“Летящото крило” има форма на морско създание
Историята на соларния самолет TwinRay започва в гараж - място, в което са създадени немалко велики изобретения като компютъра на “Епъл”, компании като “Гугъл”, “Дисни”, “Амазон”. Именно в гаража на фирмата, където работят, се запознават и двамата основатели на TwinRay - Явор Христов и Добромир Добрев.
Проектът представлява соларен витлов самолет с нестандартна форма, наречена “летящо крило”. При нея пилотската кабина и салонът представляват голямо крило с добавена опашка за безопасност. Тази форма позволява поставянето на близо 3000 соларни клетки върху 40 кв. метра. При оптимални условия
може да се
достигнат от 3
до 4 часа полет,
което прави разстояние от над 600 км.
За сравнение, повечето електрически самолети, създадени досега, имат таван от 400 км. TwinRay ще се предлага с два вида перки - едната е за по-късо излитане и с по-ниска максимална скорост от 150 км/ч. С другата излитането е по-дълго, но скоростта може да нарасне до 200 км/ч. Перката може да се смени в зависимост от пистата.
Двете момчета работят върху създаването на оптимално ефективни батерии, които да се зареждат освен от светлината и от външен източник в извънредни ситуации. Ще се добави и опция за зареждане от станция като електрическите коли.
Това не е първият соларен самолет, създаван в историята на авиацията. Миналата година SolarImpulse, задвижван от слънчева енергия, завърши първата си обиколка на Земята. SolarStratos пък полетя в стратосферата.
Това, с което TwinRay се отличава, е фокусът върху удобството на пилота. В SolarImpulse пилотът е трябвало да седи през цялото време с кислородна маска, тъй като в кабината няма налягане. Освен това в нея има място само за един човек, а TwinRay е проектиран за двама,
има и вградена
селфи камера
“Добри успя да открие статистика, че около една трета от всички катастрофи на самолети, които не са свързани с механична грешка, се случват, защото хората си взимат селфи камери и се показват от прозореца на самолета, докато пилотират”, разказва Явор. Тъй като първоначалната форма на аероплана ограничава видимостта при кацане, момчетата слагат няколко камери и около самолета.
Нестандартната форма на летателната машина дава и името. Първоначалният дизайн е за двукрил самолет, който много напомня на рибата скат. На английски се нарича stingray, а заради двата броя на крилата момчетата добавят twin. И така съчетанието от двете става TwinRay.
В по-късен етап TwinRay ще се превърне в самолет за доставки за кратки разстояния. В този случай няма да има кабина и пилот. Автономните доставки дават предимството и на повече пространство в самолета, позволявайки доставянето на до 300 кг товар.
Вече се е оформила идея и за TwinRay 2 -
спортен вариант,
който ще е
по-луксозен,
с по-мощен мотор, по-добра аеродинамика и по-бърз. В момента Явор обмисля какъв ще е дизайнът, като черпи вдъхновение от “Междузвездни войни”.
Спортният модел ще бъде еднопилотен и с по-малка площ и по-малък брой соларни клетки. Те ще изпълняват по-скоро помощна функция, а основната задвижваща сила ще е зареждаща се станция. Теоретично луксозният TwinRay ще развива до 400 км/ч и ще може да лети поне 1 час. Той също би могъл да бъде трансформиран в самолет за доставки.
Големият бизнес обаче е в пътническите полети. В момента компании като “Ербъс”, “Ролс-Ройс” и “Сименс” си партнират, за да създадат E-Fan X –
самолет хибрид,
който ще комбинира турбокомпресорни двигатели с електромотори. Очаква се първият полет да е през 2020 г.
Явор и Добри също обмислят да създадат витлов пътнически самолет - TwinRay 3. За да могат да се конкурират с такива големи компании, смятат да се съсредоточат върху локални линии между градове или близки държави, превозвайки между 50 и 100 пасажери.
Към екипа на Явор и Добри постепенно се присъединяват структурният инженер Иван Цицев и братята Димитър и Калин Лилови, които допринасят с общо 20-годишния си опит в електричарството. Последната придобивка на екипа е Тодор Кръстев – инженер за “Луфтханза”, който им помага, когато става въпрос за авиоинженерен дизайн.
Съвети относно външния вид на машината им дава основно индустриалната дизайнерка Диди Ташева. Тя им асистира и в създаването на вътрешната ергономика, така че когато човек се качи в самолета, да има чувството, че е в спортна кола.
Явор и Добри решават да участват с проекта си в акселератора StartItSmart. Главният фокус на обучението в него е как се управлява стартъп, как се намират партньори. Чрез StartItSmart научават и за състезанието PowerUp!, организирано от InnoEnergy. Конкурсът отличава най-перспективните и иновативни проекти в сферата на устойчивата енергия, които биха могли да повлияят на опазването на околната среда.
Участниците са от държави в Централна и Източна Европа. TwinRay печели регионалния етап на състезанието в България и отива на финала в Будапеща, който се проведе през ноември и изправи една срещу друга 12 зелени идеи. И макар че не печелят състезанието, Явор и Добри си тръгват от унгарската столица заредени с много хъс и нови полезни контакти.
Те все още имат шанса да спечелят друго, доста по-престижно състезание, организирано от “Боинг”. “Точно когато кандидатствахме за PowerUp!, бяхме поканени от “Боинг” за тяхното състезание Propeller Shannon. То се организира заедно с още четири компании, а идеята му е да намира иновативни стартъпи, свързани с авиацията по един или друг начин. От общо 200 участници ние с още 16 състезатели
стигнахме
до финалите
в Ирландия. Това е доста голям център за развитието на авиацията. Шанън е градът, в който е кацнал първият презатлантически полет в света, така че има много голяма символика за авиационните компании”, обяснява Явор.
През ноември те представят самолета си пред жури от 20 потенциални ментори. От 17-те компании, които са на финалите, между 8 и 10 ще влязат в акселератор. Всяка от тях ще има право да избере един от менторите, който ще им бъде най-полезен и с когото да работи. До януари ще стане ясно дали TwinRay ще бъде един от участниците в акселератора.
“Но едно от хубавите неща е, че дори да не влезем в него, все пак имаме шанс да се консултираме с една от компаниите по наш избор - съответно това за нас ще е “Боинг”. Във всеки случай ще имаме огромна полза”, категоричен е Явор.
Момчетата се надяват и на финансиране от Обединените арабски емирства и фондове от Южна Корея. Но първо трябва да завършат макета на самолета в големина едно към десет. В момента целият екип усилено работи върху него, за да могат през януари да го покажат в полет и да демонстрират маневренността на летящото крило.
Надяват се да успеят да привлекат инвестиция в размер на 150 хил. евро, с които да построят първия прототип. С него ще отидат в Германия, където да получат европейски сертификат. Предпочитат да го направят там, а не в България, тъй като тук процедурата е по-сложна.
В Германия сертифицирането протича в три етапа. При първите два се използват отделни прототипи, които се разбиват, за да се види каква е точката на пречупване спрямо това, което е заявено като възможност на самолета.
Третият стадий е същинският полет. Него екипът смята да финансира чрез краудфъндинг – групово финансиране чрез отделни по-малки вноски от голямо количество хора.