Жълт багер, мотокар и други тежки машини, произведени от американската компания Caterpillar, проблясват пред комплекса на годишното търговско изложение в Куба, отразявайки ярките преди време надежди американско-кубинската търговия да се активизира. Те бяха разпалени от разведряването между противниците в Студената война, което настъпи през 2014 година.

В павилиона, където американските компании представят стоките си, само осем фирми имат щандове тази година. Това е по-малко от 13-те миналата година и от десетките през 2015-2016 година. Бройката подчертава спада в интереса на американския бизнес, настъпил откакто Доналд Тръмп стана президент.

Миналата година администрацията на Тръмп засили още повече търговското ембарго, тегнещо от десетилетия над комунистическия остров, и силно намали персонала в американското посолство в Хавана заради поредица инциденти със здравето на американски дипломати.

"Тръмп наплаши всички", казва Едуардо Апарисио, генерален мениджър на американската логистична компания Apacargoexpress. Тя работи благодарение на изключение от ембаргото, позволяващо на американски фирми да продават храни и медицински стоки в Куба.

Апарисио посочва, че трудно успява да намери американска компания, готова да прави бизнес с Куба пзаради опасенията от репресии от администрацията на Тръмп.

"С идването на власт на администрацията на Тръмп не се промениха чак толкова много неща, но се промени перспективата. Вече няма усещане, че напредваме", казва Джей Брикман, вицепрезидент Crowlew Maritime Corporation с централа във Флорида, която изнася за Куба от 17 години.

"Ако сте директор на компания, който чувства, че нищо не се случва, тогава в крайна сметка ще се насочите другаде", допълва той.

Брикман, Апарисио и други участници в голямата бизнес проява в Куба посочват, че отчаяното финансово положение на страната е друг фактор, който води до намаляване на интереса на американския бизнес. Куба се бори със срива на националната валута на фона на намалялата помощ от съюзника й Венецуела и по-слабия износ.

Брикман съобщава, че кубинските поръчки през компанията му са намалели с 10 % тази година.

Американските компании прегърнаха възможността за бизнес с Куба след разведряването, постигнато от бившите президенти Барак Обама и Раул Кастро, борейки се да стъпят на отварящия се пазар с 11 милиона потребители.

Според юристи, работещи с американски компании, които са заинтересовани да правят бизнес с Куба, по-големите фирми възприемат дългосрочен подход и остават в готовност.

Производителят на тежки машини Caterpillar например лобира да продава в Куба от години, преди един от дилърите му, частната пуерториканска компания Rimco, да заяви миналата година, че открива дистрибуторски център на острова.

"Това е началото на много неща, които ще се случат", посочва вицепрезидентът на Rimco Каролайн Маккони за машините, изложени край павилиона.

По думите на Маккони Rimco ще се опита не само да продава, но и да дава под наем машини в Куба предвид дефицита на налични пари в страната и очаква скоро да обяви първите си две сделки - една за отдаване под наем на оборудване за каменоломни и друга за продажба на двигатели за лодки влекачи.

"Ще спечелим от предимството на първия", убедена е Маккони.

(От БТА)