И при 6000 служители може да има индивидуален подход, каза Иван Чернев председател на Управителния съвет на "Кауфланд България”
Помогнахме на много BG производители да стъпят на международни пазари
- Господин Чернев, “Кауфланд България” получи преди няколко седмици отличието “Топ работодател”. Какво представлява то и за какво точно ви бе връчено?
- В рамките на нашия бизнес – търговията, човешкият фактор е най-важното нещо. Хората са най-ценният ни актив.
Основанията за отличието са две - на първо място нашият екип. И на второ - ефективността и прозрачността на процесите в нашия отдел “Човешки ресурси”, които са винаги в посока развитие на нашите служители.
Този международен сертификат ни дава самочувствие, че сме работодател на световно ниво. Той се издава от независимо международно жури, което направи 6-месечен мониторинг на тези процеси и установи високото им качество във всичките ни 58 филиала, логистичен център и обслужващ офис. Процесите по управление на човешките ресурси в нашия IT хъб също са на изключително високо ниво.
- При над 6000 служители сигурно има някакво текучество. Колко е то и какво правите, за да задържите хората при вас на работа?
- Във всяка компания има текучество. При нас за декември м.г. то беше около 2%. За да избегнем дори този малък процент, се стремим да имаме диалог и да установим индивидуален подход към всеки наш служител. Развиваме хората си професионално и като личности. Инвестираме в здравето и знанието им над 1,5 млн. лв. годишно. Условията на работа при нас са едни от най-конкурентните на пазара.
- Индивидуален подход към 6000 души?
- Да, не се учудвайте. Нашата структура е такава, че във всеки наш филиал работят от 60 до 100 човека и управлението е пирамидално: във всеки филиал имаме около 8 ръководители на по-малки екипи, имаме също управител на филиал, а на всеки 5 до 8 филиала на териториален принцип имаме ръководител на регион. При такава структура на управление на базата на диалог можем да достигнем до всеки наш служител, не е трудно.
- Мениджърите от всички сектори на икономиката се оплакват от липсата на квалифицирани кадри. Как “Кауфланд България” се справя с този проблем?
- Това засяга всички работодатели в България. Демографската криза е реалност и не може да я пренебрегнем.
Развиваме стратегически партньорства с близо 150 български училища и университети. Работим със Софийския университет, УНСС, Американския университет, университета в “Шефилд” и Нов български университет. Каним студентите на практика при нас и им съдействаме за работа по реални бизнес процеси и казуси, които те развиват в дипломните си работи.
Учениците ги каним на летни стажове. Ако младият човек, независимо дали ученик, или студент, разбере какви са възможностите, които дава тази фирма, и как може да израсне в нея, той сам ще поиска да постъпи на работа при нас.
- Споменахте вашия IT хъб. Какво представлява той?
- Той е създаден преди две години. В него работят вече 110 човека, това са суперпрофесионални IT специалисти – българи и чужденци. Цялата група на “Кауфланд” по света може да се възползва от техните умения в развитието, инфраструктурата и поддръжката на приложения. Те работят като виртуални екипи с колегите в централата в Германия и заедно доразвиват софтуера, но голяма част от него се създава изцяло тук, в България.
- Това, което в България наричаме “модерна търговия”, т.е. търговските вериги, в момента заема 40% от търговията на дребно, а преди около 3-4 години процентът беше 38. Такова развитие не е ли твърде бавно?
- Не бих го нарекъл “бавно”, а “устойчиво”. Конкуренцията на българския пазар в търговията на дребно е изключително засилена. От това в крайна сметка печели клиентът.
- Допреди няколко години българските производители атакуваха непрекъснато търговските вериги и се оплакваха от тях главно защото смятаха, че не допускат продуктите им на територията си. Напоследък сякаш понамаляха тези оплаквания, имате ли обяснение защо?
- Българските доставчици от години вече се развиват успешно с “Кауфланд”. Близо 86% от оборота на “Кауфланд” са от български доставчици.
Имаме много позитивни примери на малки производители на всякакви хранителни и нехранителни стоки, в качеството на чиито продукти сме се уверили, подкрепили сме ги и те са израснали покрай нас.
Имаме и примери за български фирми, които сме извели на международния пазар. В момента тестваме потребителските нагласи за щанд с фермерски продукти. Ако се окаже успешен, много бутикови български производители на качествени млечни и месни продукти ще получат шанс да разширят пазара си.
Във Велико Търново, където отваряме първия си и най-модерен обект на 28 февруари, също ще имаме такъв щанд.
Инвестирахме 250 хил. лв. за сертифицирането на български зеленчукопроизводители със световния Global G.A.P стандарт.
- Как гледате на нарастващите покупателни възможности на българина най-вече от гледна точка на разнообразяването на асортимента и даването на по-големи възможности за избор?
- С нарастването на покупателните възможности българинът ще става още по-взискателен. Тази тенденция съвпада с новата посока на развитие на самия “Кауфланд”. Ние правим все по-модерни магазини, а там, където сме ги изградили по-отдавна, ги модернизираме.
Все по-често преразглеждаме и обновяваме асортимента си спрямо промените в нагласите на клиента. Разширяваме предложенията си за все по-взискателните клиенти.
Надграждаме и нашите собствени марки, някои от които за първи път ще въведем тази година в България. Те ще са около 10 – хранителни и нехранителни стоки.
Имаме редица проекти в областта на корпоративната социална отговорност. Един от приоритетите ни в това отношение е намаляването на пластмасата. Продукт с кауза, стимулиране на образователни инициативи, здравословен начин на живот.
- Коя пластмаса? Вие продавате и еднократни прибори и съдове, а и има много пластмаса в опаковките на стоките.
- До края на 2019 г. спираме продажбата на пластмасови прибори и съдове за еднократна употреба, а до края на 2025 г. заменяме опаковките на собствените ни марки с рециклируеми, в които пластмасата ще е минимална. Тази година подкрепихме проект “Черно море, свободно от пластмаса”, който изследваше замърсяването на Черно море с пластмаса. Работим и по редица други инициативи в полза на обществото и средата, в която живеем.
Отношението ни към околната среда не е въпрос на кампанийност, тя е наше убеждение.
- На това ли се дължи колонката за зареждане на електромобили на служебния ви паркинг?
- Да, ние сме изградили такава не само тук. Имаме в 6 филиала - в Стара Загора, в Пловдив, във Варна и в Бургас, а скоро и във Велико Търново. Идеята е, когато тръгнеш за морето, да можеш да спреш по пътя и да заредиш електромобила си. Освен че развиваме собствения си бизнес устойчиво, работим за популяризирането на тези теми в обществото.
CV
Председател на управителния съвет на “Кауфланд България” от февруари 2018 г.
Управлява различни отдели в структурата на “Кауфланд” в Германия и други държави
Дипломиран икономист от университета в Нидерайн, Германия.
Женен, с две деца