Евелина Димитрова: В началото беше трудно, но се справих с помощта на семейството си
"Моят магазин Жанина" в Дупница предлага всякакви стоки на площ от 150 квадрата. Той пораства толкова през 2005 г., докато при отварянето през 1993 г., е бил почти наполовината на сегашната си площ. Така по рафтовете му вече могат да бъдат открити освен хранителни стоки и всякаква козметика и парфюмерия. Супермаркетът е квартален, но с добра локация на главна улица, близо до гарата и автогарата в града. За обслужването на клиентите се грижи екип от десет души. Хората от квартала пазаруват предимно при нас. Може би любезното отношение и личният контакт ги карат да се връщат. Държа моят екип да е внимателен към клиентите, казва собственичката Евелина Ильова.
- Откога сте в този бизнес? Занимавали ли сте се с нещо друго преди?|
- Инженер съм по радио и телевизия, преди работих във военен завод по специалността си.
- Защо избрахте да работите в тази сфера?
- По икономически съображения се захванах с този бизнес през 1992 г. Тогава много заводи затвориха врати и се наложи да се преориентирам.
- Какво научихте за тези години като предприемач?
- С желание и постоянство се постига всичко. Към тях е необходимо да се добави и много търпение и хъс за работа, защото трудностите за бизнеса са многобройни. Ежедневното натоварване е голямо, прекарвам почти целия ден в магазина.
- Кой беше най-трудният момент в досегашния ви опит на предприемач?
- Началото беше трудно, започнах с младежки ентусиазъм. Въпреки че семейството ме подкрепи, всички започнахме с огромна нерешителност и страх. Беше трудно, но и не толкова, защото работихме заедно и се подкрепяхме. Тогава обектът беше по-малък. През 2005 г. отворихме съвсем нов тип магазин на самообслужване, беше предизвикателство. Моделът бе сравнително нов, трябваше ни време докато създадем организацията на работа.
- Как избирате служителите си?
- Много е трудно, особено в малкия град младите хора не са много. А такъв тип обекти изисква млади, ентусиазирани, работещи кадри. Подбирам екипа внимателно, не бързам. Когато назначавам, пробвам човека през задължителния тестови период. Рядко се разочаровам, защото с годините успях да изградя интуиция, която да не ме подведе.
- Какво казвате на служителите си, за да ги мотивирате?
- Мотивирам ги с отношение, с уважение към труда, с разбиране. Всички сме хора, всеки има някакви проблеми. Стремя се, когато имам възможност да ги облекчавам, давам и допълнителни бонуси, без това е невъзможно да задържиш качествен персонал. Има и финансови и предметни бонуси. На всички празници се стремя да има такива, защото при нас работата е предимно тогава - когато всички почиват. В нашия магазин имаме практика да организираме непрекъснато промоции, томболи с награди. Имахме игра наскоро с раздаване на кафемашини. Клиентите, които спечелиха две от кафемашините бяха съвсем обикновени хора. Толкова искрено се зарадваха, те наистина не очакваха. Много се трогнах от щастието, което изпитаха тези хора. Това ми напомни как да се радвам на малките неща.
- Как си представяте вашия бизнес след 5 години?
- Винаги съм имала желание да притежавам повече от един обект, въпреки че става все по-трудно, а мечтата изглежда все по-неосъществима. Динамично и трудоемко е всичко в ежедневието ни.