Ще имат и черна кутия подобно на самолетите
Европейският парламент одобри новите правила за въвеждане на животоспасяващи технологии на всички леки коли, камиони и автобуси от 2022 г. Те включват поставяне на черни кутии, интелигентна система за контролиране на скоростта, за безопасно движение на заден ход чрез камери или датчици.
Регламентът е приет от парламента с 578 гласа “за” срещу 30 “против” и 25 гласа “въздържал се”. Следващата стъпка е той да бъде представен за одобрение от Съвета на министрите на ЕС.
Всички автомобили трябва да са оборудвани и с технология, предупреждаваща за разсейване или сънливост на шофьора, усъвършенствано предупреждение за отклонено внимание на водача, система за аварийно спиране, както и със своеобразен дрегер - система, която да разпознава дали водачът е употребил алкохол. В такъв случай двигателят няма да може да бъде стартиран.
Интелигентната система за регулиране на скоростта (ISA) може да допринесе за намаляването с 20% на смъртните случаи по пътищата в ЕС. “ISA ще предостави обратна връзка за водача при превишаване на скоростта въз основа на наблюдение на карти и пътни знаци.
Ние няма да наложим
устройство за
ограничаване на
скоростта, а
интелигентна система,
която ще информира шофьорите, че надвишават ограниченията на скоростта. Това ще направи пътищата по-безопасни”, заяви докладчикът Роза Тун.
Тази система предизвика бурни реакции, тъй като се смяташе, че ако колата се движи по-бързо от ограничението, тя сама ще намалява скоростта. Появиха се опасения, че това може да увеличи пътните инциденти, вместо да ги намали, тъй като шофьорите ще станат по-непредпазливи, разчитайки на технологията, без да се съобразяват с моментната пътна обстановка.
Системата за аварийно спиране вече е задължителна за камионите и автобусите, а сега тя ще трябва да се инсталира и при леките автомобили. Освен това те трябва да се сдобият и с аварийна система за поддържане на лентата на движение.
Повечето от тези технологии се очаква да станат задължителни от май 2022 г. за новите модели и от май 2024 г. за настоящите.
Камионите и автобусите ще трябва да бъдат проектирани и конструирани така, че уязвимите участници в пътното движение като колоездачи и пешеходци да бъдат по-видими за шофьора. Затова те ще бъдат екипирани с усъвършенствани технологии за значително намаляване на мъртвите зони на видимост пред и отстрани на шофьора.
Те ще се прилагат към новите модели от ноември 2025 г., а към съществуващите - след 2028 г.
С новите правила се подобряват и пасивните защитни мерки. Например
при тестовете за сблъсък
се увеличава зоната за
удар отпред и отстрани
Предните стъкла също ще са по-сигурни за намаляване на тежките наранявания за пешеходци и колоездачи. Оценяването на показателите на гумите ще става при тестването им при износено състояние.
“Над 130 хиляди граждани са били ранени в пътни произшествия само миналата година, а над 25 000 са загинали - това са хиляди предотвратими инциденти. С новите правила целим по-безопасни пътища за всички участници в движението - пешеходци, велосипедисти, шофьори. Системите за предупреждение на шофьорите дават тази допълнителна секунда време, която може да се окаже животоспасяваща”, коментира българският евродепутат Ева Майдел.
По предварителни данни на Европейската комисия за 2018 г. около 25 100 души са загинали по пътищата в ЕС и 135 хил. са били сериозно ранени. Според доклада България е сред страните с най-висока смъртност в Европа - 88 смъртни случая на милион жители, наред с Румъния, Латвия и Хърватия.