Райна Пашова: Цялата стока трябва да е прясна, ако клиент иска да върне нещо - вземаме го, защото винаги е прав
Преди повече от 20 години е отворен първият магазин на Райна Пашова. Сега "Моят магазин" - Рени 2010 се намира в село Брестник на около пет километра от Пловдив. Клиентите могат да купят хранителни стоки, порцеланови, детски играчки. В селото живеят 2000 души, те пазаруват постоянно от магазина. Но има и много гости, които имат вили и къщи наблизо. Всеки ден се зареждат продуктите, които са се изчерпали. Благодарение на това съм се задържала на пазара, старая се във всяко отношение, казва собственичката Райна Пашова. Тя не връща клиент дори и да дойде през нощта, необходимо е само да й се позвъни на звънеца в къщата.
- Откога сте в този бизнес? Занимавали ли сте се с нещо друго преди?
- Откакто съм завършила училище, цял живот съм в търговията. Работих с промишлени стоки, имахме първия частен магазин в село Куклене, след това в Брестник. Близо е до къщата, където живеем. На този етап е трудно да имаш собствено място, плащаме наем. Ставали сме в 4 часа сутринта, за да отварим на клиенти. Никого не сме върнали, когато и да е дошъл.
- Защо избрахте да работите в тази сфера?
- Това ме влече, винаги съм работила с клиенти, защото обичам хората и общуването с тях. Не ме притеснява, че клиент ще ми се скара или няма да е доволен от нещо, намирам начин да се справя с това. Обичам работата си.
- Какво научихте за тези години като предприемач?
- Цялата стока трябва да е прясна. До ден днешен се стараем нищо да не се задържи по рафтовете. Дори да има продукт с изтекъл срок, не го даваме на клиентите. Ако случайно се случи нещо подобно и се наложи да се върне, вземаме го. Клиентът е прав. За щастие стоката почти не се задържа.
- Кой беше най-трудният момент в досегашния ви опит на предприемач?
- Много трудности сме имали. Когато човек има средства, лесно се прави, но като няма, всичко на етапи се прави.
- Как избирате служителите си?
- Имаме един служител в магазина от 4-5 години. Работим аз, съпругът ми и децата.
- Какво казвате на служителите си, за да ги мотивирате?
- Старая се да ги мотивирам. Доволна съм от служителката ни, тя се чувства кто член от семейството. Още в началото я помолих лично да се обръща към мен. Много съм доволна от нея. Ако иска да излезе в отпуск или има ангажимент, за мен няма проблем. Работата не върви, ако няма сплотеност в колектива. В същото време го предаваш на клиентите, те усещат доброто отношение между хората в екипа.
- Как си представяте вашия бизнес след 5 години?
- Надявам се да изглежда по този начин. Ако съм искала, щях да отворя друг обект, това е достатъчно. Децата ми сa около мен и всички сме сплотени.