Горанов въвежда
ограничения пред разходите
и стъпки за нулев дефицит
Българското финансово министерство да синхронизира тригодишните си бюджетни прогнози и основните бюджетни показатели с тези на ЕК. При значителни разлики то трябва да аргументира своите прогнози. Това предлага финансовият министър Владислав Горанов с проект за промени на Закона за публичните финанси, обявен за обществено обсъждане.
Освен това трябва да се фиксира годишен ръст на разходите, който не може да е по-голям от референтния растеж на БВП. Проектът предвижда също при отклонение да бъдат обявени срокове и стъпки за ежегодно намаляване на разходите, докато бъде коригирано отклонението.
Въвеждат се и нови изисквания при разработването на средносрочната бюджетна прогноза и на проекта за държавния бюджет. Въвежда се изискване макроикономическите прогнози и прогнозите за основни бюджетни показатели на държавата да могат да се сравняват и с тези на други независими организации.
Когато банка е поставена под специален надзор или е с отнет лиценз, при падежа на ДЦК, обезпечени с наличности по сметки на бюджетни организации, особеният залог преминава върху вземанията на държавата от ценните книжа. Доходът и лихвите от тях се превеждат в специална сметка и се блокират в полза на финансовото министерство, предлага министърът.
Проектът е с предложение всяко държавно ведомство или община да може да реализира финансови активи, както и да поема дълг и друго финансиране. С акт на МС държавата може да поема управлението на активите на ведомства. Общинските бюджети трябва да имат нулево салдо на касова основа и също да намаляват разходите до постигане на нула.
Горанов предлага още при неправомерно надплатени суми по европроекти бенефициентите, а не държавата да връщат разликата. Сегашният текст, който забранява в течение на данъчната година да се променят данъчни и осигурителни ставки, се запазва, но от новия запис следва, че може свободно да се променя данъчната основа.
Проектът предвижда също Сребърният фонд, в който се съхраняват резервните пари за пенсии, да продължи да бъде обособена част от държавния бюджет, но оперирането със средствата от него да става по ред, определен със закон. Премахната е забраната той да се ползва преди 2018 г.