Изграждането на толсистемата върви по график и има готовност за пускането й към 16 август, обяви в края на миналата седмица регионалният министър Петя Аврамова. От 15 май започва тестване на толсистемата в частта "такси" на база изминато разстояние, заяви тя.
Темата за толсистемите от близо година предизвиква остри полемики и реакции от страна на превозвачи, бизнес, работодатели, власт, общество. Първи реагираха превозвачите. Автобусните превозвачи очакват разрастване на сивия сектор.
"Разбирайки, че приходите от винетки и толтакси са единствения начин за въздействие на инфраструктурата, отправяме остра забележка относно възможността за реализация на тази идея", коментира за БТА Ивайло Константинов, член на УС на Конфедерацията на автобусните превозвачи. Причината е, че следва да бъде направено разграничаване между обществен превоз на пътници, предоставящ социална услуга и превоз, предоставящ само услуга. При първия случай превозвачите обслужват транспортно 12 правоимащи групи граждани и не биват подпомагани по никакъв начин от държавата, освен за превозите в общинските транспортни сфери. Това, плюс сивият сектор свиха бранша с 2/3 за последните 10 години, посочи Константинов.
"Ситуацията е такава, че всеки допълнителен разход води до нови фалити. Да напомним, че в последните години се появиха доста подобни разходи: за допълнително оборудване с обезопасителни колани, за видеорегистратори, повишение на застраховките и на минималната работна заплата, съответно осигуровките. Към това като добавим и абсолютната невъзможност да се коригира цената на предлагане заради обстоятелството, че тя е фиксирана за целия период на договора по силата на ЗОП(Закон за обществените поръчки), допълнителният разход за тол таксите със сигурност ще доведе до нови фалити и лишаване от транспортно обслужване на още много общини", смята Константинов.
А цифрите показват, че за Е6 една годишна винетка струва 800 лв. При новата ТОЛ система превозвач с малък пробег ще плаща годишно 5 хил. лв. А тези, чиито автобуси минават големи разстояния - много повече. Поскъпването е над 6 пъти.
Очакванията са, че подобно поскъпване ще доведе до разрастване на сивия сектор, е мнението на Конфедерацията на автобусните превозвачи, изразена от Константинов.
Тежкотоварните превозвачи прогнозират хаос в толсистемата и апелират за отлагането й.
Работодателите също настояват за отлагане на толсистемата. Категорично очакваме хаос с толсистемата, заяви Илиян Филипов, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт /БАСАТ/. Според него по договор трябва да има шестмесечен тестов период, а такъв не е предвиден. Затова от бранша категорично се обявиха за отлагане на влизането в действие на системата.
Теодор Дечев от Асоциацията на индустриалния капитал в България коментира, че въвеждането на така наречената толсистема, при която ще отпаднат винетките за товарните автомобили и ще се заплаща "толтакса" на изминат километър означава, че таксуването на товарните автомобили спрямо сегашната система ще се повиши значително, както и че върху товарните автомобили ще падне основната тежест за издръжка на инфраструктурата, вместо върху автомобилите.
От Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България - КРИБ, също настояха да се отложи стартирането на толсистема до началото на 2020 г. Ръководството на организацията счита, че преди всичко е необходимо да бъдат взети предвид становищата на всички засегнати страни. От КРИБ заявиха, че България става единствената страна в Европа, в която се таксуват автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища.