Задължително да има колани в автобусите за шофьора и пътниците, както и да бъдат оборудвани с видеорегистратори. Това решиха депутатите от транспортната комисия с промени в Закона за пътищата, с които се внасят промени и в Закона за автомобилните превози.
Изключение ще има само ако еднопосочно маршрутът, който се извършва е до 30 км и не включва движение по републиканската пътна мрежа.
"Това е защото под 30 км са градски, там може да има и правостоящи и не е предвидено да се движат по републикански пътища. За автобусите, които ще се движат по републиканската мрежа не важи ограничението за 30 км курс", посочи един от вносителите на промените Станислав Иванов от ГЕРБ.
"Автобусите и превозвачите ще дойдат пред парламента на протест, защото ще стане хаос с тези 30 км", посочи Манол Генов от БСП.
Дебат се завихри по темата дали по-старите машини ще имат техническа възможност да бъдат модернизирани с нови седалки, които разполагат с колани.
Новият директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Бойко Рановски посочи, че в България има 6 лаборатории, които да изпитат седалките и те са компетентни, за да потвърдят техническата възможност на превозните средства.
Промените предвиждат глоба до 3000 лв. за тези, които допуснат или разпоредят превоз на пътници с автобус, за който се изисква оборудването с колани и видеорегистратор, но не е поставено.
500 лв. ще е санкцията за шофьорите на автобуси, които превозват пътници без да са спазили изискването за колани. Толкова е санкцията и ако превозното средство не е оборудвано с видеорегистратор.
Глоба в размер на 1500 лв. се предвижда за превозвачите, които не са съхранили записите от видеорегистраторите по изискванията.
Предложението беше подкрепено 12 от народни представители, а 5 депутати се въздържаха.
Депутатите от транспортната комисия посочиха, че не е сигурно дали законопроектът ще влезе в зала още утре.