1,7 млрд. лв. на година в този бизнес, водещите 5 компании поделят 50% от пазара

Битката за лидерско място е оспорвана - първият и вторият са на минимална разлика един от друг

Шофьори са започнали да плащат застраховки разсрочено през последните две седмици, научи “24 часа” от няколко брокери, които работят с големите компании.

Според експертите причините били няколко - едната е фалитът на “Олимпик”. Заради него на 200 000 шофьори им се наложи да сключват нова застраховка с друга компания и загубиха част от платената вече премия. Парите ще им бъдат възстановени след ликвидацията на дружеството. Като превантивна мярка срещу евентуални проблеми с други застрахователи над 70% от клиентите предпочитали новите застраховки да бъдат на разсрочено плащане.

Другата причина за избора на такъв вид полица били допълнителните разходи заради първия учебен ден. За да не натоварват допълнително семейните бюджети, част от шофьорите плащали разсрочено.

Обобщената статистика показвала, че около

70% от

автополиците

се сключват

на разсрочено

плащане,

а при останалата част премията се давала еднократно за цялата година.

Над 1,7 млрд. лв. е приходът на застрахователния пазар у нас, показват данни на Комисията за финансов надзор за 2017 г. Сумата е с 10% повече от тази за 2016 г.

Най-печелившо остава автомобилното застраховане - то носи 70% от приходите на компаниите, като повече от половината пари - 650 млн. лв., са от задължителната “Гражданска отговорност”, а 566 млн. лв. - от незадължителното “Каско”.

42 дружества си делят този пазар, а битката за първото място е оспорвана. 25 от тях работят в общото застраховане, а първите пет си поделят над половината от приходите.

За 2017 г. “Булстрад Виена иншурънс груп” излиза на първо място с 11,8% от пазара. Компанията е реализирала над 206 млн. лв. приходи. На второ място е “Лев Инс” с брутен премиен приход от над 204 млн. лева и пазарен дял от 11,7%. (Кои са компаниите в топ 5 - виж таблицата.)

За първото тримесечие на тази година общозастрахователните дружества отчитат бруто приходи от над 487, 3 млн. лв. От тях по “Гражданска отговорност” са 202, 4 млн.

От нея обаче

компаниите

са на загуба

- минус 37, 3 млн. лв. По 11,50 лв. от всяка задължителна полица отиват в Гаранционния фонд. В него са натрупани 135 млн. лв.

По доброволната “Каско” продадените полици са за 148,6 млн. лв. Имуществената “Пожар и природни бедствия” е донесла на компаниите 69 млн. лв.

За първото тримесечие компаниите са изплатили щети за 212 млн. лв., от които 112 млн. са по “Гражданска отговорност”, или 86,4% от всички, а по “Каско” - 71 млн. лв.

Застрахователните компании

управляват

активи за

7,7 млрд. лв.

към края на първото тримесечие на тази година според статистиката на БНБ. Те са се увеличили с 463 млн. лв. за година. Собствените им активи са със 126 млн. лв. повече и вече са 2 млрд. лв.

Инвестициите в акции са 3,8 млрд. лева. Депозитите в банки са станали по-малко атрактивни заради ниските лихви и компаниите държат в банки със 135,7 млн. лв. по-малко от преди година. Близо половината от портфейлите на компаниите са в евро, а останалата - в левове. Дружествата са увеличили инвестициите си в България - със 193 млн. лв. до 3,563 млрд. лв. Расте и обемът на вложенията в държавите от ЕС - с близо 3,814 млрд. лв. - с около 250 млн. лв. повече от преди година. Към края на март 2018 г. застрахователните технически резерви са 4,3 млрд. лв.

В топ 8 има 4 компании с български акционери

ЗПАД “Алианц” е основана през 1991 г., от 1999 г. основен акционер: “Алианц България холдинг”. В надзора на дружеството са Атанас Табов, Люба Павлова, Стефан Стефанов. В управителния съвет влизат Пламен Ялъмов, Орлин Пенев, Андрей Александров, Атанас Узунов, Любомир Гаврилов.

ЗАД “Армеец” е учредено през 1996 г. През юли 2002 г. “Химимпорт” придобива 91,92%. В управителния съвет са Александър Керезов, Миролюб Иванов, Константин Велев, Диана Манева, Вася Кокинова, Валентин Димов, Галин Горчев.

ЗД “Бул инс” е учредено през 1995 г., а от 1998 г. има лиценз за застраховане. Акционери са 20 фирми с по 5% от капитала. Управлява се от съвет на директорите с председател Веселин Ранков, а изпълнителен директор е Йордан Кифов.

ЗАД “Булстрад Виена иншурънс груп” е основано през 1961 г. През април 2007 “Виена иншурънс груп” придоби мажоритарен дял. В надзорния съвет са Петер Хьофингер, Герхард Ланер, Йосеф Айгнер и Атанас Кънчев. Председател на управителния съвет е Недялко Чандъров.

ЗПАД ДЗИ е създадена през 1946 г. През 2002 г. е придобито от “Контракт София”. На 3 август 2007 г. белгийската финансова група KBC придоби ДЗИ.

ЗПК “Лев Инс” е учредена през 1996 г. Собственици са израелски компании, Токуда Банк и американската компания “Лабок Текнолоджис”. Председател на управителния съвет е Мария Масларова - Гъркова, изпълнителни директори са Лазар Георгиев , Мария Масларова - Гъркова, Мирослава Спасова, Павел Димитров, Спаска Щерева.

“Евроинс” има лиценз от 1998 г. През декември 2005 г. излиза на борсата. Основен акционер е “Еврохолд България” Председател на надзорния съвет е Ради Георгиев, а на УС - Велислав Христов.

ЗК “Уника” е основана през 1992 г. с името “Витоша”. От 2009 г. е част от UNIQA Insurance Group. Управлява се от надзорен съвет с председател Волфганг Киндл и членове Гералд Мюлер, Тодор Попов, Георги Крумов и Оливер Рьогл. Главен изпълнителен директор е Николай Генчев.

Одит в “Лев Инс”от месец. Компанията: Стабилни сме, няма риск за лиценза ни

По искане на Комисията за финансов надзор в края на миналия месец в “Лев Инс” е влязъл одитор. Според няколко източника той е назначен заради неизплатени навреме обезщетения по “Зелена карта” за катастрофи в чужбина.

Заедно с друг застраховател - “ДаллБогг: живот и здраве”, преди година “Лев инс” бе посочена в сигнал до премиера Бойко Борисов, че бави или не плаща такива щети.

През март българското бюро “Зелена карта”

въведе нови прагове

за депозити на

застрахователите

спрямо пазарния им дял. Така за “Лев Инс” гаранцията бе вдигната на 5 млн. евро. Двете компании изчистиха голяма част от натрупаните проблеми. Но според в. “Капитал” идващите искания за плащане на щети от чужбина продължили да притесняват Комисията за финансов надзор, тъй като при 3000 претенции от началото на годината, към “Лев инс” са над 2500 на стойност 9 млн. евро.

“Одитът е назначен за изясняване на възникнали търговски спорове с некоректни кореспонденти, за което сме сезирали компетентните органи на съответните държави и Съвета на бюрата”, заявиха от “Лев Инс”. И добавиха, че спекулациите и неверните твърдения, че е обсъждано КФН да отнеме лиценза на компанията, имало за цел да дестабилизират застрахователния сектор и да навредят на имиджа и репутацията на “Лев Инс”.

За стабилността на дружеството говорели годишните баланси, които се заверяват от двама различни одитори, избрани и одобрени от КФН. При всички дружества резултатите от извършените заверки на балансите към края на 2017 г. били добри.

По повод коментираните проблеми със “Зелена карта” от “Лев Инс” посочват, че нееднократно са сезирали Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ), но нямало реакция. Поради това от компанията се обърнали към прокуратура, ДАНС, МВР за случващото се, за да защитят интересите си.

Проблемът бил свързан с нерегламентираното изтичане на национален ресурс, тъй като лавинообразно нараствали обезщетенията, претендирани от чужди застрахователни компании и представители.

Според “Лев Инс” това

водело до увеличаване

цената на застраховката,

а допълнителните средства, събрани от застрахователите, се заделяли за недоказани щети, претендирани от лица извън територията на България. От “Лев Инс” чрез собствена система за управление на риска през последните две години намалили разходите за обезщетения в Италия два пъти, а в Румъния – пет пъти.

Споровете най-често били за недоказаност на застрахователното събитие или плащане. От застрахователя дават и пример - спор с техен кореспондент, в който претендираната сума била 2,3 млн. евро. Стигнало се до арбитраж в Дюселдорф, който постановил намаляване на исканата сума до 350 000 евро.

Според “Лев Инс” това онагледява сериозния проблем, стоящ пред българските застрахователи. Към настоящия момент всички гаранционни искания били удовлетворени, а обстоятелствата, при които са възникнали събитията, се проверявали от партньори, занимаващи се с разкриване на застрахователни измами.