Да учиш, като работиш, е мярка срещу младежката безработица
Класна стая в хотел, в която се обучават бъдещи камериерки - това е един от примерите за практическо прилагане на дуалното образование, при което обучението и практиката вървят едновременно.
Методиката се прилага в образователния център към хотел “Белвю” в Брюксел по договор с едно от учебните заведения в белгийската столица. За нея съобщи информационната кампания #InvestEU. Тя има за цел да разкаже на хората в различни държави как съседите им по граница например усвояват европейски средства. И да напомни, че гражданите могат да се възползват и като бенефициенти, и като потребители на подобрени продукти, обществени услуги, инфраструктура и др.
Участниците имат възможността да подобрят своите знания по езици, математика и ИТ, което би трябвало да повиши тяхната пригодност за заетост.
Половината от сградата е тризвезден хотел с 29 стаи, в другата - учебен център. Той посреща млади хора, които нямат достъп до образование, квалификация и поради това намирането на работа е било блокирано.
Участниците преминават тренировки в центъра, който се управлява от неправителствената организация Molenbeek Formation.Нейни представители обясниха, че мисията им е да се преборят с безработицата в подобни райони. Освен това те искат да станат еталон за качествена подготовка. Досега половината от завършилите са намерили работа, другите или са заети временно, или решават да се пренасочат.
Центърът за обучение се управлява от местна асоциация по заетостта. Чрез съчетаване на обучението и заетостта в туристическия сектор се подпомага местната икономика.
Това е и единственият хотел в Брюксел, който предлага този тип обучение, като от него годишно излизат десетки подготвени кадри.
За общината в кв. “Моленбек”, където се намира хотелът, това е иновативен проект, съчетаващ градско обновление, индустриално и историческо наследство и същевременно социално-професионална интеграция и развитие на туризма в района.
Всяка година през учебния център минават поне 115 младежи, които ще работят след това в хотелския бранш. Методите на обучение не са стандартни - няма учител, който да казва какво да се прави. Младите хора са оставени сами да се обучават помежду си, така по-лесно откривали кои са им силнтите черти.
Общата инвестиция е 5,551 млн. евро, от които Европейският фонд за регионално развитие отпуска 2,75 млн. Хотелът е открит през юни 2015 г. В сградата преди това е имало пивоварна. Тя е реновирана в съответствие с нискоенергийните стандарти и постройката е от т.нар. пасивен тип. Тя трябва да спестява 50% от нова сграда и до 90% от съществуващата.
В същата сграда се помещава и организацията Art2Work. От там прилагат подобен модел на обучение, насочен към нискоквалифицирани, необразовани и бедни хора на възраст между 18 и 30 г. Специалистите отделят 4 седмици за обучение на основни неща като отиване навреме на работа, добър външен вид и т.н. Неслучайно е предвиден толкова дълъг период - някои от кандидатите наистина не разполагат с подобни умения и дисциплина. Всеки ден се поставят за изпълнение малки задачи. След това следва теоретично и практическо обучение в сектор по избор и осигуряване на стаж. Може и да се предложи идея за собствен бизнес. Помощ има и при изготвяне на автобиографии и мотивационни писма, симулират се и интервюта.
Дуалното образование и един от ефективните методи за справяне с младежката безработица, показват проучвания в ЕС. В Германия, Австрия и Швейцария, където този вид обучение е най-добре развито, например безработицата при хората от 15 до 24-годишна възраст е най-ниска. Съответно 7,5, 7,7 и 10,3% при средно за ЕС 22,2% и над 23 на сто за България.
Нивата се запазват ниски през дори в периода на кризата. Силни резултати има и в Холандия и Дания, които също прилагат тази система, както и Малта, в която през последните години са направени редица инвестиции в развитието на професионално обучение. На другия полюс остават страни като Гърция, Испания и Португалия.
В България ще има повече пари
Повече пари ще отдели държавата за дуално образование. Ще се промени и моделът - от проектен във финансиран от бюджета. Това, което идва от швейцарска страна, се концентрира в определени дейности, като учебни планове, но няма да покрива преки разходи, като стипендии на учениците. Това обяви образователният министър Красимир Вълчев преди дни на среща с министри и депутати от парламентарни комисии.
Той коментира, че ако се изключи въпроса с уреждането на трудовите взаимоотношения, министерството на образованието е готово да направи промените, които касаят обучението - регистъра на фирмите и актуализацията на учебните планове.
“Предпоставките за стартиране и разширяване на дуалното образование са налице. Трябва да се направят допълнителни промени, които да отстранят пречките пред по-нататъшното разрастване. Работна група работи по този въпрос и предложенията ще бъдат отправени до края на март”, посочи той.
Според социалния министър Бисер Петков, е необходимо да се работи върху развитието на центрове за практическо обучение.
“Международният опит показва, че тяхната роля е много важна в целия процес”, смята Петков.