Държавите, засегнати от новите регламенти в Пакета за мобилност, да излязат с обща позиция пред ЕК - това предложи на Международна конференция "Европейското бъдеще на транспорта от Централна и Източна Европа" министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, съобщи БТА. Давам си ясна сметка за значимостта на сектора, който определя една пета от БВП на страната. Ако добавим и над 100 хиляди пряко заети в него и косвения принос, можем да добием представа за обществената и социална значимост на сектора, каза при отриване на форума транспортният министър.
Миналата година се предложи т. нар. закон "Макрон" и 14 държави се обединихме под мнението транспортът да се извади от този пакет и да се обособи като отделен сектор, припомни Московски. За съжаление нещата не само не се подобриха, но така разписаните пакети и по-конкретно разглеждания в момента Пакет 1 е с много раздалечени позиции на отделните държави - на три-четири държави от Западна Европа и останалите, подчерта министърът. Убедени сме, че трябва да се намери консенсусно решения по тези правила. За нас като европейци не е приемливо да се приемат рестриктивни мерки под натиска на три-четири държави, категоричен бе Московски.
Той се обърна към гостите на форума от Полша и Унгария с тезата, че ако днес тези принципни решения ощетяват малки държави като България, но не намерят подкрепа, те ще се обърнат и в друга посока. Най-добрият начин е всички държави да излезем с обща позиция, каквато засега нямаме, подчерта министърът. По думите му индивидуалният подход, който сега се прилага, ще реши проблемите на една или друга държава, но като цяло той няма да е така значим. Московски отправи призив за обща позиция на държавите, засегнати от новите регламенти в Пакета за мобилност по един или друг начин. Транспортният министър припомни спорните моменти в регламента и предложенията, които сме направили пред Европейската комисия, като подчерта, че по тях имаме пълната подкрепа на комисаря по транспорт Виолета Булц. Четирите предложения бяха оповестени вчера на брифинг след близо 3-часова среща между премиера Борисов, комисар Булц, транспортния министър и представители на бранша. Те са свързани най-общо с условията за командировъчни, организацията на почивките на превозвачите, каботажните превози и превозите от и за трети страни.
"Има скрита политика, рестриктивно насочена срещу вас, облечена в хубавите думи, че водачът ще получи по-добри условия на труд", коментира Московски. Той изброи и крачките, които предстоят, до довеждане на битката до край - гласуване на пакета от предложения в Европейския парламент, изразявайки умерен оптимизъм.
Българското председателство води най-конструктивния диалог относно европейските регулации. За нас това е национална и професионална кауза и като основополагащ сектор в икономиката ще работим с всички сили за решаване на проблемите, каза Ангел Траков, председател на УС на Съюза на международните превозвачи. Другото означава масови фалити и пренасочване на голяма част от превозвачите ни във фирми на западноевропейските държави, като Франция и Англия, например, посочи той. Промените са по-скоро план за осигуряване на кадри за транспорта в Стара Европа с цената за унищожаването му в страните от Източна Европа, коментира Траков. От името на целия бранш той благодари за подкрепата от страна на правителството в лицето на премиера и транспортния министър.
Превозвачите казаха, че за да се чуе гласът им, подготвят мирни протестни действия и шествие в София и още 10 града на страната на 17 май.