България и още четири държави искат гаранции, че няма да се превърнем в депо за стари коли

Западните производители да не продават цапащи дизелови автомобили в Източна Европа, призова Европейската комисия в понеделник. “Реекспортът е изместване на проблемите с качеството на въздуха от запад на изток”, заяви еврокомисарят Елжбета Биенковска, отговаряща за вътрешния пазар, цитирана от в. “Тагесшпигел”. Все повече по-стари и опасни за околната среда дизелови автомобили отивали в Източна Европа, твърди тя.

Според Биенковска приетата от Германия инициатива за замяна на дизеловите коли на преференциални цени можело да задълбочи проблема. “Много е важно да стане ясно какво ще се случва с придобитите обратно от концерните коли. Те не бива да се връщат по пътищата по заобиколен начин. Би било законно само ако старите автомобили, които не отговарят на изискванията, се изнасят, след като са били модернизирани”, казва еврокомисарката.

Във вторник в Съвета на ЕС ще се дискутират нови екоизисквания, които ще бъдат въведени за производителите. На заседанието ще участва и българският екоминистър Нено Димов. От МОСВ съобщиха, че на него Димов ще постави въпроса за предприемане на мерки срещу замърсяването на въздуха във връзка с очаквания наплив на употребявани автомобили от държави членки с високи средни доходи на глава от населението към такива с по-ниски.

Причината е, че все по-голям брой градове в Западна Европа въвеждат забрани за движение на дизелови автомобили поради завишените им вредни емисии. Към позицията на България щели да се присъединят и Полша, Унгария, Словакия и Румъния. Водели се разговори с Чехия и Люксембург. Ще се внесе нота, с която да поискат държавите, в които се забранява движението на коли с дизелови двигатели, да поемат отговорност за това решение. Той допълни, че освен че замърсяват въздуха, старите коли бързо се превръщат в отпадък, който отново е в тежест на страната - вносител. Министърът сравни ситуацията с двойния стандарт при храните.

Заради рестрикциите към дизеловите автомобили десетки хиляди стари коли се купуват от източноевропейци. Само в България през 2017 г. са внесени 100 000 стари коли, от които 40% са с дизелови мотори. Това съобщи европейският Съюз на транспорта и околната среда.

Всяка втора дизелова кола е по-стара от 10 години. Заради въведените забрани в големите градове в Германия продажбите към България и други страни от Източна Европа се увеличиха многократно. 27% от внесените от Западна Европа у нас дизелови коли идват от Германия. Но най-голям дял имат тези от Италия - 63%.

Драстични промени в автомобилния парк у нас са настъпили в последните 9 месеца, сочи статистиката на регистрираните превозни средства от 1 юли 2017 г. до 1 април 2018 г. В този период дизеловите возила у нас са с 19 710 повечеа бензиновите са намалели с 64 138. Данните са за всички - нови и употребявани. В средата на миналата година бензиновите автомобили, водени на отчет в България, са били 1 432 216 - сега са 1 368 078. Към 1 юли 2017-а дизеловите коли с регистрация са били 1 148 727, а към 1 април тази година броят им е нараснал на 1 168 437.

Коренно различна е картината при продажбата на нови автомобили - все по-малко търсене на дизелови за сметка на бензиновите, хибридите и електрическите. За цялата 2017 г. делът на дизеловите е бил 53%, а на бензиновите - 43%. През 2016 г. дизелови са 60%, а бензиновите - 38%. След първите 3 месеца на тази година съотношението дизел към бензин е почти изравнено - 48 към 47%, като останалите проценти отиват към возилата с алтернативно задвижване.

Брюксел решава днес окончателно за по-строги еконорми

С ъветът на ЕС трябва да реши днес окончателно дали ще бъдат въведени по-строги екоизисквания към производителите на автомобили.

През миналата седмица Европейският парламент реши до 2030 г. да се намалят с 40% изхвърляните от автомобилите вредни газове.

“Производителите, чиито средни емисии на въглероден диоксид превишават тези цели, следва да плащат такса към общия бюджет на ЕС, която ще се използва за повишаване на квалификацията и образованието на работниците, засегнати от структурни промени в автомобилния сектор”, решиха евродепутатите.

Парламентът призовава Европейската комисия да разработи до 2 години нов план за изпитването на емисии в реални условия с помощта на преносимо устройство като това, въведено неотдавна за измерване на емисии.

Докато това не стане приложимо, съответствието с настоящия регламент ще се измерва въз основа на данните от устройствата за разхода на гориво.

Изпитването на емисиите на CO2 в реални условия трябва да бъде готово и функциониращо до 2023 г. според евродепутатите. Освен това до 2030 г. 35% от продаваните в Европа автомобили трябва или да не изхвърлят никакви вредни газове, или количеството да е минимално.

Около една четвърт от вредните газове с парников ефект идват от транспортния сектор. Най-големите грешници са именно автомобилите и камионите – те замърсяват повече от самолетите. И на всичко отгоре делът на вредните газове, изхвърляни от колите, расте. Причината за това е, че европейците купуват повече коли, карат на по-дълги разстояния и предпочитат все по-мощни мотори.

Политиците в момента дискутират дали да не се въведат квоти за автомобилите, така че в крайна сметка СО2 да намалее. Тоест на фирмите, които произвеждат по-мощни коли, да се даде по-голяма квота, а на производителите на малки автомобили – по-малка. В момента нормите, които важат, са 95 грама на километър. Средно обаче автомобилите все още изхвърлят над тази норма – 118,5 г на километър. Тази норма ще важи до 2021-а, след това ще влязат новите, гласувани от Европарламента, ако и членките ги приемат.

В Германия управляваща коалиция пък прие програма, според която собствениците на дизелови автомобили могат да получат финансов стимул за закупуване на нов модел кола или пък производителят да сложи пречистващи филтри за своя сметка. Германските автомобилни производители са се съгласили да предложат програма за смяна на превозното средство с атрактивни стимули или отстъпки на притежателите на дизелови коли, които отговарят на старите европейски стандарти за емисии Евро 4 и Евро 5.