Хартиените стикери отпадат, електронни ще могат да се купуват и от смартфон
Електронната винетка, която ще се въведе с толсистемата, ще може да се купува и от смартфон, съобщиха от пътната агенция. Ако няма повече забавяния, новата система за таксуване на превозните средства трябва да действа от 2019 година.
Тогава ще отпадне сегашната хартиена винетка и ще я има само в електронен вариант, а шофьорите няма да лепят по стъклата на автомобилите стикери. Купуването на електронна винетка ще става по няколко начина - както досега в бензиностанции, пощенски клонове, в офисите на пътната агенция. Но ще има и нововъведения - ще бъдат изградени специални киоски, а най-модерният начин ще е със специално приложение, което притежателите на смартфони ще могат да си инсталират.
Купуването на винетката всъщност много ще прилича на това на самолетен билет - ще се въвеждат номерът на автомобила и срокът на стикера, след което трябва да се плати с банкова карта.
Контролът дали даден автомобил има винетка, ще става чрез камери. Толсистемата няма да има бариери, през които да се минава и където да става таксуването. Тя ще е от ново поколение и ще разполага с камери и сензори. За инсталирането им ще бъдат използвани местата, където сега има камери на пътната агенция за броене на трафика, но ще се добавят и още 100 нови локации, както и допълнително 50 автомобила, които ще са оборудвани с нужната техника за контрол.
Навсякъде рамките ще бъдат подновени, за да може да се сложат новите камери. Те ще бъдат три - едната ще прави панорамна снимка, а останалите две ще снимат всяко превозно средство отпред и отзад.
Информация ще се подава в реално време към контролен център, който трябва да бъде изграден като част от толсистемата. Ако се установи, че регистрационният номер на заснет автомобил не фигурира в базата с купени винетки, информацията ще се праща веднага към контролните органи. Те ще спират нарушителите и ще ги глобяват на място.
Електронната винетка остава за време, а не за изминато разстояние, а цената ще е същата, както досега. Но новата система ще позволи редица подобрения - да се купува от дата за дата, да се въведе винетка за уикенда и за различни часове за пътуване. Ще се пресекат и опитите за фалшифициране на стикерите и ще отпаднат разходите за отпечатването им на хартия.
При товарните автомобили с тегло над 3,5 тона се въвежда таксуване на разстояние. За тях вече няма да има винетки, а ще плащат според изминатите километри. Контролът върху движението им ще става също чрез камерите на толсистемата. Щом камион се появи на някое от шосетата, където има контролни рамки, ще се засича по номера и ще се изчислява изминатото разстояние.
Шофьорите няма да се занимават с плащане, а дължимата сума ще бъде изпращана към GPS оператора, който обслужва превозното средство. Той ще има задължението да се издължава на пътната агенция. През какъв период ще става това, ще зависи от конкретните договорки, но най-вероятно ще е веднъж месечно.
Ако бъде засечен камион, за който не е направено плащане навреме, ще се налага глоба. Предвидено е рамките с камерите да бъдат разположени на такова разстояние от граничните пунктове, че да има достатъчно време информацията да бъде обработена, и неизрядните камиони да бъдат спирани, преди да са напуснали страната.
В асфалта, където са изградени контролните рамки, ще бъдат монтирани сензори. Те ще измерват теглото на камионите. Така веднага ще се установява дали има претоварени превозни средства, за което ще има допълнителни санкции.
За по-ефективен контрол извън обичайните постове на КАТ и ДАИ на пътя ще бъдат пуснати допълнителни 55 автомобила. Там ще има мобилни екипи с човек от КАТ и пътната агенция, които ще могат да санкционират нарушителите, когато им бъде подадена информация от контролния център.
Толсистемата ще обхване поне 80% от пътищата в България. Това обаче не означава, че преминавата по всички тях ще бъде платено.
Системата ще дава възможност на пътната агенция да прецени според трафика за кои шосета да важат електронните винетки и таксите за камиони. Със сигурност четвъртокласната пътна мрежа ще остане безплатна, за разлика от сега, когато винетка се изисква за абсолютни всички пътища извън населените места.
С въвеждането на толсистемата ще се осигурят достатъчно приходи за поддържане на пътищата и строежа на нови, заявяват от пътната агенция. В момента камион, който минава транзитно през България, плаща еднодневна винетка, която струва 10 евро.
По данни на Министерството на транспорта в Сърбия таксата е 70 евро, в Унгария - 84, в Словакия - 101, в Австрия - 115 евро. Годишните приходи от винетки в момента са около 300 млн. лева, а с новото таксуване се очаква да стигнат до 1 млрд. лева
Глоба за изпълнителя, ако системата не работи ефективно
Санкция има за изпълнителя на толсистемата, ако тя не действа ефективно. Това е записано като част от изискванията към кандидатите. Според запознати санкцията може да стигне до няколко десетки милиона лева.
Освен това изпълнителите трябва сами да финансират изграждането, а държавата ще им плати след време от приходите от толсистемата. Поради това кандидатите трябва да докажат, че имат достъп до финансиране от поне 100 млн. лева.
Обявената цена за толсистемата е 200 млн. лв. Избраният изпълнител ще има 7 месеца да я изгради. В следващите 12 месеца ще се тества ефективността. Още при завършването изпълнителят предава управлението на държавата.
Според запознати с условията на поръчката в нея нямало заложени критерии, които да наклоняват везнити в една или други посока. Но цената от 200 млн. лева била почти на ръба, тъй като всичко трябва да се финансира от изпълнителя - камери, сензори, 105-те автомобила, изграждането на контролния център, полагането на 200 км оптични кабели и още ред други дейности.
Едно от важните изисквания било кандидатите да представят и подробен анализ на трафика. Въз основа на него пътната агенция ще прецени къде да постави допълнителни рамки на толсистемата.
В момента се разглеждат подадените оферти за изграждането на толсистемата. Предложения има от четири консорциума - “Телетол” (БТК, фирмата за GPS услуги “Иком” и фирма “Нованор”), “БГ път” (“Контракс” и унгарската “Ай Сел глобъл солюшънс”), австрийския , “Тол България” (“Телелинк”, “Синома груп” и “Сиенсис”), както и фирмите “Толлнет” и “Сиела норма”.
В България тировете плащат най.малко
В почти всички европейски държави има системи за пътни такси, като принципът е един - тировете плащат повече.
Но в нито една държава няма толкова ниска цена, както в България - за 10 евро да може да се изминат почти 500 километра.
Електронна толсистема, подобна на тази, която ще се изгражда у нас, има в Унгария. Цената е от 0,14 до 0,45 евро на километър. За леките коли има електронна винетка за 140 евро на година.
Платени са повечето магистрали в Словакия, където също има електронна винетка. За леките коли е 50 евро на година, а камионите плащат от 0,08 до 0,23 евро на километър. От тази година и в Словения има толсистема за камионите, които плащат от 0,02 до 0,5 евро на километър, а за леките коли годишната винетка е между 55 и 220 евро.
В Хърватия за магистралите толсистемата е с бариери, а цената за камиони е от 0,13 до 0,24 евро на километър. В Белгия няма толсистема, но за камионите има евровинетка, като цената е между 0,074 и 0,292 евро на км.
В Австрия леките коли ползват годишна винетка за 86 евро, а за товарните има електронни системи за плащане. Тарифата е от 0,178 да 0,448 евро на км. Годишно Австрия събира близо 2 млрд. евро от пътни такси.
Толсистема има и в Италия, като цената е от 0,07 до 0,22 евро на км. Има поставени бариери и плащането става на излизане. На места има и фиксирани такси за преминаване.
В Гърция също се плаща толтакса в зависимост от превозното средство, а цената е между 0,04 и 0,07 евро на километър. За магистралите в Германия и за някои пътища също има такса за камиони над 12 тона. Във Франция цената е за разстояние.
Андора, Босна и Херцеговина, Кипър, Естония, Финландия, Лихтенщайн, Малта, Молдова, Монако и Украйна са европейските държави, които все още не са въвели пътни такси или винетки.