Валентина Георгиева: На клиентите винаги трябва да се предлага нещо ново, а качеството да е постоянно

"Вивалди" е класически италиански ресторант с капацитет в залата между 60 и 80 места, а в градината още 70. Идеята е масите да са на определено разстояние, за да могат хората да се чувстват комфортно.

Има професионална машина за сладолед, използват се продукти от Италия, без консерванти или сухо мляко.

- Откога сте в този бизнес? Занимавали ли сте се с нещо друго преди?

- Съпругът ми Рафаеле Борджезе инициира цялата идея. Той има доста добър опит и познания в сферата на готварството и по-специално в италианската кухня. Той е човекът, който готви и менажира кухнята, а аз се занимавам с всичко останало.

- Защо избрахте да работите в тази сфера?

- Преди 20 години мъжът ми е бил собственик на първия класически италиански ресторант в Пловдив "Долче Италия". След доста години се завърна към хобито си. Преди да направим "Вивалди", имахме друг ресторант. Намерихме по-добра локация и отворихме на 10 ноември 2015 г. Ние нямаме съществена реклама, но клиентите ни се увеличават от рекламата "уста на уста". Българинът все повече пътува и има възможност да се докосне до различни вкусове. Когато му харесат, той ги търси в собствената си държава. Доста българи ходят в различни части на Италия. Ние имаме меню, което обхваща ястия от различни места там. Всеки може да намери нещо, което да му хареса, както му е харесало там. Вкусът към добрите неща се възпитава. Когато се намери начин да се разговаря с клиентите, да им се обясни кое как се приготвя, защо е така приготвено, на тях им се харесва. Отворени са да пробват неща, които ги няма в менюто. Допада им, когато предложиш нещо различно.

- Какво научихте за тези години като предприемач?

Необходимо е постоянно да има нещо ново. Купихме си малка хладилна кола, която пътува до Италия и кара продукти. Мъжът ми внедрява постоянно нови съставки и технологии на приготвяне. Идеята е, че на клиентите не трябва да им бъде скучно. Трябват нови елементи. Трябва и да имаш постоянно качество. Смея да твърдя, че качеството е нашата сила. Има клиенти, които са спокойни, че ако дойдат днес или след шест месеца, няма да се разочароват.

- Кой беше най-трудният момент в досегашния ви опит на предприемач?

Всеки ден е труден. Предизвикателство е нещата да се случат по най-добрият начин. Радвам се, че имаме много доволни клиенти, които идват при нас като приятели.

- Как избирате служителите си?

- Справяме се трудно с намирането, както всички наши колеги, предполагам. Лошото в случая е, че между всички лоши кандидатури се избира най-малко лошата. Това, което при нас може би ни помага, е фактът, че ние сме постоянно в ресторанта. Ние го отваряме и затваряме. Имаме възможност дори да коригираме в движение грешките на служителите си.

- Какво казвате на служителите си, за да ги мотивирате?

- Аз съм постоянно с тях. Опитвам се да ги убедя, че не са просто носачи на чинии. Когато са несигурни, аз съм там и помагам. Но ги обучаваме, важно е да се познава менюто и винената листа. Те са търговци, а за да получат добър бакшиш е необходимо да са максимално компетентни. 80% от клиентите ни са редовни и на практика не четат меню. Питат: какво ще хапвам днес? Тук е много деликатно, трябва да направиш връзката с човекът, да се сетиш какво е опитал последните пъти и кое му е харесало. Така ще знаеш какво да предложиш.

- Как си представяте вашия бизнес след 5 години?

- Иска ми се да сме сформирали екип от правилните хора и ние да можем да се развиваме повече, сега сме твърде ангажирани. Би било хубаво да отворим още един ресторант. Имали сме предложения от клиенти да направим съвместно нещо подобно, но се шегуваме, че ние няма как да се клонираме.