Ще даде тласък на туризма и нови инвестиции

Via vita est - пътят е живот. С тази латинска сентенция, оцеляла и доказала своята истина и до днес, започна представянето на проекта за магистрала “Струма” на дискусия в Симитли бившият главен архитект на София арх. Петър Диков. Той припомни, че Римската държава дължи своята сила и стабилност точно на важността на пътищата, които изгражда.

Арх. Петър Диков представи визията на пътя пред десетки жители на Симитли и региона, представители на бизнеса, строителния бранш. На срещата, организирана от кмета на община Симитли Апостол Апостолов, бяха и вицепремиерът Красимир Каракачанов, зам.-министърът на околната среда Николай Кънчев, шефът на АПИ инж. Дончо Атанасов, областният управител Бисер Михайлов, депутати и кметовете на Банско и Разлог Георги Икономов и Красимир Герчев.

“С изграждането на магистралата

летище София

става на един час

път от Симитли,

а това е много по-малко, отколкото до някои квартали в София. Магистралата е важна за цяла Източна Европа. Ще се скъси и пътуването до Банско, което е важно пък за развитието на ски туризма”, каза арх. Диков.

Вицепремиерът Красимир Каракачанов за пореден път изрази недоумение защо псевдоеколози спъват икономическото развитие. “Никога не съм разбирал защо черният щъркел, бялата лястовица и краставата жаба трябва да спъват инвестиционните проекти на страната. Трябва ли да се поддаваме на рекета на някакви измислени герои, които си напълниха джобовете с пари? Трябва да се освободим от робството на тези мними еколози. Работата на едно правителство е да изгражда инфраструктурата, за да останат младите хора в България, и ние трябва да създадем нормални възможности за развитие”, допълни Каракачанов по време на форума.

Той подчерта, че вариантът за лот 3.2 през Кресненското дефиле, който ще се реализира, е най-бързият за изпълнение,

максимално

най-евтин и

съобразен с

екологичните

препоръки

Бързите и удобни пътни връзки водят след себе си и нови инвестиции, категорични бяха участниците в дискусията. Стана ясно, че целият регион стои зад реализирането на проекта за аутобан и местните хора разбират важността му и имат големи очаквания, свързани с подобряване като цяло на качеството на живот след изграждането на цялостната магистрала.

Специално внимание бе отделено на Банско и близо 10-годишните усилия да бъде изградена

втора кабинкова

линия, за да не

чакат скиорите

с часове

на опашка пред единствената кабинка, която ги качва в ски центъра.

С изграждането на магистрала “Струма” ще се увеличи потокът от туристи от Гърция, Сърбия, Румъния към зимния ни курорт. Тогава липсата на втора кабинка ще стане още по-осезаема и ще отблъсне скиорите от Банско.

“Градът стана световен зимен център. Все повече и повече чужденци идват, оставят тук парите си, създават се работни места, а ние зорлем ги прогонваме към съседни държави или пък към Австрия, Швейцария, Словения, като не им осигуряваме бърз достъп до ски пистите. Навсякъде се борят да привлекат туристи, а ние ги принуждаваме да бягат от България в други курорти, след като имаме всички предпоставки да им предложим най-доброто. Банско има много по-голям потенциал, който трябва да се използва”, обясни Каракачанов.

Кметът на Банско Георги Икономов каза, че разрешаването на инвестициите в ски зоната трябва да върви успоредно с изграждането на транспортните коридори в региона. “Подобряването на достъпа до нашия курорт ще доведе още повече туристи, които ще се сблъскат с опашки и недостатъчни обслужващи съоръжения в ски зоната. Друг въпрос, който ще назрява все повече, е замърсяването на въздуха през отоплителния сезон поради масовата употреба на дърва. Затова апелирах пред заместник министър-председателя за комплексни управленски решения. Паралелно с развитието на магистрала “Струма”

да бъде

ускорено

изграждането на

газопровода

към нашите общини, и най-вече разрешаване на инвестициите в съществуващите ски зони - Банско и Добринище”, каза Икономов. Уточни, че все още не е приет планът за управление на Национален парк “Пирин”, а старият отдавна е с изтекъл срок. Водят се 6 съдебни административни дела по този повод, като едно от тях е спечелено от общината. Тези юридически хватки пречат на приемането на новия план, който дава възможност за инвестиции и развитие на ски курорта. Икономов се надява до средата на следващата година делата да приключат и бързо да се пристъпи към реализация на проекта за втора кабинка и разширяване на ски зоната.

“Търпението на Банско отдавна се изчерпа, очакваме действия. Вече 10 г. настояваме за втора кабинка и няма развитие”, каза Димитър Русков от Национална коалиция “За да останат хора в България”, който връчи на вицепремиера декларация с настояване за разширяване на ски центъра в Банско.

“За нашата община строителството на магистралата е много важно, хората ще могат да се придвижват много по-бързо. Това ще помогне и за развитието на търговско-промишления комплекс, който създадохме и продължаваме да развиваме. В момента сме в процедура за получаване на бившите военни погреби от 200 дка, за да разширим тази зона, защото инвестиционните намерения на фирмите са големи. Сега в бившето поделение имаме 9 производствени фабрики с близо 400 работни места, а

очакваме

разкриване на

над 1500

работни места

Мисля, че всеки от нас знае какъв тласък ще даде построяването на магистралата за промишлеността в региона, както и на туризма”, каза домакинът на срещата - кметът на Симитли Апостол Апостолов.

Областният управител Бисер Михайлов пък наблегна на друг важен аспект, свързан с бързото изграждане на автомагистрала “Струма”. Освен удобство за инвеститорите, които ще изберат да реализират нови бизнес проекти в региона и ще допринесат за икономическото развитие, много важна е и безопасността на всички пътуващи по най-натоварения сега път Е 79 за Гърция.

“Имаме нужда от магистрала, защото човешкият живот няма цена”, каза Михайлов и бе подкрепен от Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите от катастрофи.

Десетки жители на Симитли участваха в дискусията.
Десетки жители на Симитли участваха в дискусията.