"Сивата икономика е безспорно голям проблем в България, но се надявам, че с по-бързото приемане на закона за горивата, който е в работен процес, въпросът ще бъде решен". Това каза Валентин Златев, председател на Българската петролна и газова асоциация. Заедно с министърът на енергетиката Теменужка Петкова той присъства на заседанието на Европейската петролна асоциация в София.

"Министерството на енергетиката не участва в този законопроект, министерството на икономиката е основният двигател, но, както и всички министерства, ние сме изразили нашата позиция. Аз също смятам, че с този закон ще бъдат решени голяма част от проблемите на сектора.", допълни и Теменужка Петкова.

По думите на Златев законът ще създаде правилен механизъм, тъй като в момента пазарът на горива се регулира от 14 закона, като за последните 5 години законът за акцизите в частта горива е променян 17 пъти. "От този пълен хаос на законодателни постановки, естествено, че се създава вратичка, когато може да бъдат заобикаляни законите - както с акцизните и митническите складове."

На въпрос дали "Лукойл" работи законно, Златев напомни, че тази фирма е най-провевяваната в България. "Това не важи за някои хора, които вече са политици, те нямат нито една проверка - нито финансова, нито митническа."

"Резултатите от проверките на съответните отговарящи институции са ясни и могат да бъдат отговор на въпроса", заяви и министър Петкова.

Джон Купър, генералният директор на FuelsEurope, както вече се нарича Европейската петролна асоцияция, изяви готовност да помогне на индустрията и правителството в България за справянето на този проблем. Той уточни, че сивата икономика не засяга само България, но и много други европейски държави.

Европа инвестира много в нови, най-вече електрически технологии, разглеждат се и нови източници на течни горива - биогорива, зелена хидроводород и зелена енергия, допълни Джон Купър.

Теменужка Петкова коментира и искането на Мая Манолова за мораториум върху добива на газ в Добрич. "Един от основните приоритети на нашето правителство е да се диферцифицират източниците и маршрутите за доставка на природен газ. Когато технологията е абсолютно безопасна и не са налице никакви законови пречки, мисля, че подобно решение е много смело и трябва да е плод на много сериозен анализ."