Правителството предлага промени в Закона за административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, с които ще отпадне изискването хората да предоставят на администрацията свидетелство за съдимост. Предложението за промени е публикувано на Портала за обществени консултации към МС.
Чрез предложената разпоредба (нова ал. 4 в чл. 5) се установява принципът на служебно събиране на информация относно съдебния статус на физическите лица.
Основен приоритет, изведен в Програмата за управление на правителството на България, е намаляването на административната тежест за бизнеса и гражданите, посочват от МС.
Един от най-често срещаните удостоверителни документи, които се изискват от физическите лица, е свидетелството за съдимост. Анализ на законодателството относно изискванията за свидетелство за съдимост е установил, че в 66 закона са въведени изисквания, свързани с доказване на съдебния статус на физическото лице, което създава значителна административна тежест за хората. Голям е и броят на подзаконовите актове, в които е въведено изискването за представяне на свидетелство за съдимост.
Със заключителните разпоредби на законопроекта се предлага въвеждане на аналогична разпоредба в Административно-процесуалния кодекс, както и изменения във всички закони, за които е констатирано наличие на изискване за удостоверяване на съдебния статус чрез документ.
Постъпленията в бюджета от издадените през 2016 г. свидетелства за
съдимост са 3 863 340 лв., като таксата за издаване на свидетелство за съдимост
(на хартия) е 5 лв. През 2016 г. от съдилища са издадени 772 668 свидетелства за съдимост и 240 487 справки за съдимост (които се получават служебно от държавни органи). Услугата "електронно свидетелство за съдимост" е въведена през 2013 г., а
за периода 2013-2016 г. е използвана 8255 пъти. Издадените от Министерството
на правосъдието електронни свидетелства за съдимост за 2016 г. са 3338.
В случаите, когато свидетелството се изисква от администрация, справката
може да се извършва служебно, така както това се извършва по установена
процедура за няколко държавни институции (МВР, ДАНС и други), пише в мотивите на проектозакона.