С над 300 ученици повече и плюс 100 фирми започна тази година за ДОМИНО
Български ученици може би ще се обучават за професията техник на електромобили. Тя е предложена от екипа на българо-швейцарския проект за дуално обучение ДОМИНО като част от обучение в средните технически училища.
“Тази професия се очертава като едната най-търсените в бъдеще”, каза ръководителят на проект ДОМИНО Петя Евтимова.
800 ученици в
дуална форма
на обучение ще има в 30 професионални гимназии в 19 града в цялата страна по проекта. Те ще се обучават по системата “учене чрез работа” по българо-швейцарската програма за сътрудничество “Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото” (ДОМИНО).
Предимствата на дуалната форма на обучение са, че учениците започват с теория, а после следва работа в реална работна среда в десети клас - по един ден седмично.
В 11-и и 12-и
клас ходят на
работа 3 дни,
а 2 дни на
училище
Младежите получават 90% от минималната работна заплата в 11-и и 12-и клас.
С над 100 фирми се е увеличило партньорството. През изминалата година компаниите бяха 63, а сега
170 фирми
наемат ученици
Първите въведени специалности са били машинен техник, специалност “Машини и системи с цифровопрограмно управление”, и техник технолог в преработването на мляко и млечни изделия в Казанлък и София.
През следващата 2016/2017 г. са добавени и електротехник, специалност “Електрообзавеждане на производството”, газов техник и готвач. Още 3 професии по проекта бяха открити тази година - автомобилна мехатроника, промишлена електроника и мебелно производство.
От ДОМИНО са готови и за учебната 2018/2019 г. Ще стартират програма за машинен техник, специалност “Машини за заваряване”, топлотехника и ресторантьор, специалност “Кетъринг”.
Като 11-а резервна професия извън проекта има възможност за техник на електромобили. От ДОМИНО са предложили професията, защото ще има голямо търсене на такива кадри.
Проблем, с който се сблъсква дуалното обучение, е трудовият договор, който всеки ученик подписва при започване на работа в компанията. Той е напълно обикновен и по него на учениците се полагат 20 дни отпуск. Изготвяне на
специален трудов
договор за
дуално обучение
би решило проблема. На работодателите също се налага да плащат и здравни осигуровки на младежите, въпреки че и държавата прави същото. Също така е нужно и на всеки 5 години да се актуализират учебните програми, защото в момента някои от професионалните училища работят по
книги и помагала
от 1970 г.
Главната идея е образованието, което учениците получават с дипломата на професионалисти, да ги научи и на новите технологии и иновациите в професията.
Петя Евтимова разказа, че в Швейцария има закон, който задължава всяка учебна програма да се актуализира на 5 години, а при специалностите за информационни и комуникационни технологии - на всеки 2 години. От ДОМИНО са внесли предложение за въвеждане на актуализация на всеки 5 години.
Друг важен аспект е да се въведе регистър на фирмите, които участват в програмите за дуално обучение. Така родителите също ще имат достъп и ще могат да проверяват кое училище с коя фирма си партнира.
Тази година в Казанлък завърши първият випуск дуално обучение.
90% от учениците
имат
предложение
за работа,
а другите 10% са решили да продължат образованието си в редовна форма. От ДОМИНО разказаха, че голяма част от работодателите предлагат на учениците и стипендия, ако продължат образованието си, или осигурена квартира, но се търси индивидуалният подход към всеки кадър.
Ролан Питон, ръководител на швейцарския офис за сътрудничество в България: Бизнесът разбра, че е добър начин за набиране на кадри
- Г-н Питон, вие сте ръководител на швейцарския офис за сътрудничество в България. Какви са плюсовете на дуалната форма на обучение?
- Младите хора имат възможност да получат практически умения и същевременно придобиват знания за бизнеса. Също така, ако учениците искат да продължат с образованието си, имат тази възможност. да го направят.
- Как оценявате проекта ДОМИНО в България, според вас беше ли успешен?
- Ние определяме ДОМИНО като много успешен. Проектът демонстрира, че тази форма работи много добре както за учениците, така и за бизнеса.
- Кой според вас е най-големият успех на проекта?
- Партньорството между компаниите и училищата. Не е лесно, но е много важно.
- Тази учебна година се открива със 170 фирми от бизнеса, които ще приемат ученици. Съпоставено с началото, ръстът е много голям, как си го обяснявате?
- Ако в началото фирмите са го правили за имидж, за да се свързва името им с подобен проект, сега те осъзнават, че това е добър начин за намиране на добре квалифицирани кадри. Затова все повече и повече компании се включват.
- Има ли възможност за продължаване?
- Швейцария има много проекти, ДОМИНО е единствен. Проектът приключва през септември 2018 г. и още нямаме информация дали ще удължим срока му.
- Кои държави са включени в програмите ви за дуално обучение?
- В проекти за дуално обучение имаме две държави - България и Словакия. Когато обсъждахме какъв проект да финансираме през 2007- 2008 г., ние представихме идеята на няколко държави, но те не проявиха интерес тогава. Това беше преди кризата през 2008-а и те отказаха поканата на Швейцария.
Казаха. че предпочитат да си насочат усилията да мотивират младите да учат в университет. Сега обаче вече има много повече разбиране и има желание за обмяна на опит.
- Вие присъствахте на откриване на учебната година в Севлиево. Какви са впечатленията ви?
- Останах много изненадан, че всички бяха толкова щастливи и беше като празник. В Швейцария нямаме тази традиция. Да, срещаме се с приятели, но пък, от друга страна, ваканцията е свършила, а тук имаше музика и поеми. Много хубава традиция. Личеше си, че учениците и учителите харесаха традицията.