Да има високо ниво на обучение на кадрите, които работят в пряк контакт с потребителите, препоръча председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов. Той изрази мнение, че понякога именно поради некоректна комуникация при представянето на офертите впоследствие се стига до проблеми. Това съобщиха от пресцентъра на КЗП.
"Това би могло да бъде решено, когато мениджмънтът има воля и яснота, че при срещата лице в лице и общуването с цел предлагане на различен тип оферти, трябва условията да са поставени на масата коректно, да са ясни и да не се преследват скрити цели, които на пръв поглед уж ще осигурят повече постъпления, а всъщност ще доведат най-вече до потребителско разочарование", коментира Маргаритов.
В предаването "Имате думата" по Канал 3 Маргаритов посочи, че все още жалбите срещу телекомуникационните оператори представляват най-голям процент от общия брой в Комисията за защита на потребителите. Но, ако преди две-три години приблизително половината от оплакванията са касаели този сектор, то сега техният дял е около 30%. Той уточни, че все пак голяма част от тях касаят качеството на самите телекомуникационни устройства.
"Лека-полека пазарът се успокоява и се адаптира към изискванията. Още повече, че буквално с летящ старт влязохме в новата година, постигайки съдебно споразумение и с третия мобилен оператор по отношение на т.нар. неустойки при прекратяване на срочен договор", коментира Маргаритов. Вече потребителите дължат максимум до три месечни вноски, без значение на кой телеком са абонати и дали са сключили договора преди или след датата, от която съответното дружество е възприело в практиката си новите постановки.
Пред водещия Александър Владимиров председателят на КЗП отбеляза, че след телекомуникационните устройства, най-много рекламации има за битова техника и електроника. Той припомни, че в случай на дефект, потребителят следва да се обърне към търговеца, от който е закупил стоката, не да търси сервизи или търговски представители. Ако става дума за голяма верига - може да предяви рекламацията във всеки от обектите. Вписването в регистър и реакция в срок до един месец е задължение на търговеца. В случай че потребителят не е удовлетворен, Комисията съдейства.
Маргаритов отбеляза, че нарастването от сезон на сезон на интереса към туризма в България е съпътствано от друга положителна тенденция - за намаляване на нарушенията в сектора, независимо от увеличения брой проверки на контролните органи, в това число и на Комисията за защита на потребителите. По думите му едно от най-съществените нарушения, наблюдавано в предходните години - предоставянето на туристически услуги в некатегоризирани обекти, симптоматично намалява. „Най-тежко е, защото само по себе си означава сива икономика - не знаете къде, кой, какви точно услуги предоставя, какви приходи инкасира и какво плаща на държавата”, обясни той. И добави: „Тази тенденция идва да ни каже, че търговците все повече се стремят да спазват правилата, защото осъзнават, че така биха имали по-голям брой лоялни клиенти.”
Председателят на КЗП заяви, че няма селективност в контролната дейност на институцията и проверки се осъществяват навсякъде. "Освен това, съветваме потребителите винаги, когато усетят, че към тях е на път да бъде адресирана нелоялна търговска практика, да сигнализират, защото това е най-сигурният начин да се реагира. Не можем да обхванем едновременно абсолютно всички търговски и туристически обекти в цялата страна, но пък когато имаме сигнал от потребител или констатация от предходни периоди, откликваме и извършваме необходимите действия”, каза на финала на разговора Маргаритов.