Министерството на земеделието, храните и горите ще продължи да провежда политика, гарантираща високото качество на българската биологичната продукция, съобщиха от там.
Всички предприети мерки са насочени към подобряване на ефективността на осъществявания контрол от контролиращите лица. Съгласно изискванията на европейското и национално законодателство контролът в областта на биологичното производство в България е делегиран на контролиращи лица от Компетентния орган - МЗХГ.
Контролът е насочен в две направления. От една страна това е грижата за качеството на храните, а от друга страна – изпълнение на изискванията на европейските регламенти, българското законодателство и изпълнението на препоръките на одитните мисии.
Провежда се системна политика за защита и гарантиране на качеството на храните, особено на биологичните продукти. От края на 2015 г. при извършен одит от органите на Европейската комисия бяха констатирани съществени слабости в целия контролен процес, които поставят под съмнение цялостната система на контрол. Подобни доклади има и от одитите на българската и европейската Сметна палата. В резултат на това в министерството бяха предприети мерки за промяна в Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз, както и в подзаконовата нормативна уредба, които да дадат възможности за подобряване на контролните функции. Същевременно се предприемат стриктни мерки по отношение на контрола от страна на министерството към одобрените контролиращи лица, на които се делегират функциите за контрол върху дейността на биологичните оператори.
През последните години биологичното земеделие в България бележи значителен ръст. Само за периода 2010–2016 г. увеличението на площите в страната е с 35% по данни на Европейската комисия. През този период България е на първо място по растеж в ЕС. През 2014 г. площите с биологична продукция са 74 350 хектара, а през 2017 г. вече са 136 629. Респективно операторите през 2014 г. са 4092, а през 2017 г. - 6822, като най-високият им брой е отбелязан през 2016 г. – близо 7300.
Тези производители се контролират от 17 контролиращи лица, като принципът на избор е доброволен от страна на биологичните оператори. От началото на 2019 г. едно от тях се е отказало от дейност, а на други 5 срокът на разрешителното за дейност изтича.
Същите са подали искания за издаване на разрешителни за извършване на контролна дейност, като контролиращи лица.
В хода на процедурите по издаване, заради съществени пропуски, министерството отказа да поднови разрешителните на две контролиращи лица „Кю сертификейшън“ и „Аустриа Био Гаранти“ България. Подадените искания имат съществени пропуски. Прегледът на изискуемата документация и предложенията за вземане на решение за продължаване или отказ се извършва от междуведомствена консултативна комисия по биологично производство
По казуса за „Кю сертификейшън“ обръщаме внимание, че не е отнемано разрешение, а е отказано издаване на временно разрешително за срок от 6 месеца предвид на окончателно неотстранени в законоустановените срокове непълноти и несъответствия в документацията, процедурите и др. При първоначално подадените документи несъответствията бяха 175, като окончателно бяха установени 18 неотстранени несъответствия.
Част от констатираните непълноти и несъответствия са:
Липса на приложени доказателства за определяне на минималния обхват на забранени и разрешени за използване вещества и продукти, които да бъдат изследвани.
Не е предоставена процедура за второ независимо изследване на пробите в референтна лаборатория, която да гарантира резултата от изследванията, съгласно Наредба № 5 от 2018 г.
В предоставената процедура не е разписан ред за допълнителни проверки да бъдат извършени предимно без предизвестие към проверяваните.
След проведени интервюта със служителите на компанията е констатирано непознаване на действащата нормативна уредба, както и пропуски по отношение на прилагането на контролната процедура. Освен това е установено, че не вземат предвид оценката от риск анализа за конкретния оператор.
Дружеството има право да кандидатства за разрешително след 6 месеца. При отнемане на разрешение на контролиращо лице, биологичните оператори имат право да сключат договор по техен избор с някое от другите обявени на сайта на министерството 14 контролиращи лица. В тази връзка не приемаме опитите за внушение, че това се прави в полза на конкретни лица.
Твърденията, че „средствата предназначени за подкрепа на биоземеделците са блокирани и не е ясно кога ще се изплатят“ са неверни.
Спекулация е, че плащанията за обвързана подкрепа за плодове и зеленчуци са редуцирани с 50% само за биофермерите. Изчисленията по схемите за обвързано подпомагане за плодове и зеленчуци са извършени първоначално за всички като конвенционално производство без да се взима предвид биологичния статус на продуктите. Вторият транш по обвързаното производство, както и плащането по Мярка 11 за биологични производители, се извършват след приключване на проверките за биологичен статус и същите са предвидени по индикативен график през месеците май и юни 2019 г. Същият механизъм е ползван и през предходните години.
По отношение на финансирането на мярка 11 „Биологично земеделие“ още в първите два приема – през 2015 г. и през 2016 г. са одобрени и поети петгодишни ангажименти към над 4 000 биопроизводители. С одобрението, приключило през 2016 г., бюджетът по мярката (300 млн. лв. за програмния период) беше надхвърлен с над 50 млн. лв. през 2017 г., поради което не е възможно отварянето на нови приеми за финансиране на мярка 11. Същевременно индикаторите, заложени в програмата за брой производители и площи, са надхвърлени многократно. Прехвърляне на бюджет от други мерки не е възможен и поради това, че интересът по другите мерки на Програмата за развитие на селските райони е много голям, още повече, че по една част от тях не са достигнати заложените индикатори.
МЗХГ предложи промени в Наредба 5 по искане на бранша
Междувременно по време на множество срещи в последните месеци с представители на бранша и контролиращите лица, са обсъдени предложения за промени в Наредбата за биологично производство (Наредба № 5 от 2018 г.) В резултат на конструктивния диалог на 4.04.2019 г. някои от тях вече са отразени като предложения за изменения и допълнение на нормативния документ. Основните изменения са свързани с разпоредбата за вземане на проби по член 36, ал. 5, като е прието предложението на бранша за вземане на една проба от култура или продукт след изтичане на преходния период. Това значително ще намали разходите за лабораторни анализи на българските биопроизводители.
Освен това в измененията е предвидено при установяване на наличието на неразрешени вещества разграничаване, когато това се дължи на странично замърсяване. По този начин ще се ограничи действието не на целия сертификат, а само на засегнатата партида или продукция. С тези действия няма да бъдат налагани санкции спрямо цялото стопанство, като в същото време се гарантира, че на пазара няма да се реализират като биологични продукти, в които е налице замърсяване. Предвид обществения интерес и в защита на българските биопроизводители е предвиден срок за обществено обсъждане от 14 дни.
Изразяваме твърдата позиция на Министерството на земеделието, храните и горите, че засиленият контрол от наша страна и действията ни при констатиране на слабости ще продължи, както за всички контролиращи лица, така и за операторите в система на контрол. Целта е да гарантираме на потребителите високото качество на биологичната продукция.