разположено голямо оригинално пано "Орфей и звездите".
Ресторантът поддържа почти всеки вид кухня, като залага на средиземноморски стил, морски дарове, риби и телешко. В момента главният готвач Минчо Минчев опитва да наложи сушито като част от разнообразието в храненето в града.
- Откога сте в този бизнес? Занимавали ли сте се с нещо друго преди?
- От три години съм главен готвач в парк хотел "Стара Загора". Отговарям за цялото производство на храна. Клиентите ни харесват вкусна храна. Почти всеки, който мине през нашия комплекс, се е спрял.
Преди да започна работа тук, бях в голяма верига ресторанти. Стартирах като редови готвач, а на първия месец станах инструктор в кухнята. Управителите имаха голямо доверие в мен, за това ме назначиха да обучавам всеки новодошъл. След това ни командироваха в големите градове. В последните години ми предложиха да стана главен готвач. После ми се роди детенце и за да избегнем допълнителни разходи, решихме да се приберем в Стара Загора. Мислех да приключа с тази кариера и да опитам нещо друго, но точно тогава търсеха хора и реших да кандидатствам. Искам да изкажа благодарността си към управителя на хотела Иван Касов за това, че подкрепя моите инициативи.
- Защо избрахте да работите в тази сфера?
- Преди време попаднах на интервю за работа в кухня. Реших да пробвам, а работата събуди много голям интерес у мен. Развих се бързо и за кратко. Благодарение на този интерес започнах да се интересувам от всякакъв вид курсове, обучения. Наблегнах на развитието си в тази сфера.
- Какво научихте за тези години?
- Трябва да се заложи на качествен продукт. Необходимо е постоянство, еднаквост при приготвянето на храната. След това е и качественият екип.
- Кой беше най-трудният момент в досегашния ви опит?
- Най-трудно беше в началото, тъй като имахме недостиг на персонал. След това докато се сработим и обучим новодошлите, отне време. Когато аз постъпих на работа, наложих нови стандарти, с които не можаха да свикнат част от хората и напуснаха. С тези, които останаха направихме професионален екип и на това се дължат успехите на ресторанта.
- Как избирате служителите си?
- Трудно и почти невъзможно. Пускаме обяви или чрез познати. Много зависи от човека, който дойде дали има желание да работи. В нашата сфера със сигурност не можеш да си с едно определено работно време. Изисква се 24-часова отдаденост, не всеки е готов да жертва това време.
- Какво казвате на служителите си, за да ги мотивирате?
- Опитвам се да им предам моята страст към професията. Лишавам семейството от много от времето си. Като се абстрахираме от финансовата страна на нещата, аз се стремя да покажа, че не трябва да се спират на думата работа, а да виждат денят си като едни полезни часове, в които свършват нещо полезно. Ако възприемат така нещата, ще се чувстват щастливи.
- Как си представяте вашия бизнес след 5 години?
- Също бих искал да управлявам кухня. Искам по-голям екип, имам голямото желание да направим академия. Да помогнем да има качествени, млади, инициативни хора, които да искат да работят. Мисля, че ако представим нещата на младите по по-приветлив начин и ги обучим на правилния път, ще има много по-голям интерес. Те първо виждат много работа и една кухня и всеки се плаши. Но всичко е от нагласата, с която идват на работа.