„Заедно с „Главна инспекция по труда“, Фонда за гарантирани вземания и Националния осигурителен институт проведохме работна среща, на която извършихме поетапна оценка за това как работи новото законодателство, което беше прието от парламента през миналата година по мое настояване за мерки срещу наглите работодатели.“ Това каза омбудсманът Мая Манолова днес на брифинг пред журналисти веднага след организираната по нейно настояване среща с отговорните институции, съобщиха от пресцентъра на омбудсмана на Република България.
Манолова посочи, че нито една от мрачните прогнози и страховитите сценарии, които са чертаели противниците на това законодателство, не се е случила.
„Не е затруднен търговският оборот. По никакъв начин не сме застрашили работата на търговския регистър, т.е. прехвърлянията на фирми в случаите, в които това е необходимо по търговски съображения, се случва безпрепятствено. От друга страна не изхарчихме парите във Фонда – в него има 257 млн. лв., които не бяха похарчени внезапно, в огромни мащаби. На трето място се оказа, че промените не са козметични, законодателството работи и хората с неплатени заплати си получават дълго очакваните трудови възнаграждения и обезщетения от Фонда за гарантирани вземания“, подчерта омбудсманът.
По думите й, числата говорят сами за себе си – над 5 000 са подадените заявления за изплащане на неплатени заплати за отминали периоди, като до момента от Фонда са изплатени над 600 000 лв., но предстои плащането на около 5 млн. лв. до средата на месец юли. Тя похвали ръководството на Главна инспекция по труда, която много бързо е влязла в новите си правомощия за започване на процедури по несъстоятелност срещу работодатели, които не са си плащали заплатите на работниците.
„Приемането на законодателството срещу наглите работодатели и неговото прилагане е доказателство за това, че когато институциите работят заедно и в интерес на българските граждани, резултати има. Връща се чувството за справедливост за това, че държавата чрез своите институции подкрепя гражданите и че всеки нагъл работодател може да си получи заслуженото“, допълни Манолова.
Според нея се променя обществената нагласа и се появява дълго чаканото чувство за нетърпимост към всички, които експлоатират труда на своите работници. По думите й 70 работодатели са платили на работниците си дължимите суми пред угрозата срещу тях да започне производство по несъстоятелност.
„На 16 май т.г. изтича окончателният срок, в който работници могат да подадат искане до Фонда за гарантирани вземания за неплатени заплати за отминали периоди – последните 3 години. Всички работници, които имат да получават неплатени суми – трудови възнаграждения и обезщетения дължими след 1 февруари 2015 г., могат да ги получат, ако подадат заявления до сряда, 16 май 2018 г.“, информира Манолова и призова всички работници, които са обект на трудова експлоатация да сигнализират институциите, а ако се страхуват и искат да останат анонимни, да сезират омбудсмана.
Тя акцентира още, че съществува огромен проблем с несъхраняването на документи, които удостоверяват начислените и изплатени трудови възнаграждения на служителите.
„Има случаи на загубени поради нехайство и безхаберие на работодателите документи, но има и случаи на умишлено непредоставяне. В момента правим анализ и в случай, че проблемът е законодателен, сме в готовност да предложим промени и в законодателството – в Търговския закон, Закона за счетоводството, които да предвидят ясни отговорности за съхраняване на документите за платените заплати, начислени и платени трудови възнаграждения, обезщетения, включително и налагането на строги санкции за лицата, които се укриват, не са изготвили или не са съхранили подобна документация“, категорична бе Манолова.
Тя даде за пример неплатените заплати на шивачките от „Тренд фешън текстил“ ЕООД в гр. Пловдив, при които счетоводната къща, обслужваща работодателя, отказва да предаде необходимите документи, тъй като и тя не си е получила дължимите суми от него. Манолова заяви, че ще положи всички усилия за случаите, които са във Фонда за гарантиране на вземания.
„В началото на годината около 250 предприятия дължаха на работниците си различни суми и бяха забавили възнагражденията им. За 22 предприятия от тях има безспорно събрани доказателства, 16 искови молби са входирани в съда, като още 6 се обработват, а в 14 предприятия вървят проверки във връзка със събиране на доказателства“, каза изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ инж. Румяна Михайлова.
Тя отбеляза още, че от Главна инспекция по труда отчитат изключително дисциплиниращ ефект след приетото законодателство, инициирано от омбудсмана и вече 70 предприятия изцяло са отпаднали от списъка на длъжниците към своите служители.
Директорът на Фонда за гарантирани вземания Ваня Борисова допълни, че от началото на 2018 г. са проверили 102 дружества, подадените заявления са 5 000, като до момента са обработени около 1 900 от тях.