l Вече има една наложена,
която е 10 пъти по-малка,
но го проверяват за
нелоялна практика
l Собственикът: Бях
афектиран, извинявам се,
но във всеки реномиран
ресторант се плаща за
резервация или за
минимална консумация
И 30 000 лева може да бъде глобата за ресторант Miloz Fish & Grill в Созопол, чийто собственик начисли такса “празен стол” на клиенти.
За случая се разбра от фейсбук. Потърпевшата клиентка публикува касовата бележка, на която освен консумацията на компанията от 6-има души са начислени допълнителни 80 лв. за 4 незаети стола на масата.
Жената, която оповести случая, не пожела да разговаря с медиите, защото не търсела публичност. Според нейната публикация във фейсбук компанията е уведомила хостесата още с влизането в ресторанта, че 4-ма няма да дойдат. Служителката на заведението обаче отрекла. В сряда по разпореждане на премиера Бойко Борисов е била направена пълна проверка на ресторанта, в която са участвали Министерството на туризма, Комисията за защита на потребителите и НАП.
От комисията съобщиха, че начисляването на въпросната такса е нелоялна търговска практика и ще има санкция. По закон глобата е от 30 хил. до 50 хил. лева.
От КЗП съставили констативен протокол, след което ще бъде наложена санкция за административно нарушение. Причината - клиентите не са били информирани за практиката да се вземат 20 лв. за незает стол. Глобата е от 500 до 3000 лв. и се налага до 3 месеца. Заради големия обществен интерес обаче от КЗП ще връчат акта доста по-рано.
Ако обаче проверката установи, че сумата от 80 лв. е била маркирана във фискалния апарат, санкцията може да е далеч по-голяма.
“Независимо от твърденията на управителя, че пари не е взел, и на клиента, че не е дал, ще изискаме от заведението лентата с фискалната памет, за да проверим дали сумата е в нея”, обясни зам.-шефът на КЗП Константин Райков. Ако се окаже, че е в паметта на касовия апарат, тогава нарушението е нелоялна практика и глобата е до 30 хил. лв. Санкцията ще е за това, че
в менюто липсва
услугата, за
която е
начислена такса и тя присъства в касовия бон. Това е документ, който се предоставя на потребителя да заплати и в него е описана услуга, която не се предлага в менюто, поясни Димитър Маргаритов, председател на КЗП.
Според него такива случаи били изолирани, но са изключително неприятни и са в състояние да провалят почивката на туристите.
По повод твърденията на собственика на заведението Тони Матеев, че ресторантът има изискване за минимална сума за консумация, Маргаритов обясни, че в тези случаи е необходимо това да е описано подробно в менюто. Ако клиентите напуснат заведението, това не би трябвало да има за тях никакви финансови или други последствия.
Ресторантът в Созопол е бил проверяван на 3 юли от КЗП. Отговаряше на всички изисквания за категоризация, никакви нередности не бяха засечени, заяви Райков.
Той допълни, че при сегашната проверка управителят обяснил, че
бил силно
афектиран от
клиентите,
които се държали предизвикателно и дори сервитьорът отказал да ги обслужва.
Проверка на НАП-Бургас не е установила нарушения в Miloz Fish & Gril. Според говорителя на приходната агенция в града Христо Узунов от фискална гледна точка всичко е изрядно.
“Извършихме проверка, която установи, че цялата поръчка е отразена в паметта на фискалното усторйство. Заведението веднага щеше да бъде запечатано, ако поръчката не бе маркирана в устройството”, заявиха от НАП-Бургас.
От там уточниха, че ресторантът е един от 200-те най-оборотни заведения по Черноморието, които са под постоянно наблюдение чрез дистанционна връзка на фискалните устройства с НАП.
Отношение по скандалната такса взе дори министърът на туризма. “За мен е учудващо и като потребител, и като министър как може да се начислява такса празен стол и да се изисква от хората. Всяко заведение би трябвало да има план как да реагира, ако не бъде запълнена дадена резервация. Но не и по този начин, това е категорично недопустимо”, казаНиколина Ангелкова.
“Ще бъдем безкомпромисни към всяко нарушение, независимо дали то се случва за първи път. Ако се допуска няколко пъти, със сигурност ще има и крайни мерки за преустановяване на дейността на тези заведения”, категорична е Ангелкова. Тя допълни, че от следващата година се предвиждат промени в Закона за туризма, с които ще се създадат туристически инспекторат и институт за отнемане на звезди и временно прекратяване на дейността. По този начин се цели да се създаде максимално ред и да се поддържа качеството на предлаганите услуги.
“Стресиран съм
и огорчен от
злобата, която
се изля върху нас Интернет е пълен с вулгарни коментари срещу заведението. Моля всички тези хора да изливат гнева си само срещу мен, аз поемам цялата отговорност. Другите служители не заслужават подобно отношение”, заяви Тони Матеев, собственик на ресторанта.
На 4 август група младежи направили резервация в Miloz Fish & Grill за 10 души, но дошли 6-има. В същото време отказали да освободят четирите празни стола.
Поръчали тарама хайвер, сафрид, лаврак, чернокоп, узо, ракия, салати. Заедно с таксата от 80 лв. сметката била 254,10 лв.
Матеев твърди, че подобна практика с таксуване на местата съществува в елитни заведения по цял свят, но той самият не я одобрявал.
Въпреки това решил да я приложи, тъй като бил афектиран от поведението на компанията.
Матеев не пожела да навлиза в подробности, но разказва, че сервитьорът, който обслужвал компанията, дошъл при него и го помолил друг да поеме масата. Бил обиден от отношението на гостите.
Бях афектиран и грешката ми бе, че реагирах под влияние на емоциите, призна 37-годишният ресторантьор.
Той е готов да поднесе извинения на въпросната компания, като ги компенсира с безплатна вечеря и бутилка вино по техен избор.
“Не разбирам обаче агресията, която вече трети ден се излива срещу нас. Ние си имаме своята теза, ситуацията е чрезвичайна. Ако сме обидили някого, поднасяме своите извинения, но аз искам да защитя достойнството на моя персонал”, заяви Матеев.
Според него всеки реномиран ресторант по света има такса за минимална консумация или такса резервация, която обикновено се плаща предварително. В конкретния случай не сме взели пари на клиентите,
просто им
обяснихме
правилата заради
наглото им
отношение към
персонала,
казва собственикът.
И допълва, че ръководството на ресторанта няма да търпи издевателства от страна на клиенти върху персонала.
Не изповядваме и теорията на г-н Рагин, че туристите имат неограничени права, и ще съдим наглите, които сеят лъжи по адрес на ресторанта, добави Матеев.
“В резултат на масираната медийна атака срещу ресторанта имаме рекордно посещение на страницата от страна на недоброжелатели, но и на много приятели. За щастие, вторите са повече и най-известната маса по Черноморието
вече е
резервирана и
предплатена до
края на сезона
За всички, които искат лично да се уверят в правотата ни, пускаме и специална промоция с тристепенно меню и бутилка шампанско “4 стола за 80 лв.”, допълва Матеев.
Той не се притеснявал от проверки, дори ги адмирирал. Развиваме бизнес в динамична среда, на пазара има повече предлагане, отколкото търсене, а за съжаление, не сме от най-богатите в ЕС, коментира още собственикът на заведението.
“Учуден съм от този случай. За мен е уникална глупост и не мога да си го обясня. Според мен е станало някакво недоразумение, което ще се изясни във времето. Познавам собственика, много качествен човек е”, заяви кметът на Созопол Панайот Рейзи. И твърди, че досега общината не е имала административни пререкания със заведението. Местни от Созопол не изключват версията и да му е бил скроен номер с клиентите.
Друго заведение в Созопол вземало по 2 лв. за празна чиния
След случая с таксата празен стол отново във фейсбук се появи оплакване за такса празна чиния в друг ресторант в Созопол - “Далян Чайка”. Потребителката Desislava Genkova Elrisha съобщава в профила си, че след като празнували детски рожден ден с 11 деца и 2-ма възрастни, получила сметка от 400 лв. В нея са начислени по 2 лв. такса на човек “празна чиния” - в заведението била внесена торта отвън, вместо да се поръча на място. “Да не говорим, че сме редовни клиенти, но аз лично вече ще се замисля дали да ги посещавам”, допълва Десислава в поста си.