Един от нерешените и най-тежки проблеми на гражданската ни авиация остава този с кадрите, коментира председателят на Асоциацията на българските авиокомпании /АБА/, Светослав Станулов за БТА. Професионалните пилоти в страната към момента са общо 750, около 50 от тях са на вертолети. Продължава тенденцията за недостиг на пилоти и наемане на чуждестранни такива - около 10 на сто от пилотите в българските авиокомпании, посочи той.
По думите му пилотите, които "внасяме" са предимно холандци, италианци, сърби, хървати, словаци, словенци, т. е. европейски кадри. За съжаление, държавата наистина тотално се отдръпна и вероятно самите авиокомпании в бъдеще ще осигуряват кредити, финансиране за обучение, посочи той. Проблемът е с т. нар. асесмънт /комплексен подход за подбор или атестация на служители/. Пилотът се пита - "вие хубаво ще ме наемете, ама дали ще завърша, дали ще ме одобрят?". Другият проблем е намесата на застрахователния сектор, каза Станулов.
На годишната, 17-та по ред, среща на авиационния бизнес Светослав Станулов напомни, че вече десет години в България стои въпросът за държавната поръчка при обучението на пилоти, но досега няма резултат, въпреки че обучението в нашата страна е в пъти по-евтино, отколкото в други европейски страни.
На въпрос какво във време и пари представлява обучението на един пилот за гражданската авиация, експертът казва, че това са 230 часа летене, за да получи квалификация да управлява двумоторен и двупилотен самолет, както при визуални правила на полета, така и по прибори. Следва обучението за тип самолет, което е допълнително - 800 - 900 часа. Всичко това отнема 2-3 години и струва между 40 и 50 хиляди евро. Тези средства се поемат от самия обучаващ се. Ако успешно завърши, ще го наемат на работа, ще го вземат "като топъл хляб", коментира Станулов. Това е така, защото в световен мащаб недостигът на пилоти е огромен, а сертификатът, който получава, е с европейска валидност, той не е български. Затова неправилно е да се смята, че отлив от професията има, точно обратното е. Единствената пречка е от финансов характер, казва Станулов.
От Асоциацията на българските авиокомпании /АБА/ подчертават значението на подготовката и обучението на пилотите в съответствие с европейските изисквания. "Българските авиокомпании са добре приети на европейския авиационен пазар заради стандарта при поддръжката на безопасност, които са същите като на нашите контрагенти. Българските пилоти преминават обучение с тренажори, което е на световно ниво и се дължи на промяна в симулаторните комплекси", е мнението на главния секретар на АБА Йовко Йоцев. Изследване за необходимостта от пилоти в световен мащаб за периода 2017-2031 г. сочи, че те трябва да са 537 хиляди, но до такъв брой, по неговите думи, няма да се достигне, защото капацитетът е хиляда нови пилоти на година. Като причина за това авиаторите сочат и недостатъчното обучение.
Във връзка с катастрофата на етиопския самолет, който се разби със 157 души на борда този месец, Светослав Станулов коментира, че със сигурност тя е удар по имиджа на "Боинг", но това не е краят на този клас самолети /Боинг 737 МАКС/. Доработките, които има да се правят, или липси в обучението ще ги направят и този кризис ще премине. От този клас вече са произведени 350 самолета, но имаше огромни поръчки, каза още Станулов. Що се отнася до причината за катастрофата, това най-добре могат да анализират опитните пилоти, но и те се въздържат. От една страна става дума за недоработки в самия самолет, а от друга се вижда, че има и пропуски в тренинга на пилотите за работа с тези системи, които са въведени там, коментира експертът. Но това според него зависи от конкретните авиокомпании.
При нас не е така, допълва Станулов. "Не ме разбирайте криво, не се надуваме, но такива проблеми ние нямаме. Ако се загледате, пази Боже, откога не сме имали такива трагични инциденти с наш самолет, ще разберете за какво ви говоря," коментира председателят на АБА. Той е категоричен, че на този етап въздушният транспорт остава най-сигурният и безопасен.
От Асоциацията на българските авиокомпании посрещат 2019 година с умерен оптимизъм и очакване за задържане на ръстовете. За предходната 2018 г. превозените пътници са 9,2 на сто, като годишното увеличение за Летище София е 6,7 на сто, а за летищата във Варна и Бургас общо 12,6 на сто. По думите на Станулов миналата година е била успешна за българската авиация, тъй като "от една страна се затвърдиха пазарните позиции, а от друга се добавиха производствени мощности".
Според авиационния експерт нивото на превозените пасажери през столичния аеропорт се е запазило, което е било основното предизвикателство през миналата година. Това е и основанието му да определи резултата като успех. Практически обслужените от и до България пътници през миналата година са близо 12 милиона, като близо 7 милиона от тях са преминали през Летище София. Това представлява около 55 на сто от общия брой. През летищата на Варна и Бургас преминалите са 5 милиона, или 45 на сто от общия брой, каза Станулов.
През 2018 г. ръстът на общия пътнически трафик по международните полети в България отново е съсредоточен в редовните международни линии и е на ниво от 13,6 на сто, а делът на чартърните полети продължава да намалява.
Увеличението на пътниците, минали през летищата на морските градове, е рекордно, което се обяснява с продължителността на туристическия сезон, коментира Светослав Станулов. Той съобщи, че за първи път през 2018 г. броят на превозените пътници от и до Варна и Бургас по редовни линии превишава пътниците от чартърните полети, като съотношението е 54:46.