Български компании не плащали щети при катастрофи зад граница
Международната система “Зелена карта”, базирана в Брюксел, постави мониторинг над българското бюро заради неплащане на щети, причинени от застраховани у нас автомобили в чужбина, научи “24 часа”.
Председателят на бюрото Орлин Пенев във вторник бе с изключен мобилен телефон и до редакционното приключване на броя не бе открит за коментар.
От финансовия регулатор заявиха, че не са получили официална информация и по тази причина не могат да коментират.
Според неофициална информация повод за строгата санкция е проблем с изплащането на обезщетения при инциденти в чужбина, основно от две български застрахователни компании - “Лев Инс” и “Далбог Живот и здраве”.
От “Лев Инс” заявиха, че днес компанията ще излезе с официална позиция по казуса.
Мониторингът означава, че българското бюро ще бъде задължено да предоставя в Брюксел всеки месец справки за паричните потоци.
Ще трябва също така да се предостави
банкова гаранция
срещу предявени,
но неизплатени
искове,
както и да сключи общ презастрахователен договор за целия пазар, обясниха за “24 часа” хора от бранша.
Според тях такъв презастрахователен договор би струвал около 20 млн. евро.
Мярката означава също, че е много вероятно отчисленията, които в момента внася всеки застраховател в Гаранционния фонд, да бъдат увеличени.
Всички тези финансови изисквания ще се калкулират в цените на “Гражданска отговорност” и полиците “Злополука” и ще ги оскъпят.
Българското бюро “Зелена карта” е под неформално наблюдение от февруари т.г. Тогава по искане на Брюксел бяха внесени 4 млн. евро допълнителна гаранция от всички застрахователи.
Новото писмо уведомява бюрото, че се налага и осигуряване на презастрахователен договор за целия пазар.
До момента не е известно друга държава - членка на международната система “Зелена карта”, да е поставяна под такъв мониторинг.
Засега
България не е
изключена от
гаранционната
схема
и затова преки негативни последици за собствениците на автомобили няма да има.
За проблемите с изплащането на щети съобщи през лятото от парламентарната трибуна премиерът Бойко Борисов.
Имаме съществен проблем в застраховането покрай фалита на ЗК “Олимпик”, заяви премиерът. Тогава той обясни, че прави това заключение на базата на информация, която е получил от службите.
Според Борисов в Румъния, Италия, Германия и Гърция има хора с по 300 и 400 автомобила с български регистрационни табели. Той добави, че 42% от катастрофите в Румъния са с автомобили с български номера.
Борисов бе категоричен, че по силата на т. нар.
“Зелена карта”
се източвали
български
компании
Министър - председателят заяви също, че е разпоредил на полицейските аташета в държавите в системата “Зелена карта” да проучат случая.
Много често наши компании се оплакват от застрахователни измами с произшествия в чужбина и предявяване на искове към тях, които те отказват да платят, но продължават да извършват съдебни разноски заради заведени дела, които се точат с години.
Според запознати застрахователният бранш е напълно наясно с възможните финансови последствия от мониторинга, но засега се консолидира около идеята
солидарно да
поеме тежестта
от финансовите
санкции,
тъй като те са по-добър вариант от възникване на ликвидни проблеми в големи компании.
Експерти от бранша обърнаха внимание на “24 часа”, че с последните поправки в Кодекса за застраховането покрай казуса с “Олимпик” депутатите дадоха право и на бюрото “Зелена карта” да има достъп до парите от Гаранционния и от Обезпечителния фонд. Те вече са в сила.