В момента в България има всички предпоставки да се случват такива кампании. Както във всички европейски страни и при нас има съвременни правила, те позволяват това да се случва. Има условия установени от закона, сега само трябва да видим до колко тези правила се спазват. Това заяви пред БНТ председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по повод предстоящата кампания "Черен петък".
"Традиционният "Черен петък" се заражда в САЩ и там се получава така, че за период от време популярни стоки се продават на много ниски цени. Има една особеност, която отличава модели, които са приети в България. При нас се акцентира върху кампаниите, които имат известна продължителност във времето, от няколко дни и и за няколко дни напред. Там нещата са малко по-различни", обясни той. "Ако има коректно и лоялно отношение от търговците, то тези кампании са полезни за потребители. Безспорно има такива случай, но това не е масова практика."
"Аз забелязвам, че когато хората си набележат стока за купуване, те наблюдават пазара. Когато дойде време за намалението, те веднага хващат манипулацията", коментира Маргаритов.
"Приели сме, че е нелоялна търговска практика, когато не можете да осигурите необходимата бройка за клиентите си, ние санкционираме за това. Независимо от това дали става въпрос за промоция, "черен петък" или нещо друго, те имат права и могат да ги упражняват пълноценно", допълни той.
"Когато клиент иска да му върнат парите, търговците се опитват да го задържат, като не му върнат парите, а му предложат замяна. Клиентът не е длъжен да се съгласява на това. При покупка онлайн правото на отказ също важи и клиентът може да си върне стоката до 14 дни", пояснява председателят.
Той коментира, че все повече хора пазаруват онлайн, преодоля се онова недоверие към онлайн пазара и въпреки това в интернет има рискове от мними търговци.
"Добре е да се уверяваме, че насреща има някой. Добре е да проверяваме каква е собствеността и кой е срещу нас, за да не станем жертва на нелоялна практика", съветва експертът. В някои случаи пазаруването от чуждестранни сайтове носи рискове. В трети страни, извън Европа, може да има ограничения на правата, които имаме в Европейския съюз.