Пазарът можел да поеме още 10 000 водачи
Билбордове на магистралите “Тракия” и “Хемус” обявяват, че се набират международни шофьори със заплата от 1900 евро. Даден е мобилен телефон.
“24 часа” се свърза с фирмата, оказа се, че тя е един от големите международни превозвачи. Решили да намерят нов начин за набиране на работна ръка освен обяви в сайтове.
15 са наетите
билбордове
по магистрали, с
които се търсят
международни
шофьори
Според служители от екипа за набиране на хора това се оказал много добър метод - между 20 и 30 обаждания имало на ден. Мислят да ги държат още време. “Нашата фирма е голяма, така че колкото повече, толкова повече. Не връщаме никого”, казват служителите. Обявените като заплата 1900 евро включват и командировъчните, както и другите добавки.
Мотивът да търсят нов начин е, че въпреки високите месечни възнаграждения нямало интерес към професията на международен шофьор. “Имаме и учебен център, в който предлагаме безплатно обучение, но явно хората се ориентират към други професии”, казаха ни от превозваческата фирма. Затова решили да привличат пътуващите хора.
Преди два месеца “24 часа” написа, че не достигат 7000 водачи. Във вторник изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев съобщи, че недостигът само във фирмите в техния съюз е към 4000.
А ако има отнякъде да дойдат 10 хил. шофьори, пазарът ще ги поеме. Те са нужни за международните и вътрешните превози, за автобусните фирми и за строителството. Възнагражденията на шофьорите у нас са към 1700-1800 евро при 2000-2200 евро в държавите в Европейския съюз. Тоест - разликата е между 10 и 20%. Ако ножицата между възнаграждението в Астрия, Германия, Франция, Испания или Холандия е повече, към 30-40%, то шофьорите веднага ще поемат натам.
Няма накъде повече да
повишаваме заплатите,
защото превозвачите ще фалират, тъй като цените на навлата са надолу, горивата и заплатите са нагоре, твърдят от компаниите.
Според Красимир Лалов - зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи, необходимостта от шофьори за международни превози е между 6000 и 7000 души.
Продължава и тенденцията превозваческите фирми да не разширяват автомобилния парк, защото няма кой да кара камионите. Те по-скоро продават част от старите тирове и купуват нови, почти целият парк на българските превозвачи е от автомобили Евро 5 и Евро 6. В Гърция например тежкотоварните камиони били масово Евро 3 и Евро 4.