От 200 браншови организации в туризма трябва да останат 4-5

Националните курорти ще бъдат извадени от действието на промените в закона за шума. Това съобщи туристическият министър Николина Ангелкова преди откриването във вторник на петата годишна среща на Националния борд по туризъм.

С промените в закона за шума, които бяха лансирани от вицепремиера Валери Симеонов, бяха наложени редица ограничания върху шума в населените места и курортите: затваряне на дискотеки след 23 часа, шумоизолиращи ограждения около нощните заведения, ограничаване на времето, през което магазините може да се зареждат със стока, и др.

“Ще извадим националните курорти от обхвата на този закон. Така чрез специална наредба, която ще напишем,

правилата за

шума

ще бъдат

определяни

от местната

власт

Мисля, че така ще е по-справедливо”, заяви Ангелкова.

Тя уточни, че това действие може да бъде направено чрез промени в Закона за туризма. Освен това се работело върху идея в големите национални курорти да се обособят отделни зони - зона за отдих, зона за партита и т.нат., така че да има баланс на интересите и да се отговори на исканията на туристите, които няма да имат грешни очаквания от избора си на почивка.

“Такова вадене на курортите от действието на закона за шума заедно с други предстоящи промени ще доведат до, меко казано, много дебати в туристическия бранш и няма да са лесни”, заяви шефът на парламентарната комисия по икономика и туризъм Петър Кънев. Той спомена също възможностите министърът на туризма да налага санкции на кметовете, както и предстоящия дебат коя туристическа организация да влезе в Националния съвет по туризма към министъра. “В България има около

200

неправителствени

организации в

сферата на

туризма

и трябва да се намери баланс между интересите им”, каза Кънев.

Министър Ангелкова предложи многото на брой браншови организации да се сведат до 4-5 и те да са на продуктов принцип.

Рекламирането на българския туризъм в страната и в чужбина получи единодушно слаба оценка от присъстващите на годишната среща.

“Страната ни има блед имидж по света, липсват основни маркетингови инструменти, туристическите информационни центрове масово не работят, както и търговските ни представители в чужбина. Не се прави и редовен мониторинг на рекламните кампании в чужбина”, отбеляза зам.-шефът на Националния борд по туризъм Мартин Захариев.

Той и други участници във форума бяха единодушни, че следващият национален слоган на страната, който трябва да се избере след около две години, трябва да бъде решен след по-широко обсъждане. Защото сегашният - “Открий и сподели”, звучи нелепо, а поръчката по създаването му е направена с европейски пари и няма как да се промени.

Според генералния директор на БТА Максим Минчев не само от рекламата, но и от самата организация на туристическите услуги у нас има доста какво да се желае. Според него само фактът, че около

30% от стоте

национални

туристически

обекта

не работят в

събота и неделя,

говори много.

Издателят на “24 часа” Венелина Гочева подчерта, че много от начините, по които се рекламира българският туризъм, са със сбъркана концепция. “В България говорим много за Слънчев бряг, но никой не говори за семейния, за културния, за кулинарния, дори за винения туризъм. Ние дори в момента рекламираме сортове вина, но не и самите изби, в които да идват туристите”, каза тя.

“Националните стандарти при определяне на категориите на хотели и ресторанти изостават от развитието на самите продукти”, заяви вицепрезидентът на “Хаят Интернешънъл” Токуя Аояма. Той подчерта, че това не е проблем за верига като “Хаят”, която строи в момента хотел в София и оглежда и Черноморието. Причината е, че самата верига има по принцип по-високи стандарти, отколкото много местни законодателства. Георги Велчев, собственик на “Тетрареал” АД, която държи няколко хотела висок клас в България, каза, че докато прекатегоризацията на хотели от страна на държавата се прави веднъж на 5 години, в “Хилтън” например това се прави по три пъти в годината и критериите са много по-строги. Но държавните стандарти не могат да се премахнат, тъй като такъв строг контрол могат да си позволят само малко висококатегорийни брандове, а те са малцинство сред хотелите у нас.

Националния борд по туризъм обсъди належащи проблеми в бранша с министъра на туризма Николина Ангелкова и работещи в сферата на туризма.