Лица, регистрирани в бюрото по труда, се оказват управители на фирми. Това заяви министърът на труда и социалната политика Бисер Петков от парламентарната трибуна в отговор на въпрос от Георги Гьоков от БСП относно изискване на доказателства от безработните, че наистина са били без работа по време на регистрацията им в Агенцията по заетостта.
"Министерството на труда и социалната политика като управляващ орган по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" разработва за всяка от трите процедури ръководство на бенефициента. В него са изброени примерни документи, свързани с отчитането на дейности. При необходимост управляващият орган може да изиска допълнителни документи за доказване допустимостта на целевата група, изпълнението, дейности и разходите за периода по съответната дейност. Това по никакви обстоятелства не се прави в нарушение на действащата нормативна уредба или в тежест на бенефициента. При включване в проектните дейности безработните или неактивните лица следва да отговарят и на условия за допустимост специфични за всяка процедура. Тези обстоятелства се декларират от лицата, включени в проектните дейности на етап сключване на трудов договор с работодателя. С цел намаляване на административната тежест, както за лицата наети по проектите, така и за работодателите в качеството си на бенефициенти, се изискват допълнителни документи само и единствено за тези лица, за които се констатира несъответствие на декларираните данни" обясни министър Петков.
"Така например за лицата включени в заетост, които са едноличен собственик на капитала или съдружници във фирми се изискват документи доказателства издадени от компетентен орган, че фирмите не осъществяват стопанска дейност. Не съм съгласен, че е налице надвишаване на правомощията и нарочно затрудняване в отчитането на дейностите. Напротив управляващият орган винаги прави съпоставка на декларираните обстоятелства с информацията достъпна в публичните регистри и предоставената информация от други държавни или общински органи. С цел ускоряване и оптимизиране на процесите по обработване на искания за плащане социалното министерство предприема мерки да отпадне административната тежест за бенефициентите. В тази посока са предприети действия за сключване на споразумения за достъп до електронните услуги на НАП", добави още той.
Петков даде пример за ситуация налагаща проверка, в която се кандидатства по програма и процедура ново работно място. Той обясни, че има ситуации, в които лице е регистрирано в дирекция "Бюро по труда", то винаги се счита за безработно.При проверка в наличните публични системи, обаче се установява, че човекът е управител на няколко фирми или съдружник в други.
"В този случай предвид декларираните от лицето данни се изискват документи, които са издадени от НАП, за да удостоверят, че въпросните фирми не изпълняват стопанска дейност. Ако след представяне на документи от НАП се констатира, че лицето участва и развива стопанска дейност, разходите за това лице, извършени по проекта, не се признават. Затова е необходима тази проверка", коментира още социалния министър.
"Причините за прекратяването на двете схеми "Подкрепа за предприемачеството" и "Развитие на социалното предприемачество" по ОП "Програма на човешките ресурси" се базираха на резултат от етапа на оценка на административното съответствие и допустимост. Голям брой проектни предложения са допуснати еднакви технически грешки от кандидатите. Това би довело до отхвърляне на много проекти на формално основание. След като се изясни, че са допуснати прекалено голям брой грешки при попълването на формулярите, за кандидатстване управляващият орган взе решение да предприеме действие за още по-голямо опростяване на начина на попълване. Затова част от информацията се залага служебно и така няма да се стига до отхвърляне на проекти на формално основание", обясни Петков по втория въпрос на Гьоков свързан с прекратяването на частите от ОП "Програма на човешките ресурси".