На 31 октомври започва третият семестър на предприемаческата програма на The Founder Institute в София. Акселераторът за стартиращи компании реализира най-голямата обучителна програма в България за стартъпи.

Организацията е създадена през 2009 г. в Калифорния и има представителства в над 170 града в 50 държави. Предстоящото издание се организира с подкрепата на Микрофинансиращата институция ДЖОБС, част от финансовата група на Българската банка за развитие, която осигурява финансиране за компании в първоначален етап на развитие.

Всяка година The Founder Institute организира по един “семестър”, по време на който предприемачите се учат как да започнат бизнес и решават конкретни казуси. Програмата е с продължителност 14 седмици, като на практика представлява хибрид между обучение и бизнес инкубатор. Участниците в нея, които са между 20 и 35 души, тестват в реални условия всички свои идеи, без да излагат на риск досегашния си бизнес или да напускат работата си, обясняват от ББР.

За да влязат в програмата, желаещите трябва да преминат през специално разработен тест, който измерва предприемаческото им ДНК. На най-добре представилите се участници в края на семестъра ДЖОБС има готовност да отпусне заеми при преференциални условия, за да реализират бизнес идеите си, посочват от ББР.

По този повод в. “24 часа” потърси един от авторите на идеята за академията - Милен Иванов от The Founder Institute. 

Програмата е
умишлено трудна,
който не се
откаже, ще успее

- Какво представлява академията за стартъпи, г-н Иванов?

- Това е най-големият стартъп инкубатор в света. Ние ги представляваме за България. Организираме тази академия от три години, помагаме на предприемачи.

- Как подбирате “студентите”?

- Правим много дейности, организираме събития, имаме ментори, които говорят с всяка компания. Имаме също много силно присъствие в социалните медии. Днес не е трудно да се достигне до бизнеса, стига да искаш.

- Прави се тест на входа, какъв е той, каква е целта му?

- Наричаме го тест, който опитва да мери “предприемаческото ДНК”, както казваме ние. Той се провежда онлайн, продължава 2 часа и в него основно има психометрика, оценяване на поведение. Търсим онези неща, които сме преценили, че трябват, за да си предприемач.

- Кои са те?

- Емоционална интелигентност, желание за преследване на успеха, приемане на обратна връзка, т.е. на ответна информация. Това не е тест, който показва черно и бяло, а който

дава профил

на успешния

предприемач

Сравняваме го с най-голямата база данни в света. Ако няма голямо съответствие или никакво, не става “студент”.

- Какво представлява самата програма?

- Самата програма и тя е своеобразен тест. Тя е много трудна, умишлено трудна. Такава, която да накара хората да се огънат, да се откажат. А всъщност се опитваме да симулира реалността.

Целта е да се доберем до сериозни и мотивирани хора, с характер, които не се спират пред трудностите, а умеят да ги преодоляват. Който се откаже, ние не инвестираме в него. Помежду си неслучайно я наричаме академия за командоси, а тя всъщност е академия за предприемачи. Трудните ситуации учат предприемачите на това, че нищо не се постига лесно. Учи ги и как да го направят по-лесно.

- Кои са най-важните неща, които се оказва, че трябва да знаят кандидатите за бизнес?

- Трудно е да се генерализира. Но грешките си приличат. Много, особено млади хора, си мислят, че да си предприемач, е нещо секси, нещо забавно. Искаме да видят, че то всъщност е сериозна работа. Ако решат, че е за тях, продължават. Ако не, спестяваме им разочарование на бъдещ етап.

Защото един бизнес фалира тогава, когато предприемачът се откаже. Ако не го направи, винаги има начини нещата да се случат. Нас ни интересува не идеята, а човекът зад идеята, на когото ние помагаме как тя да се реализира.

- Кои са най-важните неща, които установявате, че не знаят кандидат-предприемачите?

- Почти всички имат една хипотеза за продукт, който на тях им харества. Правят сложни платформи, технологично изпипани, но скъпи и безсмислени. Защото се оказва, че пазарът не ги иска, не ги търси, не ги приема. Това, на което ги учим, е

винаги да тестват

пазара и едва тогава

да се впускат в

останалото

- Следите ли какво се случва с тях, като завършат академията?

- Ние имаме финансов интерес да го правим. В глобален план така са създадени около 3000 компании. В България го правим два сезона, сега започваме трети. Създадени са 21 компании, от които половината са полуживи, а другите са на етап преосмисляне на идеята. Но тъй като бизнес се прави трудно, трябва да минат поне 3-4 години за обективна оценка.

Нашата помощ

продължава и

след завършване

на академията

- Учите ли на това къде завършва разумният риск и къде започва безразсъдството?

- Не ги учим как да рискуват, а как да преценяват риска, което е нещо различно. Предприемачеството не е само риск, а е основно работа. Ако обичаш риска, ние не можем да променим това, но можем да те накараме, когато има ситуация, да я направиш по-малко рискова.

Интересно е, че хората идват с някаква идея, но като видят, че тя не работи, я променят, създават нещо ново, което пазарът го търси, и така минимизират риска.

- Как избрахте Българската банка за развитие за партньор?

- Видяхме в тази банка иновативно мислене, мениджмънт, който мисли и за този сегмент от пазара. Това е полезно и за тях самите- те влизат в един нов пазар, в който също научават нови неща, и променят своята стратегия. Нещо, което ни импонира и на нас.

CV 

Милен Иванов е основател на различни стартиращи компании, а от 2003 до 2011 г. и управляващ партньор за Балканите на JordanSheppard, която се занимава с директен подбор на кадри. От 2015 г. до момента Иванов е директор за България на Founders Institute - най-голямата програма за стартиране и обучение на предприемачи в света.