На пресконференцията на второто поколение на Dacia Duster край Атина внушителната българска група журналисти се изненадахме от факта, че кросоувърът използва същата платформа - окачване, шаси, амортисьори и структура на предишния модел.
Повярвайте, новата Dacia Duster няма нищо общо с първата. А, това е постигнато с няколко простички изменения. Най-важното е на кормилната уредба, чието управление е вече електромеханично, което води до намаляване на “тежестта” на кормилото при скорост около 30 км/ч и над 90 км/ч, когато значително се втвърдява. Другата генерална промяна се дължи и на изцяло новите седалки, които са толкова дебели, че вибрациите в задните части на шофьора и возещите се, така характерни за тази румънска машина, вече липсват.

Прибавяме и проверени с времето двигатели на Renault, като този път дизеловият може да се комплектова и с автоматична трансмисия, както и наличието на версии 4х4 (само с ръчна скоростна кутия).
Освен това френските домакини на няколко пъти подчертаха, че
базовата цена
на Dacia Duster
ще е същата като
на предишния модел Това също е определящо за клиентите, но при новия Duster цената не е най-важната. Тази дачия вече спокойно може да се кара и от жени, няма я тази грубост при превключване на предавките и лека недодяланост при предишното поколение. Не е нужно вече да се “набирате” на волана - той се движи леко и предвидимо, което пък води до приятно каране дори и в тесни градски улички. В същото време колата има достатъчно мощ да изпреварва със самочувствие, а на когото му трябва, е и с висока проходимост - имате прекрасно задвижване 4х4, което пък изпробвахме в огромна мраморна кариера край Атина на специално подготвено за целта офроуд трасе.


Отдавна не ми се бе случвало, като се кача на някой тестови автомобил, да се позачудя с бензинов или дизелов двигател е оборудван. В случая на летището в гръцката столица първо ми се падна автомобил от редичката с нафтов мотор и с автоматична скоростна кутия. Изненадата идва от това, че вътре в купето
въобще не се усеща
тракане или
вибриране
от двигателя,
и то без да съм увеличавал звука на музиката с някой хит на Василис Карас.
За тишината в купето се грижат и допълнителните звукоизолационни материали и изолационни елементи, които са вградени в панелите на вратите и в задния и предния капак.


Синхронът на 1,5-литровия мотор с мощност 110 коня с автоматика е много добър, а 260 Nm въртящ момент, наличен още при 1750 оборота, дава така необходимата еластичност на мотора дори и при потегляне. Така оборудван Duster харчи около 5 литра нафта на сто, в зависимост от стила на каране. Има и още една дизелова модификация - с 90 коня, но тя не се предлага с 4х4. Трябва да се отбележи, че версиите със задвижване на 4-те колела се предалагат само с ръчна скоростна кутия.
На следващия ден изпробвахме и бензиновата версия - по-мощната със 125 коня (има и със 115, която е налична и фабрично на газ). Тук автоматик няма, но пък колата реагира по-бързичко при натискане на педала на газта. При модификациите с 10 коня по-малко моторът е без турбо, но при тях автомобилът може да е със задвижване на всичките колела.


За преодоляване на офроуд препятствия извън пътя освен системата 4х4
помагат клиренсът
от 21 см, големите
ъгли между пътя и
бронята
- отпред от 30 градуса и 33 отзад. Системата Hill Descent Control се грижи да не се потят дланите на водача при стръмно спускане и да не изгуби контрола над возилото. Има технология и за безопасно тръгване на баир.
4х4 мониторът е с компас и известява в реално време водача за ъгъла на наклон на автомобила. Освен това дачията може да разполага и с уникална камера, която прожектира в реално време какво се случва не само отзад, но и отпред, което предпазва колата да не закачи някой голям камък при движение по тежки терени. Има и камера отстрани, която пък е удобна и при паркиране, за да следите без проблем на милиметри разстоянието до бордюра.


Duster вече се предлага с безключов достъп. Със същия ключ, наподобяващ кредитна карта, и технология като “братовчедите” от Renault. Duster разполага и с една от най-смислените съвременни екстри - предупреждение за навлизане на превозното средство в сляпата точка (BSW) чрез мигаща светлина в страничното огледало.
Вътре материалите са доста по-квалитетни. Капацитетът за съхранение на вещи и предмети е увеличен с 5,8 литра до общо 28,6 л. Има и шкафче под пътническата седалка. Duster предлага обем на багажника, идентичен с този на своя предшественик: 445 куб. см за версията 2WD и 376 за колите с 4х4.