От 18 филийки в хляба - три ще отиват за толтакса, а четири - за ДДС. Останалото за разходи и печалба на производителя. Очакваме хаос, защото системата все още не е изградена и поскъпване на стоките, затова искаме да се отложи въвеждане на толсистемата у нас. Това обясниха пред Нова телевизия Миролюб Столарски и Илиян Филипов от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт.
Толсистемата трябва да започне да функционира от средата на годината за камиони от над 3,5 тона. Вчера обаче от КРИБ също излязоха с призив тя да се въведе от 2020 г. Причината да се реагира по този начин сега е, че превозвачите са получили информация за цените на толсистемата едва в началото на април.
„Очакваме хаос, защото системата все още не е изградена. По договор трябва да има 6-месечен тестов период, който да покаже, че тя работи и отчита коректно”, обясни Илиян Филипов, председател на асоциацията.
Миролюб Столарски обясни, че австрийска фирма изгражда системата и трябва да я предаде на АПИ. От АПИ обаче молели същата фирма да помага за обслужването на тази винетна система.
„По договор това е собственост на държавата, тоест на АПИ. Трябваше да бъдат създадени около 100 чисто нови пунктове. Не е направена връзката между митниците и АПИ, както и между НАП и АПИ. Ще стане така, че транзитният трафик ще минава безплатно. На митницата няма как да ги контролират. Системата изобщо не е изградена. В момента с една винетка минават 3 турски камиона”, заяви Столарски.
„Всички сме „за” системата. Но нито една държава не таксува 2-ри, трети клас пътища”, заяви Столарски. Той е категоричен, че няма как един превозвач да избере път, по който да не плати, например по третокласен.
В същото време едва 7% от пътищата в Германия били обложени с толтакса, а в България те са 82%, допълни Филипов. „Всички тези пари ще бъдат платени от българския потребител, а те никак не са малко. Това е разход, който ще вземем от нашия клиент, а той ще я вземе от вас, от стоката, която си купувате”, заяви той и даде пример със собствения си бизнес.
"Аз имам 50 камиона, с които зареждам две големи фирми. Сега те ми плащат 68 000 лв. за винетки. След като влезе толсистемата, тази сума ще нарастне до 4,120 млн. лв."
Филипов каза, че са разговаряли с АПИ и са предупредили, че с тези такси няма да се съгласят и ако трябва, ще преминат към протестни действия.