Европейските акции поскъпват предпазливо по време на търговията във вторник, опитвайки известна стабилизация след солидните разпродажби в началото на седмицата в резултат на ескалиращото търговско напрежение в световен план. Инвеститорите изглежда се опитват да преценят противоречивите коментари на видни представители на Белия дом относно идеята на Доналд Тръмп за забрана на чуждестранни (предимно китайски) инвестиции в американски технологични компании, предаде БНР.
Общият европейски индекс Stoxx Europe 600 се повишава с 0,22%, но след като в понеделник се раздели с 2% от стойността си, отбелязвайки най-солиден спад от началото на март и приключвайки търговията в най-ниско ниво от 11-ти април.
След здрава спад от 2,5% в понеделник, днес германският индекс се повиши първоначално с 0,5%, преди обаче в ранния следобед да се върне близо до вчерашното ниво на затваряне, докато френският индекс CAC40 нараства с 0,34%, а британският FTSE100 - с 0,48%, но след като вчера водещите индекси на борсите в Париж и в Лондон се понижиха съответно с 1,9% и с 2,2%.
Трябва да се има предвид, че търговските диспути и по-бавният икономически растеж засегнаха през последните седмици доста сериозно европейските фондови борси, като индексът Stoxx Europe 600 е вече с 3% под неговите нива от началото на годината, докато индексът, включващ само компании от еврозоната, се понижава с 2,4%.
И днес акциите на автомобилите компании остават под натиск от продажби с оглед на заплахите от страна на Доналд Тръмп ще може да наложи мита в размер на 20% върху вноса в САЩ на всички произвежданите в Европа автомобили.
Акциите на BMW се понижават с нови 1,5% след като "Файненшъл Таймс" цитира висш представител на компанията да посочва, че германският автомобилен гигант може да вземе решение да затвори фабриките си във Великобритания, ако процесът на Брекзит доведе до нарушаване на веригите за доставки. Въпреки че тази информация беше опровергана по-рано днес от специален представител на компанията във Обединеното кралство, акциите на фирмата, произвеждаща на Острова моделите Mini и Rolls-Royce, остават под натиск от продажби. Негативно влияние върху автомобилния сектор оказва и информация на агенция "Мудис", според която заплахата на Тръмп за налагане на мита от 20% върху вноса на автомобили и на части за тях може да бъде кредитно "негативно събитие" за всеки един сегмент от глобалната автомобилна индустрия.
В същото време фючърсите на американския индекс DJIA се понижават с нови 0,15% преди старта на днешната търговия на Уолстрийт, след като вчера индексът се срина с 328 пункта (понижение с 1,33%) до 24 253 пункта (най-ниско ниво от 4-ти май насам), приключвайки търговията под важната 200-дневна пълзяща-средна за пръв път от юни 2016-а година насам.
Фючърсите на широкия индекс S&P500 се понижават с 0,10% (след вчерашен спад с 1,37%), докато фючърсите на технологичния индекс Nasdaq100 се повишават плахо с 0,09%, след като в понеделник технологичният сектор се раздели с цели 2,09% от общата си пазарна капитализация.
Акциите на Harley-Davidson остават под натиск от продажби и на днешната извънборсова търговия, понижавайки се с около 1%, след като в понеделник те се сринаха с близо 6% в резултат на решението на ЕС да повиши от 22-ри юни митата за вноса на мотоциклети на американската компания от 6% на 31%, което според самата фирма ще увеличи средната цена на нейните мотоциклети с около 2200 долара. От Harley-Davidson също така посочиха, че обмислят да изнесат част от производството извън САЩ, за да избегнат новите високи европейски тарифи, но този план ще отнеме от 9 до 18 месеца. Според разчети на фирмата новите мита ще костват на Harley-Davidson около 30-45 млн. долара до края на 2018-а година и между 90 млн. и 100 млн. долара през всяка една следваща година.
Трябва да се има предвид, че Европа е вторият най-голям пазар за известната марка мотоциклети, като през първото тримесечие на годината зае около 19% от продажбите при 61% продажби в рамките на САЩ. Европа беше също така и най-бързо растящият пазар за Harley-Davidson, като в началото на годината беше отчетен ръст от 8,1% на годишна база спрямо спад на продажбите с 12% в рамките на САЩ.