За довеждащия транспорт до метрото няма да се плаща допълнителен билет, казва в интервю зам.-кметът по финанси, здравеопазване и транспорт на София
Още акценти от интервюто:
Със 133 млн. лв. купуваме още автобуси, 15 електробуса, 13 трамвая и 10 метровлака
Предлагаме 1,7 млрд. лв. бюджет. Ще инвестираме в столицата 632 млн. лв.
Разширяваме детски ясли, за да осигурим още 120 места
За 75 000 товарни автомобила данъкът ще е по-висок
- Г-н Барбалов, защо отново се стигна до ремонт на ремонта? Този път с бул. “К. Величков”. Отговаряте временно за транспорта, но как общината може да спре тази практика?
- При ремонта на бул. “К. Величков” имаше проблем с изпълнителя, на когото първоначално беше възложена работата. Затова се наложи през октомври той да бъде отстранен и ремонтът беше възложен на общинската фирма “Софинвест”. Те не успяха да изпълнят всички дейности преди зимата, за да не се получат такива напуквания на асфалта. Фугата, която трябва да спре пренасянето на вибрации между релсовия път и асфалта, не е довършена. Причината е, че, за да се случи това, са нужни положителни температури.
Иначе за цялостната организация на ремонтните дейности и контролът върху тях - тази година изтичат договорите с фирмите, които отговарят за текущите ремонти. Ще има нови процедури за тях и за контрола над ремонтните дейности. Надяваме се с новите договори да постигнем по-добра организация на работата. Залагаме по-високи санкции и повече отговорности за изпълнителите и надзора. Искаме така да засилим контрола върху качеството на ремонтите, които се правят в София. Ще подобрим и работата на общинската дирекция, която отговаря за ремонтите, за да сме сигурни, че контролираме изцяло възложените строителни дейности.
- Какви нови изисквания предвиждате?
- Първо увеличаваме размера на глобите за некачествено изпълнение. Освен това София беше първата община, която въведе абонаментен компонент в договорите за поддръжка на улиците. Ще оценим ефекта от този начин на работа и чрез санкции, но и чрез стимули ще се опитаме да накараме фирмите да работят по-качествено.
- А какви ще са глобите?
- Още не мога да посоча конкретни числа, но със сигурност ще се увеличат значително. Предстои да обявим процедурата за надзора над ремонтите. Ще разделим града на зони.
Няма да е само една
фирма както сега, която
контролира дейностите
в цяла София
Вероятно ще разделим града на 3 зони.
През 2018 г. въведохме система за по-тясно сътрудничество с районните кметове по отношение на ремонтите. Ще използваме и това сътрудничество като начин за подобряване на дейностите. Така ще се насочим към улиците, които са най-приоритетни за хората в даден квартал, и ще подобрим контрола над изпълнителите, защото районните администрации са тези, които са в непрекъснат контакт и виждат кое как се случва на място.
- След 2 седмици СОС трябва да гласува бюджета на София. Какво ще се случи тази година в града и в кои обекти ще инвестира общината?
- Проектобюджетът е 1,7 млрд. лв., а капиталовата програма е 632 млн. лв.
Ако говорим за транспортната част - най-големият проект, разбира се, е метрото. Очакваме тази есен да пуснем първите станции от новата трета линия. Осигуряваме и финансиране за още 10 метровлака освен 20-те, които купуваме със средства от Оперативна програма “Транспорт”. Така ще имаме 30 влака за третата метролиния.
Иначе продължаваме разширението на бул. “Т. Каблешков” между улиците “Кирил Ботев” и “Луи Айер”, както и на ул. “Филип Кутев” - между бул. “Черни връх” и ул. “Сребърна”. Бул. “Т. Каблешков” и ул. “Ф. Кутев” са част от вътрешния ринг на София, който е много важен за извеждането на трафика от центъра.
Подменяме релсовия път по ул. “Каменоделска”, ремонтът започна в края на 2018 г.
Планираме изграждане на пробива на бул. “П. Дертлиев” - един
дълго чакан проект
в район “Люлин”, който
ще осигури връзка с
околовръстния път и
магистрала “Люлин”
Основни ремонти ще се правят на ул. “Н. Коперник” в “Слатина” и бул. “Президент Линкълн” в “Овча купел”.
Продължаваме с модернизацията на градския транспорт. Инвестираме над 133 млн. лв. в нови автобуси и трамваи. Предстои доставката на съчленени автобуси, а първите от общо 13 трамвая се очаква да пристигнат през лятото. Всички автобуси, които доставяме, са с най-високия екологичен стандарт - Евро 6, което е много важно за подобряване качеството на въздуха.
Ще обявим процедура за покупка на още 15 електробуса. Знаете, че 20 електробуса вече обслужват част от линиите на градския транспорт. Новите, които сега ще купим, ще са на кондензатори и бързо зареждащи се. Така София ще има и двете основни технологии за електробуси.
Извън транспорта тази година ще започне строителството на 15 детски градини, продължава и модернизацията на 26 училища и детски градини. За първи път от много години планираме и разширение на две самостоятелни детски ясли. Това са 31-а в “Красно село” и 35-а в “Триадица”, където освен стаи за нови групи ще има и многофункционална зала. Така ще осигурим още общо 120 места в райони, в които има сериозен недостиг.
Тази година ще продължи изграждането на парк “Възраждане”. Става дума за над 10 млн. лв., които общинското дружество “Софийски имоти” ще инвестира в изграждането на първия термален аквапарк в София.
- Какво става с ремонта на ул. “Граф Игнатиев”? Кога ще се възобнови работата и ще приключи ли до март, когато е крайният срок?
- Възстановихме движението на трамваите по ул. “Граф Игнатиев” преди Коледа. Искам да подчертая, че към момента от всички ремонтни дейности, които се извършват там, е прието само реновираното трамвайно трасе. Направихме измервания на шума и данните показват, че има значително намаление. Чакаме времето да се затопли, за да може работите по останалите обекти на улицата да продължат. Изпълнителят има готовност да започне веднага, за да приключи целият ремонт колкото може по-скоро. Махнахме огражденията от градината при църквата “Св. Седмочисленици”, но там има още довършителни дейности, както и по площадите около улицата. Очакваме, че крайният срок за завършването на целия обект ще бъде спазен.
- Ремонтът на трамвайното трасе по бул. “Цар Борис III” няма да се случи и тази година. Има ли опасност от загуба на евросредства?
- Не, не мисля, че има опасност от загуба на европейско финансиране. Отлагането на реконструкцията се налага заради препроектирането на участъка между Руски паметник и пл. “Македония”. Когато са готови новите проекти, ще ги съгласуваме с управляващия орган на Оперативна програма “Региони в растеж” и ще обявим обществена поръчка за избор на изпълнител. Трябва да сме сигурни, че реконструкцията, която предприемаме, е с добър проект и се прави възможно най-качествено, защото трамвайното трасе ще се ползва години напред от всички софиянци.
- Колко ще са линиите от довеждащия транспорт до метрото, чието пускане подготвяте? Кои квартали ще обслужват и кога ще тръгнат?
- Работим по тази тема. Правим анализ къде е най-рационално да се пусне довеждащ транспорт, за да започнем организацията на тази нова транспортна услуга. Когато сме готови с предложенията за новите линии, ще ги представим на хората в съответните квартали, за да чуем мнението им. Този вид транспорт ще е нов за София и затова ще направим всичко възможно да бъде добре организиран. Целта е да осигурим довеждащ транспорт за хората, които са по-отдалечени от новите метростанции по третата линия.
- А колко ще струва билетът за тях?
- Няма да се плаща допълнително. Търсим възможност ползването на довеждащия транспорт
да става в рамките
на картата за пътуване
с градски транспорт или
чрез стойността на билета
за метрото.
- Тоест ще е безплатно, така ли?
- На този етап не предвиждаме отделно заплащане за довеждащия транспорт.
- Изчислихте ли вече новите данъци за автомобилите? Какво показват данните - за колко софиянци налогът ще е по-висок?
- Не мога да кажа точен брой, но данъците върху превозните средства вече може да се плащат. Срокът за ползване на 5% отстъпка е 30 април, ако дължимата сума се плати наведнъж. Основните промени са за собствениците на стари автомобили, при които има известно увеличение на данъка, и за притежателите на товарни коли до 3,5 тона, които досега плащаха на база тонаж на превозното средство. Те се приравняват към леките автомобили. За собствениците на такива товарни автомобили ще има значително увеличение на данъка. В София са регистрирани 75 000 такива автомобила. Размерът на данъка за останалите зависи от екологичните показатели и мощността на колата. За тези с Евро 5 и 6 собствениците ще имат намаление на данъка. Не очакваме увеличение на приходите от налога върху автомобилите именно заради преференциите, които бяха дадени за новите коли.
- А данъчната кампания от 1 февруари ли стартира?
- Както казах - данъкът за колите ще може да се плаща и преди това, а за недвижимите имоти и такса смет - най-късно началото на февруари. При данък сгради има промяна за имотите в курортни зони, които не са основно жилище. Става дума за такива имоти в Банкя и “Панчарево”. Иначе за поредна година запазваме без промяна размера на местните данъци за софиянци.
- Приключи ли дебатът с АПИ за това да има ли винетки за северната скоростна тангента?
- Разговорите продължават. Категорични сме, че софиянци не трябва да плащат винетки, за да ползват северната скоростна тангента. Освен транзитен път това е и много важна отсечка за 5 столични района. Нейният основен замисъл е да изведе трафика от центъра. Разчитаме на положително отношение от всички държавни институции.
- А докъде стигнаха анализите за новата методика за такса смет и към какъв вариант върви София?
- С промените в закона от края на декември
въвеждането на нова
методика за изчисление
на такса смет беше
отложено за 2021 г.
Но това не значи, че трябва да спрем да работим по темата. Имах много срещи с представители на бизнес асоциации и се договорихме да продължи работата на експертно ниво, за да намерим заедно работещ вариант, който да не натовари излишно нито бизнеса, нито гражданите. Разходите за чистота растат всяка година. Всички искаме да живеем в по-чист град, а тези дейности трябва да се финансират.
- Отговаряте и за общинското здравеопазване. Какво предстои в този ресор?
- Планираме значителни инвестиции в общинските болници и ДКЦ-та. Ще санираме сградата на АГ болница “Шейново”. За първи път санираме общинска болница и очакваме това да намали енергийните разходи на лечебното заведение. Продължават и инвестициите в нова апаратура. Например ще доставим нов мамограф за Първа АГ болница. През 2018 г. София се сдоби и с първата общинска университетска болница. Такъв статут получи Първа градска болница и в нея се обучават студенти. Там в момента обновяваме хирургията.
- Какво е да отговаряш за най-важните ресори в общината - финансите на града, транспорта - тема, по която всеки има мнение, и здравеопазване, което е важно за всички?
- Голямо предизвикателство и отговорност. Не трябва да забравяме, че значителна част от работата се извършва от експертите в общината, които са много добре подготвени. Работата на зам.-кмета до голяма степен е да координира тяхната дейност.
- Помня, че преди няколко години също временно поехте здравеопазването. И го съчетавате с финансите до ден днешен. Възможно ли е така да се случи и с транспорта?
- Не мога да кажа, но натовареността в транспортния ресор е доста голяма заради динамиката на работата. Там всеки ден нещата се променят. Има огромна строителна дейност. Отделно са и градският транспорт и общинските транспортни дружества. Естеството на работа е доста различно. Затова, както казах, много разчитам на колегите. Работим като колектив - и в транспорта, и в здравеопазването, и във финансите. Надявам се да се справим с всички задачи, които ни предстоят следващите месеци.