Има и други машини като разбилата

се чесна, които са вписани в регистри

в страни от Европейския съюз

312 въздухоплавателни средства са записани в регистъра на Главна дирекия “Гражданска въздухоплавателна администрация”. Сред тях има 16 хеликоптера и два балона, както и ултралеки самолети.

146 от самолетите са от т.нар. лека авиация - малки, с тегло под 2000 кг. А с марката “Чесна”, но с различните модификации, са 36 машини. Броят на малките самолети бе съобщен преди два дни от шефа на Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация” Станимир Лешев.

Има самолети, които са регистрирани в други страни, както “Чесна П210Н” на Георги Бошнаков, която се разби в македонските планини - тя е в регистъра на Германия, но домуваше на летището в Лесново. Знае се неофициално и за други машини, които са

в регистри на

европейски страни,

като например един “Лиър джет”, който е във Франция.

Повечето леки самолети са платени изцяло, по-малко са на лизинг. Бизнесмените обикновено си препродават машините, повечето са втора употреба, казват авиоексперти. Така че цената им зависи от това колко са прелетели, откога са в експлоатация.

Хора от бранша твърдят, че цената на малък самолет варира и в зависимост от това дали е витлов с бензинов двигател, или е с турбодвигатели.

Най-евтините са

160-170 хил. евро

с по един или два двигателя, не могат да развиват повече от 400-500 км в час, местата в тях са 4-5. Тези самолети са за близки разстояния, като чесната на Бошнаков. Тя е с 6 седалки, мощна машина, лети до 7000 м височина.

Високият клас малки самолети са джетовете. Цената им е от 1 млн. евро нагоре. Най-евтините са “Лиър джет”, скъпи са “Чесна ситейшън”, преди време се писа, че такъв самолет на български бизнесмен е купен за 6,5 млн. долара.

“Гълфстрийм” започва от 2-3 млн. долара и стига до 65 млн. за модификация G650. В тази категория на джетовете е фолкън, какъвто е малкият самолет на правителствения авиоотряд.

Джетовете са с турбодвигатели, летят на 11 000-12 000 м височина, прелитат океани. Имат всички системи, кабината е херметизирана. Те са най-вече за бизнес пътувания.

Пилотите на малки самолети у нас са 276. Те са с лиценз PPL, тоест - за любители. Разликата между двата вида бревета - за любители и професионални пилоти, е, че първите имат право да возят себе си и най-много някои приятели или роднини. Професионалните

могат да управляват

самолет, който

извършва търговски

полети, тоест

вози пътници с билет

Професионалният летец може да управлява и авиотакси, ако возенето е платено. А любителят може да лети с голям, ако полетът не е търговски.

У нас има 10 учебни центръра за пилоти. Били са 12, но два от тях са с отнети и прекратени права. Единият - “Българска авиационна академия”, е с отнети права, а другият - “Съни скай еър” е с прекратени.

“Авиоотряд Варна” обучава пилоти на малки самолети на летището в Лесново.

Институтът за въздушен транспорт е за професионални пилоти. Другите авиоучилища са “Частен транспортен колеж” - София, висша школа “Авиация” на Техническия университет в София.

“Бриз Авиейшън” е друг център в София, оглавява го авиоинструкторът Тодор Симеонов.

“Ратан” обучава от години на летището в Долна баня. “Еър Сити” приема кандидат-пилоти на летището в Белчин.