Заводът за хартия „Белово“ има за цел тази година да увеличи продажбите си с 45%
Българска компания е лидер на пазара по продажба на хартия не само у нас, но и в чужбина. За това разказват Калин Йонов, изпълнителен директор на Завода за хартия „Белово“, и Радослав Пашов, негов финансов директор.
119-годишната компания е най-големият производител на изделия от тишу хартия. Един от най-популярните им продукти в сегмента готови изделия е марката "Белана", разпознаваема от всички поколения у нас.
Фабриката, разположена на площ от 118 хил. кв. метра в град Белово, е изградила затворен цикъл на производство - от тишу роли, които продават и на други компании, до производство на готови продукти, популярни под логото на Белана и други брандове. Сред успехите на компанията е многообразието на каналите за продажба - b2b, работа на едро, продажби през дистрибутори, както и директно снабдяване на малки и големи магазини в цялата страна.
Под марката "Белана" заводът предлага тоалетна хартия, кухненски ролки, салфетки, кърпи за лице, носни кърпички и други. От продуктите за персонална грижа компанията не произвежда единствено памперси и дамски превръзки. Гамата предлагани стоки включва също професионални продукти за туристическо-развлекателния сектор.
Преди малко повече от година Калин Йонов поема ръководството на завода. "Започнах на 8-и януари, когато е рожденият ми ден. Работата в Белово беше моят подарък, защото "Белана" е супер бранд и хората веднага се сещат, че е български продукт. Обичам предизвикателствата, а фирмата беше в стагнация - със стари методи на ръководство, наследени още от комунистическо време", разказва Йонов.
Радослав Пашов е финансовият директор на компанията и е част от отбора на "Белана" от 3 години. "Доста е трудно, защото се работи с бързооборотни стоки, а и целият бизнес е на много високи обороти", споделя Пашов.
Година след като Калин Йонов поема ръководството, резултатите са налице. Сред нововъведенията е "събуждането на един спящ звяр" - машина, купена преди 8 години за 7 млн. лв., но работеща едва на 10% от капацитета си. "Това е все едно да имаш "Ферари" и да го караш с 20 км в час", отбелязва изпълнителният директор.
"Производството през последните години беше 12 хил. тона, за 2019г. се целим в 19 хил. тона продажби, а капацитетът е 58 хил. тона", разказват двамата.
Тази година се очаква 45% ръст на продажбите, като само за първите 2 месеца на годината увеличението е 18%”. Заводът работи 24/7, а успешният отбор дори след късното приключване на работния ден продължава да следи производството с помощта на камери, разположени из цялата фабрика.
"Желание да имаш - има работа за целия китайски народ. С това си допаднахме с финансовия ни директор, защото и двамата сме кръвна група "работохолик", категоричен е Йонов, който също има опит като финансов директор. И двамата са привърженици на индустриалното производство, което ги превръща в супер тандем.
В следващите 2 месеца ще пуснат и нова марка тоалетна хартия: "мека, стилна, с прекрасна опаковка и много хубаво име, което засега е тайна". Планират да навлязат и в търговията с памперси за възрастни.
"Белово" изнася над 70% от производството си в чужбина. Основните пазари са държавите в радиус до 1000 км, защото хартията е лека , а това затруднява далечните доставки. Един от основните пазари на „Белово” е Гърция с нейните 25 милиона туристи годишно. В Северна Македония заводът е абсолютен лидер в доставката на тишу хартия. Компанията изнася стоки за 25 държави по света, като най-активно работи с 8 от тях.
„Има например голямо търсене на рециклирана опаковъчна хартия в Англия. Захранваме целия цветарски бизнес там, защото покриват големите букети с рециклирана хартия. Цветарският бизнес в Англия зависи от „Белово”, допълват от компанията.
Сред важните фактори за успеха на завода е качеството на продуктите, които предлага. „Белово“ има сертификат FSC, който се дава на фирми, отговорно използващи суровината – които не изсичат безразборно, а отглеждат дървета специално за бизнеса си. Другият сертификат е EuropeanECOlabel.
Сред основните фактори за успеха е да намериш правилните партньори, защото компанията е имала нужния производствен капацитет. Така в лицето на Българската банка за развитие(ББР) „Белово” успява да намери партньор, с чиято помощ модернизира производството си и рефинансира изгодно други кредити.
„Получихме сериозна подкрепа от Българската банка за развитие - 5 млн. евро, от които 1 млн. са целево за модернизиране на завода. С финансирането от банката влязохме в 21-ви век ударно”, разказва успешният екип.
„Важно е, че ББР има много инициативи през последните години и смея да твърдя, че има банки, които се притесняват от тази активност. Защото ББР стана много гъвкава и започна да отговаря на нуждите на пазара", акцентира Калин Йонов.
„Няма лимит на обхвата на бизнеса, който ще финансира, за нея а важно да е перспективен”, отбелязва Радослав Пашов.
Двамата смятат за особено важно, че още през 80-те години държавата е закупила за завода възможно най-модерните машини за производство на хартия, които работят и до днес. Първата работа след полученото кредитиране от банката било да поканят производителя на машините, за да каже какво би могло да се модернизира. „За наша радост през последните 60 години няма промяна в технологията на производството . Съществено обаче навлиза автоматизацията. Производителят обясни, че машините са чудесни и трябва да сменим само крайните устройства – периферията”, пояснява Йонов. През миналата година едната машина е била напълно обновена. Част от обновленията е скенер, който се поставя на машината и мери в движение всички качества на хартията. От „Белово” уточняват, че преди 10 години е бил нужен поне един ден, за да се отнесе продукцията в лаборатория и да се измери коректно.
Тази година модернизацията е с фокус към енергоспестяването. С помощта на ББР са закупили последно поколение парен котел от световната марка Bosch, като само тази инвестиция ще им донесе спестявания от 700 хил. лв. на годишна база.
Според ръководителите на завода хората, които работят там, са гръбнакът на компанията. Миналата година заплатите са били увеличени с 20%, а за стимулирано нарастване на производството е въведен и бонус до 40% за постигнати добри резултати.
„Новата ни бонусна програма е прозрачна и според нея 20% от постигнатите производствени икономии се споделят със служителите от производството. Хората са много важна част от основата на бизнеса - 300 човека работят в екипа”, отбелязва финансовият директор.
"Този модел на управление се отблагодари само за 12 месеца. Откакто г-н Йонов пое управлението, разликата е фундаментална”, акцентира Радослав Пашов. Сред основните принципи на работа, които и двамата спазват, са висок морал и уважение към хората.
„Имаме служители, които са родени в завода - поколения наред. Може би сме сред малкото предприятия, които нямат проблем с хората. Когато търсим, винаги идват нови попълнения”, допълва изпълнителният директор.
Социалните ангажименти на завода не са насочени само към служителите в компанията, а и към град Белово. Те финансират детския волейболен отбор, отдали са футболния си стадион за свободно ползване на жителите на града, помагат и на общината с всякаква логистика.
Калин Йонов разказва, че има хора, които започват работа в производството и само за 2 месеца стигат до 1000 лв. чиста заплата с бонусите, а за региона това са високи стандарти. „Компанията поема и широк спектър обучителни курсове, за да може хората, които работят в „Белово” да се квалифицират допълнително. Това са практически, шофьорски, езикови и тясно специализирани курсове”, споделя Радослав Пашов. Тъй като постоянно приемат специалисти от цял свят, споделящи в завода своите добри практики, наскоро са финансирали езиков курс по български на един гръцки инженер, който решил да остане в България.
Плановете на успешния тандем са свързани с активиране на сегмента на готовите изделия. „Обсъждаме с големи вериги, които имат свои марки, да ги произвеждаме за тях. Мислим, че бъдещето е в частните марки на големи вериги”, посочва Йонов. За такива производства трябват големи капацитети и „компания, имаща в задния двор едно „Ферари”, което може да бъде запалено и да обслужва всички вериги у нас, без да има проблем с капацитета”. Преди време заводът е произвеждал частните марки на две големи вериги, но те вече не са на българския пазар.
Другият успех на „Белово” е, че в Гърция, където най-големият им конкурент са турски гиганти, са успели да възстановят лидерската си позиция чрез използването на финансови инструменти, подкрепени от държавата - като експортното застраховане. Йонов отбелязва, че Турция е водещ регионален играч в производството на суровини, включително и тишу хартии. Основният проблем с Гърция бил, че големите клиенти имали нужда от отложено плащане от 3-4 месеца, а когато става дума за сериозни по обем доставки сумите са милиони. „Ти трябва да финансираш клиента, но не всеки може да си го позволи. Помогна ни Българската агенция за експортно застраховане (БАЕЗ). Така държавата на 2 пъти удари едно сериозно рамо – чрез ББР и БАЕЗ. Това трябва да се подчертае, защото заслужават похвала. "Тези работещи за българския бизнес институции са държавни, с принципал Министерството на икономиката, и си свършиха работата прекрасно", акцентира изпълнителният директор на завода „Белово“.
„Лидерство чрез пример, това е рецептата за успех. Защото оставайки всеки ден в завода до 10 часа вечерта, независимо че пътуваме от София, няма нужда да караш екипа да работи повече. Самите служители виждат, че шефът стои до късно и също работят”, допълва Калин Йонов. Така се разбужда едно емблематично българско предприятие и заема отново полагащото му се място в България и региона.