3100 въпроса са задали евентуални кандидати
Промяна на няколко текста в Закона за концесиите щели да доведат повече кандидати в процедурата за летище София. Ако това не станело, те щели да бъдат малко. Това е съвет от Световната банка, която е единият от консултантите при концесионирането на аеропорта. 3100 въпроса са задали евентуални кандидати по документите за концесионирането.
Преди месец в. “24 чада” писа, че 9 са кандидат-концесионерите, ако бъде изменен законът, щели да са повече, казаха запознати.
Текстовете за промените вече са пуснати за обществено обсъждане.
Какво се предлага да се промени? Задължително се допуска споровете да се решават от арбитраж. В моменат законът не го забранява, но законодателят не го е написал изрично. Без такава клауза кандидатите не били сигурни, че това може да стане, поясниха от министерството на транспорта.
Прави се обаче едно уточнение, тъй като и общините дават обекти на концесия, а те трудно биха издържали на арбитражни дела, затова се предвижда арбитражът да е за обекти от трансграничен интерес, а той по директива е за активи над 5 186 000 евро.
Това не противоречи на решението на Европейския съд, който отхвърля арбитражните дела, но при инвестиционни спорове, а не при концесиите, поясняват от ведомството на Росен Желязков.
Ядрото на измененията обаче е солидарната отговорност на участващите в концесията фирми. Обикновено в такива процедури се явяват обединения от няколко компании - единият може да е оператор на летище, вторият - финансова институция, а третият да е строител. По сегашния закон те носят равна отговорност. Това също отблъсквало фирмите. Предвижда се въпросната солидарна отговорност да е в размера на участието на всяка фирма. Така е и когато е привлечена финансова институция, която да финансира сделката.
При предсрочно прекратяване на концесията по вина на концесионера се предвижда да не му се възстановява собственият капитал, а само неизплатените кредити за инвестиции.