Антон Тръпков: Човек трябва да подобрява уменията си, но и да може да разчита на добър екип, който да му отваря очите
Скай бар на покрива, изискани коктейли, безкрайна морска панорама и топъл бриз. Или пък лечение с кал и луга. Изборът зависи от желанието на гостите. Колкото и високи да са изискванията им обаче, хотел "Свети Георги" в Поморие може да ги задоволи. Спа центърът предлага вътрешен басейн с хидромасажна зона, солна стая, контрастен душ, суха билкова сауна, фитнес, парна баня, инфрачервена сауна.
Бизнесът е семеен и стартира преди 17 години, следващите крила на хотела са отворени през 2003 и 2005 г. В активния летен сезон много от гостите са от Германия, Русия, Унгария и Англия. Собствениците обаче държат да се работи и на вътрешния пазар - голяма част от пристигащите са българи. Тази година за първи път хотелът е посрещнал клиент от Южна Корея, не липсват и туристи от Африка. Почти няма гост, който да не е опитал процедура с луга и кал от известното езеро в региона, което е едно от най-големите находища на лечебна кал на Балканите.
- Откога сте в този бизнес? Занимавали ли сте се с нещо друго преди?
- Работих година и половина в "Метро България", докато бях студент. Завърших в Холандия хотелиерство и ресторантьорство в международен институт в Хага, след това Международни икономически отношения в УНСС. Последва работа в няколко хотела в София. През 2012 г. се прибрах в Поморие. Така се захванах със семейния бизнес. Стартира го баща ми, а сега и аз съм ангажиран с него.
- Защо избрахте да работите в тази сфера?
- За един частен бизнес е много важно да има приемственост между поколенията. Винаги съм знаел, че ще дойде моментът да се захвана със семейния бизнес.
- Какво научихте за тези години като предприемач?
- Все още имам много да уча за това как се постигат успехите. И сега имам постижения, но съм много далече от върха и трябва да уча доста. Необходими са постоянство, организационни и комуникационни умения – със служителите и клиентите. Обслужването трябва да е максимално адекватно пред гостите. Всякакви други форми на знания като икономически, технически и т.н. трябва да се набавят с четене. Ако имаш възможност, трябва да подобряваш себе си, но и да можеш да разчиташ на добър екип, който да ти отваря очите.
- Кой беше най-трудният момент в досегашния ви опит на предприемач?
- В нашата работа има много моменти, в които човек се чувства натоварен и обезкуражен. Ако си поставиш цел и я гониш, тя може и да се разминава с реалността. Все пак винаги ще има утре, а всеки следващ ден те мотивира наново. Важното е да не спираш да гониш целта. В летния сезон, когато е изключително натоварено, има моменти, които те изкарват от равновесие. Но за това е екипът – по-опитните вдъхват увереност, помагат на другите и така работата върви.
- Как избирате служителите си?
- Проблемът с кадрите съществува от доста време. Ние в хотела ни, работейки целогодишно, се стремим през по-голямата част от годината да поддържаме екип от 50-55 човека. Не разчитаме на това да набираме панически хора, когато дойде сезонът. По-скоро попълваме бройки – допълнително рецепционист, масажист или сервитьор, там където е необходимо. Основата от хора, която обслужва хотела, е на постоянна работа при нас.
- Какво казвате на служителите си, за да ги мотивирате?
- По-голямата част от екипа са местни хора или дошли от други населени места, но задържали се в нашия град. Тяхната мотивация е свързана с техния бит – семейства, децата им растат тук например. В града се чувстват най-сигурни, защитени, работата ги прави щастливи. С всичко това в комбинация ние успяваме да се задържим да работим заедно. Има единични случаи, при които някои хора решават да се развиват в друга индустрия. Има служители, които се пробват да се установят в чужбина, някои успяват, а други се връщат при нас. Не ни трябват специални мотивационни речи или нещо такова. Гледаме заедно да анализираме нещата, да коригираме негативните и да оправим пропуските, ако има такива.
- Как си представяте вашия бизнес след 5 години?
- След 5 години предстоят ремонти, освежаване на хотелската част. Бих желал да е по-модернизирана. Искам да въведем нови технологии. В отделните звена да има иновации и да вдигнем нивото на сервиза. Мисля и за допълнителен обект за забавление, например за децата. Имам доста подобни идеи, надявам се да ги реализирам.