Гиганти на хранителната индустрия манипулират общественото мнение
Кое прави един продукт здравословен - рекламата, която го представя като такъв, или съдържанието му?
Труден въпрос, защото на мода в момента е да се храниш здравословно, да броиш калории и да ядеш новите суперхрани.
И като стана дума за реклама, тази на “Нестле фитнес” например казва, че това е продукт, с който се влиза във форма чрез здравословна и балансирана закуска.
Въпросът е доколко рекламата отговаря на
истинското
съдържание на
продуктите
Защото преди 2 години властите във Великобритания решиха, че какаовата напитка “Нескуик” на “Нестле” не е “най-добрият старт на деня”, както гласеше рекламата. Поради високото съдържание на захар рекламата беше определена като “безотговорна”.
И не е само този продукт или само “Нестле”. Има още редица други, които се рекламират като здравословни и полезни: “Белвита”, “Корни”, “Барни”... Списъкът може да се продължи до безкрайност. При всички има един повтарящ се рефрен - дават сили, не се пълнее, дори може да се отслабне.
Ако човек погледне на етикета, сам може да види, че продуктите съдържат най-често захар, какаова маса, мляко на прах, масло, глюкозо-фруктозен сироп, брашно, зърнени продукти, растителни масла, стабилизатори, аромати.
Например в 100 грама “Нестле фитнес” се съдържат 363 калории, 8 грама протеин, 79,8 грама въглехидрати, 1,3 грама мазнини.
При някои се посочва и съдържанието на витамини. Но медицински изследвания са показали, че изкуствено добавени витамини и минерали към храните не се усвояват от организма.
Преди известно време от университета в Калгари анализираха хранителните качества на повече от 360 подобни продукта. От него стана ясно, че близо 90 на сто от хранителните стоки за деца
не отговарят на
установените
стандарти
А при 62% от храните било установено, че са с ниско хранително качество, въпреки че на опаковката пише точно обратното: че съдържат ниско количество мазнини, че имат естествени вещества или калций.
При изследването са използвани стандарти за хранителните вещества, определени от американския Център за използване на науката в обществен интерес. При тях се допускат приемливи граници за съдържание на мазнини, захар и натрий. За храни с ниско хранително качество се смятат тези, при които над 35% от калориите идват от мазнините или ако съдържат повече от 35 на сто добавена захар. Съдържанието на натрий за готови закуски е определено на 480 мг.
Но, разбира се,
рекламата е
велико нещо
Понякога няма нужда дори да твърди нещо. Може да се използва сравнително лесен трик - на опаковките на продукти за деца просто се изобразяват анимационни герои, които спортуват, без да се добавя нищо повече.
Годишно се харчат милиарди за рекламни кампании на “здравословни” храни. А като се добави към това и спонсорирането на инициативи за спортуване и на спортни събития,
имиджът на
компаниите
се лъска
още повече
Например “Нестле” прави за 12-а година поред инициативата “Живей активно”, която има за цел да насърчи хората да се движат повече и да се хранят балансирано.
Посланието е ясно - щом като компанията организира такова събитие, вероятно нейните продукти са здравословни и балансирани, нали така? Маркетинг стратегията при финансиране на спортни събития е първо разпознаваемост на логото и реклама, а другата е да свързваме бранда с това спортно начинание или с подобни инициативи.
Съдържанието на продуктите, което потребителят и сам може да прочете, може да не е много по-различно от другите на пазара. Но магията на маркетинга и рекламата превръща дадена компания в по-здравословна от останалите.
През изминалата година “Нестле” сключи договор за финансиране на футболния клуб “Барселона”, с което за първи път
влиза с пари във
футбола
Партньорството е за срок от 4 години и неговата цел е да се проведат инициативи, които да мотивират децата да спортуват.
Друг пример за добра маркетинг стратегия е продължилото над 44 години партньорство на “Макдоналдс” и олимпийските игри. Логото на “Макдоналдс”, която отдавна е синоним на всичко друго, но не и на здравословното хранене, беше част от игрите десетилетия наред, но тази година сътрудничеството беше прекратено. Сред спонсорите на олимпийските игри е и “Кока-Кола”. Тяхното сътрудничество е от 1928 г. Все марки, за чиито продукти мнението е, меко казано, неласкаво. За някои потребители подобно
сътрудничество даже
звучи комично
Но подпомагането на спорта си продължава. Даже “Бъргър Кинг” и Кей Еф Си спонсорират Световната лига по футбол.
Но, да речем, че възрастните потребители няма как да бъдат защитени повече - могат да четат и никой не ги е лишил от информация за вредното съдържание на храните. Обаче хранителната индустрия насочва немалка част от рекламата и маркетинговите си послания към децата.
Това не е
случайно
Потребителите под 12 години харчат повече от 25 млрд. долара на година, като в същото време влияят върху други 200 млрд. от семейния бюджет. Но изследвания сочат, че в САЩ например 50% от калориите, които децата под 18 години приемат, са под формата на мазнини или добавена захар.
Заради обществения натиск компании като “Макдоналдс”, “Дженеръл Милс” и “Крафт фуудс” промениха рекламните си стратегии и премахнаха анимационни герои и други образи, насочени към децата.
Но по света редица организации за защита на потребителите казват, че хранителната индустрия не е направила достатъчно, за да е напълно честна, когато целенасочено ни представя продуктите си и самата себе си като “здравословни”.