Максимум 7 процента може да стигне годишната доходност от ваканционен имот в България в момента. Това съобщи изпълнителният директор на “Грийнлайф дивелъпмънт” Теофил Петров пред журналисти.
Това е максималният процент, но има редица условия той да бъде достигнат. Според Петров едно от необходимите условия е имотът, намиращ се във ваканционен комплекс по морето или в планината, да се управлява професионално, т.е. от фирма, специализирана в този тип услуги.
Другото е да става въпрос за курорт, който все пак работи целогодишно, тъй като, ако е сезонен и няма клиенти извън активния сезон, такава доходност трудно би била постигната. Според Петров далеч не във всички курортни общини в България има условия за целогодишно ползване.
Най-важното обаче е комплексът, в който се намира ваканционния имот, да предлага достатъчно услуги и дори развлечения, а това също не е постигнато навсякъде.
Максимумът от 7% годишна доходност е доста по-нисък от обещанията, раздавани щедро в годините преди кризата. Тогава инвеститори в морски общини, в Боровец, Пампорово или Банско рекламираха продукцията си с обещания за минимум 10% годишна доходност и така успяха да привлекат много британци и англоговорещи клиенти да купят имоти, без дори да са ги видели на място. Впоследствие обаче се видя, че или няма достатъчно туристи, готови да отседнат в такива имоти, или таксите за управление на имота изяждаха и малкото постигната доходност. В момента таксите за управление на имота са 500 евро годишно и не са били променяни от близо 2-3 години.
Според Теофил Петров едва половината от купувачите на ваканционни имоти у нас в момента имат за цел да печелят от придобивката си за времето, което не прекарват в самия имот. Обикновено такива апартаменти или къщи сега се купуват предимно като втори дом или като място, на което човек може да изкара годишната си отпуска а през останалото време да праща свои близки и познати да почиват.
Напоследък българските купувачи ва ваканционен имот почти са се изравнили с руските. Ако руските купувачи са 36%, то българите са 35% от купувачите.
Любопитен факт е, че 11% от купувачите са граждани на Израел, посочи Петров. Този пазар не се е активизирал в момента и никога по-рано не е имало купувачи от тази държава. Новият таргет е пряко свързан с туризма, защото сред купувачите няма такива, които да не са идвали преди това в България на почивка и да не са избрали имота по този начин.
Следващата по многочисленост народностна група сред купувачите са украинците, които са 10%.
Останалите купувачи са пъстра смес от словаци, словенци, беларуси, руснаци, живеещи в Германия и притежаващи германски лични карти, британци и съвсем малко унгарци.
Средният размер на инвестицията във ваканционен имот в момента е 50-60 хиляди евро в затворени комплекси и 30-40 хиляди евро в градчета като Поморие, Созопол и др. Тази цена се отнася за жилища от 60 квадрата с една спалня.