Министерството на енергетиката /МЕ/ предложи за обществено обсъждане промени в наредба за намаляване на тежестта, свързана с разходите за енергия от ВЕИ, качена на Портала за обществени консултации към Министерски съвет и на сайта на енергийното ведомство. Промените имат за цел да приведат текстовете на наредбата в съответствие с измененията на Закона за енергетиката от май 2018 г., уточняват от Министерството на енергетиката.
В новите текстове се премахва изискването за предоставяне на някои документи на хартиен носител. Очаква се по този начин да бъде намалена административната тежест, допълват от Министерството на енергетиката.
В проекта на наредба задължителното преференциално изкупуване на енергията от ВЕИ с над 4 мегавата /МW/ инсталирана мощност се заменя с премия. Сделките с тази електроенергия ще се осъществяват само на организиран борсов пазар. Новите текстове запазват механизма за подпомагане производството от ВЕИ с инсталирана мощност под 4 MW, посочват вносителите.
Намаляване на тежестта, свързана с разходите за енергия от възобновяеми източници са сред основните причини, които налагат предлаганите изменения и допълнения.
В мотивите към проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба номер Е-РД-16-04-06/28.09.2018 г. за намаляване на тежестта, свързана с разходите за енергия от възобновяеми източници, съгласно изискванията на чл. 28, ал. 2 от Закона за нормативните актове, е записано, че е предложените промени целят привеждането на наредбата в съответствие със Закона за изменение и допълнение на Закона за енергетиката от 8 май 2018 г.
Освен това промените трябва да се приведат и в съответствие с Решение номер 338 на Министерския съвет от 23 юни 2017 г. за приемане на мерки за намаляване на административната тежест върху гражданите и бизнеса чрез премахване на изискването за предоставяне на някои официални удостоверителни документи на хартиен носител. Прецизиране на част от текстовете във връзка с по-ефективното й прилагане са сред другите цели.
В съответствие с приетите промени в Закона за енергетиката от 8 май 2018 г. се въвежда изменение на съществуващата и одобрена от Европейската комисия схема за подпомагане на енергията, произведена от възобновяеми източници, чрез задължителното й изкупуване по преференциални цени, която се заменя с две схеми.
Първата е схема за подпомагане на производството на електрическа енергия от ВИ, произведена от централи с обща инсталирана електрическа мощност под 4 MW. Тя предвижда запазване на действащия механизъм за подкрепа чрез изкупуване на електрическата енергия по преференциални цени до размера на нетното специфично производство по отношение на електрическата енергия, произведена от тези централи.
Втората схема е за подпомагане на производството на електрическа енергия от ВИ с премия за произведената електрическа енергия от ВИ, произведена от централи с обща инсталирана електрическа мощност от 4 MW и над 4 MW, която няма да бъде изкупувана по преференциални цени, а продавана по свободно договорени цени. Сделките ще се осъществяват само на организиран борсов пазар.
Въведена е необходимата регламентация във връзка със служебното установяване на обстоятелствата по отношение на задълженията на предприятията към държавата и изпълнение на задълженията по Закона за енергийната ефективност, в съответствие с Решение номер 338 на Министерския съвет от 23 юни 2017 г. за приемане на мерки за намаляване на административната тежест върху гражданите и бизнеса чрез премахване на изискването за предоставяне на някои официални удостоверителни документи на хартиен носител.
В процеса по прилагане на Наредбата е установена необходимост от прецизиране на текстове от наредбата, като в тази връзка са и част от предложените промени.
Финансовите средства, необходими за прилагане на предложената промяна, свързана с разширяване на обхвата на Приложение 2 към наредбата са в размер на 612 000 000 лева, като за всеки ценови период, в рамките на периода на действие на схемата, необходимите финансови средства са в размер на 122 400 000 лева, се посочва в мотивите към проектонаредбата.
Очакваните резултати от прилагането на предложените промени са привеждане на подзаконовия нормативен акт в съответствие със Закона за енергетиката; намаляване на административната тежест върху гражданите и бизнеса; по-ефективно прилагане на наредбата.
Тъй като предложената подзаконова регламентация не е свързана с правото на Европейския съюз, не се налага извършването на анализ по чл. 28, ал. 2, т. 5 от Закона за нормативните актове, уточняват вносителите от Министерството на енергетиката на промените в анализа си за съответствие с правото на Европейския съюз. /