Даваме най-високото ниво на заплащане в бранша - през 2017-а средната заплата в компанията беше 1650 лева, казва изпълнителният директор на компанията

- Г-жо Драгийска, “Лидл България” получи признанието “Най-добър работодател в България” за 2017 г. в класацията на консултантската компания AON. Кои са предимствата на компанията ви?

- За нас тази награда е изключително ценна, защото отразява оценката на нашите служители и как те ни виждат като работодател. Именно те са хората, които допринасят за нашия успех. Затова не спираме да инвестираме в тях и в най-добрите условия на труд - като започнем от най-високото заплащане в бранша и стигнем до непрекъснатите обучения и динамичната работна среда, които им помагат да се развиват и да се възползват, от разнообразието от възможности, което намират при нас. Отлична работна среда и условия и коректно отношение - по този начин бих обобщила предимствата, които “Лидл България” дава като работодател. Не на последно място, отличието е голямо признание и за ангажираността на нашите служители, техния професионализъм и сърцатост в услуга на клиентите.

- Това ли е най-важното условие за мотивацията на служителите?

- Високата мотивация е комплексна величина. Когато казваме, че осигуряваме най-добрите работни условия, имаме в подкрепа редица доказателства. Ще изброя част от тях - “Лидл България” дава най-високото ниво на заплащане в бранша - през изминалата година средната заплата в компанията беше в размер на 1650 лв.

При нас всеки десети е получил шанс за развитие, а като международна компания следваме международни практики и черпим от световно ноу-хау, което е изключително полезно и сериозна основа за израстване. Другото наше предимство е широкият спектър от възможности и области, в които всеки може да се развива.

Като започнем от строителство и експанзия, минем през продажби и логистика, продължим със стоково снабдяване и маркетинг и стигнем до ИТ, “Финанси и счетоводство”, “Право и нормативно съответствие”, HR, “Корпоративни комуникации” и много други. Вярвам, че целият този набор от отлични условия, възможности и коректно отношение е в основата на мотивираните служители.

- Оперирате в сектор, в който се смята, че има голямо текучество на служители. Какво правите като работодател, за да задържате и привличате кадри?

- Ще започна отговора си с една цифра, с която ние много се гордеем - под 2% е средномесечният процент на текучество в нашата компания, което е един много нисък показател. Това е пример, че текучеството не зависи от сектора - зависи от компанията и доколко тя е добър работодател. Това, което привлича и задържа нашите служители при нас, е именно този пакет от отлични условия и възможности. Знаете ли например, че “Лидл България” е единственият ритейлър с електронно отчитане на работното време? Какво означава това? Всеки служител на нормирано работно време сам, по електронен път отчита своята работа и почивки.

Така гарантираме плащане до минута точност на изработените редовни или извънредни часове. Имаме и редица примери за кариерното развитие, което нашите служители получават - много касиер-продавачи израстват до позиция мениджър-филиали или са станали част от мениджмънта в централния офис. Цялостният сбор от професионални възможности, коректно отношение и грижа, които личат в действия и активности, задържат нашите служители и привличат нови такива.

- Колко от служителите ви са завърнали се от чужбина? Защо избират да работят за българската част от компанията, а не в някоя друга по-голяма държава, в която “Лидл” оперира?

- Над 20% от настоящия ни ръководен състав е именно от млади и талантливи българи, върнали се от чужбина, за да продължат развитието си при нас. Много хора смятат, че в чужбина имат по-големи шансове и могат да получат повече. Позволете ми обаче да не се съглася напълно с това схващане. Хората, избрали “Лидл България” пред друга Lidl държава, успяват да разгърнат по-пълно своя потенциал именно тук - тук и мащабът на тяхното развитие е много по-голям, защото много пътеки още не са прокарани.

Не на последно място, в България те са близо и до своите семейства и приятели, което вече е безценно. Ако трябва да обобщя, ние им даваме европейски стандарт на живот, но тук, у дома.

- Смятате ли, че вече се превърна в клише това, че България остава без качествени кадри - предпочитали да работят в друга държава. Все по-често чуваме за успешни хора от чужбина, които се връщат.

- В България има много успешни хора, избрали да се реализират тук вместо в чужбина - аз самата познавам много такива примери. Проблемът е, че за тях не се говори достатъчно, много рядко се разказват техните истории. А те трябва да бъдат разказвани – за да мотивират другите и да ни покажат, че има смисъл и че нещата могат да се случват и тук, при това успешно.

- Какви резултати постигна “Лидл България” през изминалата година?

- За нас изминалата година беше изключително динамична. Бих я обобщила като година на надграждане и още по-категорично затвърждаване на водещата ни позиция на пазара. Продължихме своята устойчива експанзия, като безспорно най-силният акцент беше откриването на втория ни логистичен център в с. Кабиле с инвестиция от над 80 млн. лв. Открихме нови магазини в градове, в които досега не сме присъствали - като Самоков, Балчик, Созопол и други. Инвестирахме в сериозно обновяване на магазинната ни мрежа в посока висока енергийна ефективност и повече удобства за нашите служители и клиенти. В продуктово отношение стартирахме “Родна стряха” - първата ни продуктова линия с висококачествени продукти само от български производители.

За първи път добавихме и Балканска седмица в магазините ни в Европа - така не само допринесохме за развитието и отличните резултати на българските производители, но затвърдихме своето устойчиво и успешно партньорство с тях чрез увеличени обеми и по-мащабен експорт. Най-голямата награда за нас, разбира се, е признанието на нашите потребители - през изминалата година повишихме броя клиенти както на ниво магазин, така и за страната, което е доказателство за нас, че вървим в правилната посока.

Поставихме началото на нови инициативи като най-голямата ни социално отговорна инициатива - “Ти и Lidl за по-добър живот”, благодарение на която подкрепяме на грантов принцип на годишна база общо 31 социално отговорни проекти в цялата страна.

- Какво предстои през 2018 г.? Планирате ли нови обекти, ще има ли обновяване на асортимента или промяна в политиката на компанията?

- Ще продължим динамичното си развитие и откриването на нови магазини в страната. Основната ни задача след 4 последователни години с впечатляващ растеж (данни ICAP 2013-2017) ще бъде постигането на органичен растеж както във вече съществуващите магазини, така и чрез разумна експанзионна политика. Ще продължим да развиваме селекцията “Родна стряха”, както и устойчивото ни партньорство с българските производители - ще покажем още иновации в продуктово отношение.

Например най-новата ни продуктова линия Lupilu, която включва всичко за бебетата и малките деца и част от която са и био детски пюрета с безапелационно съотношение качество-цена. Не на последно място, още по-активно ще фокусираме усилията си в това да допринасяме за един по-пълноценен и по-добър начин на живот.