Пет цвята - от червено до зелено, ще определят нивото на замърсяване. Синьо ще е за електромобили

Екостикерите за автомобилите ще влязат в сила вероятно през март 2019 г. Те ще отбелязват в коя екологична група попада колата откъм вредните емисии, които отделя с отработените газове.

Промените в Наредбата за техническите прегледи, която ще ги въведе, вероятно ще бъдат готови през септември. Те ще бъдат разписани от министрите на транспорта и на вътрешните работи Ивайло Московски и Валентин Радев. Това заяви за “24 часа” зам.-шефът на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” Дамян Войновски.

Ще се даде

гратисен период

от 6 месеца

до 1 година,

за да се изработят стикерите, както и да се снабдят пунктовете за технически прегледи с тях.

Лепенките ще отразяват нивото на замърсяване от автомобила, което е измерено по време на техническия преглед. Водещи са стандартите от Евро 1 до Евро 6. Те обаче са определени от производителите, а с времето автомобилите могат да отделят повече емисии, отколкото когато са били купени. Една кола може да е Евро 4 по производство, но като отделяне на емисии да е вече Евро 3, така че меродавни ще са данните от техническите прегледи, каза Войновски. Той поясни още, че ако една кола бъде оборудвана с газова уредба - на метан или на пропан-бутан, то това ще се отрази и на стикера ѝ. Освен това собственикът може да е внесъл подобрения над стандарта на производителя.

Няма да се

изисква колите

извънредно да

минават на

газанализатор

За въвеждането на екостикерите “24 часа” писа още през април. Те се разработват по искане на общините, за да могат в дни на замърсяване на въздуха над нормите да ограничават навлизането на най-мръсните коли в определени зони.

Автомобилите няма да се окичват с лепенки, а ще се използва стикерът от техническия преглед на колата.

В момента се обсъждат два варианта. Първият предвижда на лепенката да има зона с пет цвята, които ще обозначават степента на замърсяване на въздуха. Ще започват от червено за най-замърсяващите и ще вървят към зелено - за най-чистите.

Цветът,

на който

отговаря

екологичното

състояние на

колата, ще бъде

перфориран,

за да знаят проверяващите в коя екогрупа е тя.

Например червената зона ще е за най-старите коли, които отделят най-много вредни емисии, т.е. отговарящите на Евро 1 и Евро 2.

Средната зона на замърсяване ще се отбележи с жълт цвят - това са данните на колите, които отговарят на Евро 3 и Евро 4.

За тези, чиито емисии отговарят на Евро 5 и Евро 6, ще е зеленият цвят. Синьото е запазено за електромобили или за коли с водородни клетки. Все още не е уточнена цялата гама от цветове.

Обсъжда се още дали да има цветова зона в стикера за преминат технически преглед, или той да бъде целия в цвета, на който отговаря откъм отделяните вредни емисии автомобилът.

Вторият вариант - със стикер в един цвят, обаче ще натовари финансово пунктовете, които ще трябва да купуват от всички стикери, за да им бъдат на разположение във всеки момент.

Както “24 часа” вече писа, в лепенката

ще има и чип, в

който ще бъдат

данните от

техническия

преглед

Елемент от тях са и показателите за екологичност. Така че освен перфорацията в цветовата зона ще има и още един източник на информация колко мърси съответният автомобил, която ще може да се чете дистанционно. Това се прави, за да се помогне на общините.

Ако монтират рамка, през която да минават колите, то чипът ще може да се чете и

автомобилите,

които

замърсяват,

да се таксуват

допълнително

или да се ограничават зоните, в които може да се движат. Данните в чипа ще бъдат защитени и не всеки ще може да ги чете, казва Войновски.

Намерения за поставяне на рамки имали Столична община и Бургас.

В отговор на питане от депутата Георги Гьоков от БСП министърът на транспорта Ивайло Московски съобщи, че екоголичната група на едно превозно средство ще даде възможност на съответната община да създаде механизми за ограничаване на достъпа на превозните средства, които замърсяват околната среда, до определени зони, както и

допълнителнен

критерий при

определяне на

данъчните

задължения

върху превозното средство в зависимост от замърсяването.

Промените в наредбата предвиждат още създаване на техническа възможност за защитено свързване на измервателните уреди с информационната система на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”. “Резултатът дали превозното средство отговаря на изискванията ще се определя от информационната система”, пише Московски. Това се прави, за да се подобрят качеството и контролът на извършените прегледи в техническите пунктове и недопускане на манипулации на направените измервания.

Още през април Войновски заяви пред “24 часа”, че се предвижда такова свързване. Така в реално време инспекторите ще могат да виждат резултатите от прегледа. Сега има междинни звена, правят се разпечатки, има възможност за манипулации, заяви тогава той.

Димомери, газанализатори, спирачни стендове ще се свързват директно към системата. Това ще става поетапно с гратисен период. Първо ще бъдат свързани тези, които сега подават заявление да започнат работа. След това са пунктовете, които подновяват лиценза си за работа. След определен период, още не е уточнено какъв, това ще е задължително за всички.

Йорданка Фандъкова, кмет на София: ЙОРДАНКА ФАНДЪКОВА

ЙОРДАНКА ФАНДЪКОВА

В дни с мръсен въздух

ще ограничаваме

старите автомобили

ДАРИНКА ИЛИЕВА

Приемането на наредбата на транспортното министерство ще ни позволи в дни със сериозно замърсяване на въздуха да ограничаваме движението на автомобили в различни зони на града. Става дума за коли, които са с нисък екологичен клас и замърсяват въздуха. В тези зони ще се допуска движение само на автомобили, които отговарят на по-високи екологични стандарти. Това заяви пред “24 часа” столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Поставянето на екостикери на колите бе поискано от столицата още в началото на 2018 г. Въвеждането на забрана за движение в центъра или други райони на София е сред 100-те мерки в програмата на общината за по-чист въздух.

Идеята е заимствана от други европейски столици, които въвеждат подобни ограничения като Париж например.

“Искаме в такива дни да стимулираме по-екологичен начин на придвижване. Затова освен забрана за автомобилите предвиждаме пускане на “зелен билет” за градски транспорт на цена от 1 лев за цял ден, както и изцяло безплатен градски транспорт”, обясни Фандъкова.

Ако наредбата бъде приета, общината ще може да предприема подобни мерки още следващата зима. Контролът по спазването на забраната за по-стари автомобили в такива дни ще се прави от КАТ.

“Имаме подкрепата на държавата. Благодаря на министерствата на транспорта и на екологията, които се отзоваха на всички наши предложения. Всички институции и граждани трябва да положим усилия да подобрим чистотата на въздуха и постепенно да променяме начина си на живот”, каза Фандъкова.