Всеки автомобил с електронно досие - от регистрацията до края на живота му, заковава нов закон за пътните превозни средства
Поне 6 месеца да е гаранцията след ремонт на колата в сервиз - това обсъжда работната група, която подготвя разделянето на Закона за движение по пътищата на три - закон за движение по пътищата, за пътните превозни средства и за обучението за шофьорска книжка.
Регламентирането на дейността на автосервизите ще бъде във втория закон. В него на клиента ще бъде гарантирано, че при проблем с фирмата, която е извършила ремонта, той ще може да си потърси правата в Изпълнителната агенция “Автомобилна администрация” или в КЗП.
Предвижда се местата за ремонт на автомобилите да се регистрират. Няма обаче да се въвежда лицензионен режим.
При регистрацията им ще се вписва къде са, какъв вид ремонт ще извършват, какво им е оборудването и квалифицираният им персонал. Вероятно ще се въведат минимални изисквания, на които да отговарят.
Така
сервизите ще
излязат на
светло
и ще могат да бъдат контролирани.
Вторият възлов момент засяга резервните части и тези от автоморгите. В наредба на Министерството на икономиката е регламентирана дейността на т. нар. “гробища за автомобили”, както и кои части след разглобяването на колите могат да бъдат използвани. Те трябва да са маркирани.
Тъй като обаче досега автосервизите не са контролирани, във вграждането на резервни части цари хаос. Използват се неодобрени китайски аналози, обясниха от “Автомобилна администрация”.
След приемането на закона, инспекторите на автомобилната администрация ще могат да правят проверки, включително и как се води документацията, описани ли са резервните части, какъв е произходът им и т.н. Обсъжда се дали в проверките да участват и представители на браншовите организации. Разчита се, че новият закон ще помогне и на безопасността на автомобилите, както и за опазването на околната среда.
От сервизите ще се изисква да имат договори с фирми, които утилизират масла, спирачни течности и всякакви вредни вещества.
Фирмите, които са се регистрирали в общините, че извършват ремонт на автомобили, имат договори за управление на отпадъците, каза Динко Хулка от Камарата на автосервизите в България, който участва в работната група.
Сега има немалко нелегални сервизи, които не издават документи, нито са регистрирани по ДДС. Тъй като не плащат данъци, предлагат по-ниски цени и така удрят легалните фирми. Въвеждането на регистрационния режим ще позволи на данъчните да извършват проверки. Обмисля се въвеждането на електронен регистър на всички автомобили в България. В него
всяка кола,
камион, автобус
ще си има
електронно досие
Онлайн този регистър ще бъде достъпен за КАТ, застрахователи, данъчни, пунктове за технически прегледи, както и за автосервизите. В него ще се вписват данни от регистрацията на автомобила, през техническите прегледи, автопроизшествията, ремонтите.
Автосервизите ще бъдат задължени да вписват в електронното досие точно какво е ремонтирано по колата, за да има проследяемост. Това досие ще намали и възможностите за пренавиване на километражите.
Все още не е решено, но се обсъжда и друга промяна - първият технически преглед на автомобила да е преди първата регистрация в КАТ. В момента първият преглед и регистрацията е в КАТ. Новата идея предвижда прегледът да става в регистриран автосерзив. Така щяло да се гарантира, че автомобилът отговаря на изискванията за безопасност, тъй като там прегледът можел да бъде по-подробен от този в КАТ.
Ивайло Московски:
С публичния регистър
ще е ясно кой какъв
ремонт е направил,
кога и с какви части
Идеята за закон за автосервизите е
от 2014 г., но БСП спряла проекта
на транспортния министър и Иван Вълков
По регламентирането на автосервизната дейност заедно с народния представител от ГЕРБ Иван Вълков сме работили още през 2014 г. Това каза за “24 часа” министърът на транспорта Ивайло Московски. Той припомня, че темата е обсъждана с представители на бранша в София, Пловдив, Варна, Бургас и Русе, получили са подкрепа и внесли законопроекта за автосервизите в парламента.
“Текстовете бяха приети на първо четене в транспортната комисия, но в пленарната зала депутатите от БСП не ги подкрепиха”, заяви той.
“През следващия мандат възобновихме работата по законопроекта, като взехме решение Законът за движение по пътищата да се раздели на три закона. Единият да регламентира правилата за движение, другият - изискванията към превозните средства и автосервизите и третият за водачите, провеждането на обучението и изпитите. Това е сложен процес, но е необходимо да се направи. Така ще постигнем изсветляване на сектора и подобряване на пътната безопасност. Със създаването на публичен регистър на автосервизите ще е ясно кой какъв ремонт е направил, кога и с какви части. Разбира се, всеки ще има правото да дава или да не дава гаранция за извършените услуги. Също така е важен произходът на частите, които се монтират. Така ще може по-лесно да се търси отговорност. Сигурен съм, че това ще бъде от полза и на собствениците и работещите в автосервизите, които също страдат от недобросъвестни техни колеги и нелоялни практики”, коментира министърът на транспорта.
Караш без инструктор, но с
придружител преди изпита
Да се позволи на кандидати за книжка да карат автомобил без свидетелство за управление, но задължително с придружител. Такъв текст се предвижда в новия закон за обучението на кандидатите за шофьорска книжка.
Задължително трябва да се мине обучението в автошкола и да се изкарат 45 часа практика. След това кандидат- шофьорът може да кара без инструктор, но задължително с придружител. Максималният срок за това е 1 г. Когато се почувства подготвен, може да се яви на изпит по кормуване.
Така след завършване на обучението и ако не се чувства готов, той може да шофира с близък човек, а не да плаща на автоинструктор.
Ще има изисквания за придружителя - да не е лишаван от правоуправление, да има определен стаж. При качване в колата не трябва да е употребявал алкохол и наркотици и ще носи отговорност, ако има произшествие.
НАП влиза
на проверки
и в автомивки
Поне 200 млн. лв. е
годишният оборот
на този бизнес
НАП е планирала за тази година специални проверки в автомивки и автосервизи, научи “24 часа”. До момента данъчните са проверявали главно автомивки, които са част от автосервизи или бензиностанции. При тях най-често е откривано неиздаване на касови бележки и неотчитане на всички обороти. Някои се водели като един обект, заедно с кафенета или магазинчета, които също допускали нарушения.
Според оценки от бранша
годишният
оборот на
бизнеса с
автомивки е
поне
200 млн. лв.
Оказва се обаче, че няма единен регистър.
Сред големите вериги са “5 минути”, които са на самообслужване, автокозметичните центрове “Фреш” , както и част от веригите бензиностанции като “Лукойл” и ОМV, които имат автомивки на обектите си.
За отварянето на автомивка има няколко основни изисквания - едното е да се докаже, че има собствен водоизточник, тъй като не е разрешено използването на питейна вода. Другото е договор с общинския ВиК оператор за заустване на мръсните води.
Най-много автомивки има в София - броят им е поне 600, 128 са в Пловдив. От 2000 г. насам в Смолян са издадени разрешителни за строеж на 12 автомивки. В града контролът се засили, след като преди години бе натровена риба в района на кв. “Устово”. Служители на автомивка изпрали в река Бяла 40 чувала с брашно, прашинки от които задръстили хрилете на рибата.
Зам.-кметът на Стара Загора Красимира Чахова обясни, че общините не издават разрешителни за отваряне на една автомивка. Говорителката на РИОСВ в Стара Загора е категорична, че при тях не се води статистика за автомивките. От ВиК в града заявиха, че до 2013 г. при тях е имало регистър с автомивките, но престанали да го поддържат поради невъзможността им да контролират качеството на отпадните води.
В Бургас има издадени 16 разрешителни за автомивки. Повечето се намират в комплексите и на важни пътни артерии, има по една и в двата мола. Освен за коли всички приемат и поръчки за пране на килими.
Във Варна също се оказа, че
няма
институция,
която да знае
бройката на
автомивките
По информация на хора от бранша те са над 200.
Събрана информация няма и в Благоевград. По неофициална информация са издадени около 15-20 разрешителни.
25 са автомивките в Кърджали, но няма един регистър за тях.
Във Враца има 9 автомивки с разрешение да работят. За последните 2 г. само една нова е изпълнила всички условия и е получила разрешение да работи. На две е било отказано.
Сайтове за гуми
криели информация
24 електронни магазина за продажба на автомобилни гуми в рамките на тематична кампания е проверила Комисията за защита на потребителите (КЗП). В 13 случая са съставени актове за различни нарушения. Това каза председателят на комисията Димитър Маргаритов по БНТ.
Едно от основните констатирани несъответствия е липсата на напомняне на потребителите за правото им на отказ от онлайн покупката в 14-дневен срок.
Друго нарушение е липсата на информация за алтернативно решаване на възникнал спор между потребителя и търговеца по повод покупката.
“От няколко години много активно, включително и в онлайн среда, се развиват способите за алтернативно решаване на спорове – т.нар. помирителни комисии”, каза Маргаритов. Той коментира още, че процентът на намалението, което се обявява, следва да се изчисли от последната цена, на която стоката е продавана поне 30 дни.