София става все по-привлекателна за туристите. За първите 10 месеца на годината има нарастване от 11 процента на туристите в столицата, а на нощувките с 14 на сто в сравнение с миналата година. Делът на пътуващите със самолет е 68 процента. Това посочи Иво Маринов, директор на ОП "Туризъм" на Sky Forum, посветен на предизвикателствата пред гражданската авиация в България, с който започна първия Sky Day 2017 в България, отбелязващ Международния ден на гражданската авиация, 7 декември, съобщи БТА.

Според Маринов този ръст се дължи основно на нискотарифните авиокомпании до Летище София, инвестициите в транспортната инфраструктура, блогоустрояването на града, разкриването на културно-историческото наследство и усилията по маркетинга и рекламата на града.

На журналистически въпрос кога Витоша ще стане по-достъпна и благоустроена за гостите на града, защото е уникална географска даденост, с която почти никоя европейска столица не разполага, Маринов каза, че проблемите там "наистина се отчитат като недостатък". "Там компетенциите са на МОСВ, които да приемат Общия устройствен план на планината, за да може тя да се развива. Друг проблем е, че на територията на планината Витоша попадат пет общини и това, което София прави в рамките на компентенциите си, е да има транспортна достъпност до нея и зимно почистване на подстъпите към планината", посочи Маринов.

Засега до Витоша се движат две автобусни линии, и то само събота и неделя, а кабинковият лифт от Симеоново - до Алеко е собственост на концесионера на ски-пистите, коментира Маринов. Плановете на общината включвали удължаване линиите на метрото до кабинковия лифт в Симеоново, но това било по-далечна перспектива.

Иво Маринов каза, че за предстоящото Председателство на България се очаква повишение на туристическия поток с около 25-35 хиляди души, над традиционните около 2 млн. годишно. Надяваме се те да харесат столицата и страната ни и да я направят предпочитана дестинация заедно със семействата си и в бъдеще, коментира Маринов. Той припомни още, че през октомври София е обновила стратегията си за туризъм и сега подготвяме екшън план и бюджет за нейното реализиране. След една седмица щели да бъдат обявени и някои специални марки.

Сергиу Сарасан от IATA подчерта, че свързаността на България през последните 10 години в авиацията се е увеличила и тя е много важна. Авиокомпаниите се опитват да наваксат с търсенето на клиенти, което все повече нараства. По думите на Сарасан България се справяла много по-добре от други страни в региона. Една трета от глобалната търговия се извършва чрез авиацията. Тя свързва икономиките, бизнес пътуванията, търговията, туризма, отбеляза експертът.Той подчерта, че международната търговия много бързо се премества на изток и в следващите 20 години регионът ще капитализира от авиацията в глобалната търговия.

Развитие на летищната инфраструктура и тази около летищата, пътищата в страна са много важни. Необходимо е също модернизиране на въздушното пространство - подобряване на въздушния трафик и контрола му, посочи Сарасан. Въздушните пътища не са много ефективни. Работим с властите за споделени центрове за контрол на трафика, защото ефективността ще намали цената за пътниците с 10 евро на пътник, каза той.

Според Даниела Стоева, член на УС на АБТА, предстоят "доста сътресения и предизвикателства" по отношение на справянето ни с потока от туристи през следващата година. "Ние изживяваме златната си възраст. От една страна има организирани групи, а от друга страна има индивидуални туристи. Тези две групи имат различни специфики и ни изправят пред различни предизвикателства и очаквания. Специално за 2018 г. ще има и трети играч на пазара - посетителите по линия на Европредседателството, които вече формират типа бизнес пътувания и конферентни услуги", коментира тя.

Особено болезнен по думите на Стоева става проблемът с концентрацията на туристопотока, особено в месеците - май и юни, които са основни в туризма. "За съжаление, сезонността в туризма все повече се концентрира и от средата на май - до края на юни положението е много сериозно. За съжаление, точно в тези месеци ще се състоят и едни от най-масовите и най-важните мероприятия, свързани с Европредседателството на България, посочи Стоева.

През последните две години има проблеми, свързани не толкова с хотелската част, колкото с музеите и културните паметници, посочи още тя. Стоева обърна специално внимание на Боянската църква, която няма капацитета да посреща големите групи и нарасналия интерес. Тя предложи да се организира кръгла маса, за да се дискутира новият начин на работа, свързана и с новите предизвикателства. Проблеми има и с обслужването на туристите, които започват още от летището с некоректните таксиметрови превози. А това е първата среща с България, каза Даниела Стоева.

Наблюдатели и анализатори на българския авиобизнес коментираха, че на този етап не сме напълно готови да посрещнем предизвикателствата и повишения поток от пътници във връзка с Председателството. Според тях институциите ни нямат все още изградена качествена стратегия за привличане на повече туристи. Инфраструктурата не е в недобро състояние, а в София продължава да не се мисли в посока привличане на индивидуални туристи, а се разчита на груповите пътувания, организирани през туристически агенции.

Що се отнася до предстоящото Председателство на Съвета на ЕС, става дума по-скоро за бизнес пътувания. Предвид навиците на европейските граждани, трябва да се мисли повече за улесняване на техните индивидуални пътувания, вместо да поставяме все повече пречки пред тях, като спирането на много авиокомпании, улесняващи този тип пътувания, коментираха експертите. България е атрактивен пазар, хората през последните години се научиха да летят, да изискват качествени услуги, на адекватна цена, така че има какво да се желае от местната администрация, за да се развиваме в тази посока. За момента ключов фактор е това, че сме евтин пазар и че имаме възможност да предоставяме други алтернативни услуги, с които други градове и държави не разполагат, като Витоша например, но на този етап тя е съсипана и не предлага почти нищо, коментират анализаторите.

На днешния Sky Forum бе представена официално и най-новата авиокомпания на Азербайджан - "Бута Еъруейс", която от 16 януари 2018 г. започва седмични полети директно от София до Баку. Джамил Манизаде, зам.-изпълнителен директор на авиокомпанията, подчерта, че България е първата авиодестинация за Европейския съюз на превозвача и тя ще има огромна роля за свързването на хора, идеи, стоки и услуги между двете страни. Линията ще допринесе за засилване на туристическите връзки, улесняване на комуникацията на дълги разстояния, увеличаване на товара, икономическо развитие, укрепване на транзитния потенциал на двете страни и др.