Осигурява и прозрачност - чрез него клиентът
разбира за какво плаща и как това се случва

Разумно ли се харчат парите за реклама? Как една компания разбира има ли полза от инвестициите ѝ, които прави, за да представя продукта си публично?

На тези въпроси отговаря одитът на медийните агенции, който у нас се прави от шведската компания “Медиа пат”. В българското ѝ представителство работят 8 души, които наскоро бяха обучени от двама шведи от компанията майка - Маркус Хедин и Понтус вон Уолдън.

“Имаме различни партньорства, с 3 главни офиса - в Швеция, България и в Дания. В екипа ни тук виждаме страст, всички са доволни, че правят това”, казват двамата.

“Медиа пат” започва работа в страната ни преди 3,5 г. По това време офисът в България е третият извън централата, така че за малкото време, в което функционира у нас, работата се разраства изключително бързо. “Екипът ни не обслужва клиенти само от България, а и от Централна и Източна Европа. Аз съм родена и израсла тук, работила съм 15 г. с най-големите рекламни агенции, така че познавам добре локалния пазар. И сега работим с най-големите рекламодатели. Няма друг медиен одитор в България освен нас”, обяснява Мария Миланова, управител на българския клон.

Одитът като услуга за рекламодателите все още не е много познат и развит, но агенцията ѝ набира все повече клиенти в региона. В началото тя започва да работи сама, а сега вече екипът ѝ е от 8 души.

“Медиа пат” покрива различни услуги в над 70 страни на всички континенти, така че растежът ни наистина е голям”, обяснява Миланова.

- Защо е важен одитът на медийните агенции и как това допринася за растежа на вашата компания?

Маркус Хедин: Винаги е важно да проследяваш какво се случва с това, което правиш. Одитът на медийните агенции е с огромен, монументален потенциал за пестене на пари - с него проверяваш и разглеждаш в дълбочина това, за което плащаш, какъв е разчетът на разходите година по година. Освен това одитът осигурява прозрачност - чрез него клиентът разбира за какво плаща и как това се случва.

Понтус вон Уолдън: Партнираме си с GMP365 - това е платформа, която обединява всички медийни дейности в един софтуер, базиран в интернет. Това позволява на рекламодателите да могат да видят какво е медийното им присъствие, каква е ефективността на кампаниите им, какви са разходите. Възможността да имат такъв цялостен поглед върху медийната дейност и инвестиции помага много и за нашия растеж и развитие.

- Занимавате ли се с одит и в социалните медии?

М.Х.: Да,

правим одит на

социалните

мрежи,

както и на програмни дигитални сделки. Вземаме една дигитална сделка и я свеждаме до различни променливи, за да видим коя платформа е най-подходяща, каква е целевата група, към която да се насочим. Сега сме в състояние да проследим и дигиталните разходи - нещо, което допреди не се е случвало.

Мария Миланова: Допреди 2 години и ние, както всички останали, се бяхме фокусирали основно върху традиционните медии - телевизия, печат, радио. Сега все повече усилия, а и бюджети се насочват към дигиталната сфера. И затова беше важно медийният одит, с който се занимаваме, да влезе и в дигиталната сфера. Най-голямата полза от това е, че всички медии ще бъдат одитирани наведнъж, с един доклад, с една и съща методология, която да е достъпна във всички държави по света. Освен всичко друго ние изготвяме доклади, които сравняват резултати за различни страни. Така че, ако например един клиент работи в 50 държави, ние не анализираме само на локално ниво медия по медия, канал по канал, а обобщаваме резултатите по страни.

- Колко време отнема да се направи един одит?

П.У.: През годините важна за нас е била ефективността. Имаме своите методи, ползваме платформата GMP365, което ни позволява да работим добре, бързо, а и точно.

М. М.: Възможността да видят незабавни резултати е най-доброто предложение за клиентите. Когато имаме достатъчно информация за одит в системата ни и след като сме я проверили, сме в състояние да съставим доклад буквално за минути. За клиентите това е много важно, защото “Медиа пат” е единственият медиен одитор, който може да даде резултатите не само на частична или годишна база, а и сравнявайки кампания по кампания.

- Работите дълги години в сферата на маркетинга и рекламата. Има ли формула за успешна реклама?

П.У.: Дали една реклама е ефективна, зависи до голяма степен от клиента. Ако става дума за

ефективност на

разходите,

там има рецепта. Но това не е единственият ключ на успешната реклама. Трябва да се отбележи и гъвкавостта в параметрите за качество при нашата методология. Да речем, една компания може да печели повече от това например да се рекламира в праймтайма в телевизията или да се позиционира добре в даден рекламен блок. Но параметрите за качество имат различен смисъл за отделните клиенти. Може да вземеш всичко това предвид, за да изчислиш ефективността. Може би има рецепта за това кое е ефективно, но ние не предлагаме обща ефективност на медиите като цяло, а само на ефективността на разходите при продуктите в медиите.

М.М.: В основата на медийния одит е контролът на инвестициите - инвестициите в медиите са голямо перо от бюджета - така че е много важно да се знае как те се контролират, разходват, разпределят, как работи дадената агенция.